Överreagerar jag ang dagmamman?

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Överreagerar jag ang dagmamman?

Jag önskar det vore lätt, då skulle jag göra det. Men det enda stället det ev finns plats på (i feb) ligger 1,5 mil åt fel håll, vilket innebär 6 mils extra resa 5 dagar i veckan, och jag har redan 5 mil till jobbet, drygt, enkel väg... Det har jag förmodligen inte råd med, har knappt råd att betala bensinen som det är. Men jag kan utan överdrift säga att den här barnomsorgen redan tidigare fått mig att allvarligt överväga att flytta. Men det är inte heller något liten affär när vi båda har jobb här och allt som inte är ännu längre bort är betydligt dyrare...
 
Senast ändrad:
Sv: Överreagerar jag ang dagmamman?

Det här är väl en av nackdelarna med att bo på en mindre ort, det finns färre valmöjligheter just när det gäller sådana här saker.
 
Sv: Överreagerar jag ang dagmamman?

Uppenbarligen har någon pratat med dagmamman, för i torsdags frågade hon mig (!) om jag hade något emot att hon lämnade barnen och gick upp för att hjälpa mamman. Helt otroligt och fruktansvärt obehagligt att få vara den som förklarade det olämpliga i ett sådant förfarande. Åkte hem skitf-d och försökte få tag på den jag pratat med tidigare, men det gick inte så jag ringde hennes chefs mobil och lämnade ett upprört meddelande där jag krävde omedelbar förändring och skriftlig information. Under den gångna veckan har det dessutom blivit uppenbart att hon släpper ut barnen själva på gården pga att hon har sin mamma hemma och denna tydligen är för dement (min gissning) för att lämnas utan uppsikt. Barnen måste också ta hänsyn och undvika vissa rum som de normalt sett får vara i, därför att "någon" ligger där och vilar (lätt för en 1½-åring att förstå).

Hur går jag vidare? Hennes chef har varit informerad under lång tid, men det här har ju inte lösts ändå. Finns det någon "barnomsorgskundsnämnd"? Vad ska jag göra, jag är helt :confused: :devil: :confused: ?
 
Sv: Överreagerar jag ang dagmamman?

Du kan ju byta till en annan dagmamma/förskola och det ska kommunen hjälpa dig med. Annars så tycker jag att du ska försöka få till ett möte där du själv, dagmamman, hennes chef och kanske de andra föräldrarna är med. Dagmamman måste ju kunna förklara sitt beteende och hennes chef ska ju kunna förklara hur hon låter dagmamman göra som hon gör.

Lycka till. (Jag skulle ha tagit mina barn därifrån)
 
Sv: Överreagerar jag ang dagmamman?

jag tycker att du skall be att få tjänstledigt tills situationen lösts sig. Jag hade inte lämnat mina barn till en person som du beskriver.

Stackare! Jag förstår att du är upprörd - urdåligt av chefen att inte reda ut det hela mellan fyra ögon och att sätta dig i klistret som "ansvarig för kritik". Kritiken borde komma från chefen.

Tyvärr är inte dagmammejobbet eller annat jobb inom barnomsorgen särskilt välbetalt eller attraktivt, vilket resulterar i att man ibland får personal därefter.

Hoppas att det löser sig för er. Kanske skulle ni flytta? kan din man ta lite tjänstledigt/semester också?

Jag menar jobbet i all ära, men barnens omsorg kommer i första hand.
 
Sv: Överreagerar jag ang dagmamman?

Jag hade anmält henne direkt! Det är inte barnomsorg det hon håller på med! Betänk att du betalar för detta!

:mad:
 
Sv: Överreagerar jag ang dagmamman?

Det är, i alla situationer alltid barnen som kommer i kläm, att öht ta hänsyn till någon vuxen alls i denna situationen hade jag ine gjort.

Du bör ta tjänstledigt och hålla ditt barn hemma, då hon naturligtvis påverkas mkt negativt av det som händer runt omring henne.

Det är ingen ursäkt med vare sig att det är långt till nästa ställe eller att ni har ont om bensin, det går inte att skylla på den dagen det händer något med ditt barn för att hon lämnats ensam i en 6-årings vård.

Du har all rätt att reagera, den dagmamman borde med omedelbar verkan få hjälp att förstå allvaret i sitt handlande. Betänk också att får du ingen reaktion hos chefen finns det alltid en chef till osv.

Handla NU!

Och ett stort lycka till!!! :p
 
Sv: Överreagerar jag ang dagmamman?

Du kan inte anmäla till någon annan än till personer du har pratat med. Se till att få ett möte med ansvariga på kommunen, dagmamman och eventuellt hela föräldragruppen.
 
Sv: Överreagerar jag ang dagmamman?

Vi får se vad som händer. Ytterligare ett problem i kråksången är att det i princip bara är jag som har mina barn där, de övriga har 15 timmar i veckan och det lägger hon upp tillsammans med föräldrarna och kan då undvika att det krockar. Vilket ytterligare förklarar en del konstiga "hopp" i överenskommelsekedjor tidigare... Det här att mormor ska övervakas nere hos henne drabbas dock fler av, frågan är bara hur mycket hennes chef har att invända mot det, det finns ju inte vittnesuppgifter från mer än en gång (?) att barnen lämnats ute ensamma pga det. Däremot är de ofta ute och leker på gården utan att hon är med. Visst kan jag acceptera att de är ute en stund själva medans hon klär färdigt de andra eller snabbstökar undan lunch, de som kan klä sig själva gör ju det snabbt. Dock är det ju lätt att känna nu att det finns fler och fler sätt för henne att motivera varför de inte skulle kunna vara ute ensamma längre och längre, fler och fler gånger...

Jag mådde så dåligt i morse att jag fick vända och åka hem igen, jag kunde inte åka till jobbet, vilket inte är vad jag behöver just nu, för då kommer jag inte att kunna åka dit alls, om det börjar bli så här. Ska ringa och prata med hennes chef när hans lunch är slut och höra vad han säger. Någonting måste hur som helst göras, nu. :(
 
Sv: Överreagerar jag ang dagmamman?

Suck. Fick till slut tag i honom innan han skulle gå hem, och då hade ingen pratat alls med henne, inte hon jag pratade med heller. Och han hade det vanliga standardsvaret: "Jag ska prata med henne." För honom är det tydligen inte allvarligt förrän hon "erkänt" för honom och det kommer hon ju inte att göra direkt. Däremot fick jag nästan intrycket att han skulle höra sig för hur möjligheterna för henne att få mer hjälp av hemtjänsten ser ut, om det är så att hon behöver det. Han vet att det varit problem tidigare med dagmammans föräldrar, men trodde att det var uppklarat. Fick också höra genom andra föräldrar att vissa blivit tillfrågade och gett tillstånd till att hon lämnar deras barn, och då undrar jag verkligen vems ansvar det är om något händer?
 
Sv: Överreagerar jag ang dagmamman?

Det är fortfarande dagmammans ansvar skulle jag vilja säga. Jag jobbar ibland på förskola och är jag själv med de sista barnen (exempelvis vid stängning) så vågar jag knappt gå på toa...

Barn kan hitta på saker väldigt snabbt!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
3 955
Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 332
Senast: MML
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 070
Senast: mars
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 193
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp