Överreagerar jag ang dagmamman?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Asa_S

Trådstartare
Sitter här och känner mig helt villrådig. Är hemma pga sjukdom och var ner till dagmamman med vantar som glömts hemma. Och då visar det sig att dagmamman tagit med sig min yngsta (1,5 år) till sin mamma på granngården 100m bort för att göra henne iordning för dagvård (hon är dement) och lämnat de andra 2 (5 resp 3,5 år) ensamma hemma tillsammans med sin 6-åriga dotter framför videon. De satt helt lugnt och stilla och tittade på Saltkråkan och jag trodde inte det var sant. Blev helt villrådig och hade först tänkt stanna kvar pga tillsynen men ville inte träffa dagmamman i det tillstånd jag befann mig i, så jag frågade helt enkelt om det gick bra att de satt själva framför videon och då de svarade jakande åkte jag hem och ringde hennes chef istället.

Vet att det var problem med hennes mamma tidigare, men trodde detta var överståndet när hon fått hemtjänst. Vill absolut inte prata mer med dagmamman då vi hade ett hemskt samtal strax före jul (det har varit andra saker tidigare också, men som verkar ha lugnat ner sig). Tror att det inte är helt orealistiskt av mig att misstänka att hon kommer att gå på mig nu när hon får samtal av sin chef (eller rättare sagt hans vikarie) och vet inte om jag orkar mer. Hon har en förmåga att vända allting så att det är föräldrarna som inbillar sig saker, kräver för mycket av barnen etc när det gäller andra saker, så jag tror knappast hon klarar av att ta det här på rätt sätt.

Enligt uppgifter från annan mamma händer detta på torsdagar och måndagar och hennes dotter berättade glatt att mormor åker på dagvård dessa dagar och att mamma var där för att hjälpa henne iväg. Jag har ingen aning om hur lång tid detta tar eller någonting.

Men inte är väl detta någon överreaktion från min sida? För mig är det helt oacceptabelt att någon som har ansvar för mina barn lämnar dem utan tillsyn. Jag vet att de klarar av att vara ensamma kortare stunder, men jag vet också hur fort det går när de ledsnar och börjar göra andra saker trots att de vet att de inte får. För att inte tala om hur fort olyckor händer.

Känner mig helt förvirrad, även om jag haft mina dubier om hennes omdöme har jag accepterat att man är olika både som människa och som förälder, men detta trodde jag faktiskt inte ens kunde inträffa. Hur skulle ni reagera? Hur går er barnomsorg till?
 
Sv: Överreagerar jag ang dagmamman?

Hade någon av dagmammorna i vårt barnomsorgsområde gjort så, så hade hon snabbt varit arbetslös.
Den chefen hade inte accepterat något sådant alls, inte en endaste gång.

Så du överreagerar inte.
 
Sv: Överreagerar jag ang dagmamman?

Jag skulle inte acceptera att mina barn lämnades ensamma på det viset du beskriver när de handlar om barnomsorg.

Alltså, hade de titta på film och hon varit i rummet bredvid eller kanske bara gått ut för att skaka en matta ok, men här handlar det ju om en rejäl stund som jag förstår det.

Krasst är ju du kund och betalar för tillsyn av dina barn, att sätta en 6-åring som ansvarig känns totalt respektlöst mot er försäldrar och mot barnen.

Vad sa chefen om det hela?
 
Sv: Överreagerar jag ang dagmamman?

Nej, du överreagerar inte. jag skulle inte acceptera att mitt barn lämnades utan tillsyn.

Verkligen inte.

Tänk om det händer något, vem anser hon som anvarig ? 6-åringen ?
 
Sv: Överreagerar jag ang dagmamman?

Jag hade plockat hem barnen och ringt chefen för barnomsorgen på stuts. Hon har inte förstått vad hennes jobb går ut på. Förutom ansvaret att ingenting händer med barnen så ska hon ta hand om och stimulera och hjälpa barnen hela dagen. Det är det hon får lön för. Hon ska inte bara se till att de överlever lite hjälpligt.

Vad sa hennes chef?
 
Senast ändrad:
Sv: Överreagerar jag ang dagmamman?

Jag skulle aldrig acceptera detta. För att vara helt ärlig skulle jag bli jätte-förbannad :eek:

Du gjorde helt rätt som ringde hennes chef!

Mvh Angelina
 
Sv: Överreagerar jag ang dagmamman?

Tycker inte att du överreagerar. Det är ju hemskt att dagmamman över huvud taget vågar lämna dom ensamma så. Vem som helst kan ju kliva innan för dörrarna och göra vad som helst. Barnen kan få tag på tändstickor, knivar....ja allt. Nä stå på dig för det är dagmamman som gjort fel. Här hade den dagmamman blivit av med jobbet innan hon ens hunnit säga ....amen.
 
Sv: Överreagerar jag ang dagmamman?

pigleton skrev:
Alltså, hade de titta på film och hon varit i rummet bredvid eller kanske bara gått ut för att skaka en matta ok, men här handlar det ju om en rejäl stund som jag förstår det.

Håller helt med, att vara borta en liten stund är helt ok. Även då att gå 100 meter bort för att se till Mamma, men ska hon vara borta en längre stund (mer än typ 5 min) så kan väl barnen följa med och leka i mammans trädgård?!
 
Sv: Överreagerar jag ang dagmamman?

Den vikarierande chefen stödde inte detta, vilket ju iofs kändes bra. Tyvärr aktualiserar det andra saker som man haft på känn också, exempelvis har mina barn tidigare belåtet vid tillfällen helt plötsligt sagt ut ur tomma intet "Det är X som bestämmer" (dagmammans dotter!) vilket fått en att undra om det är så att dagmamman lämnar över ansvaret för de andra barnen till denna 6-åriga dotter, vilket de andra barnen accepterar eftersom hon är äldst. Däremot tror de uppenbarligen att det är hon som bestämmer hela tiden, mycket av lekarna verkar vara de som hon bestämmer i samklang med andra barn, dvs det blir en sorts majoritetsbeslut som verkar vara demokratiska men som kanske bottnar i att de vill vara kompisar med den med makt, med den "som bestämmer".

Hamnade också i en situation där mina barn var där på middag (de är ju kompisar med dottern) och överenskommelsen var att de skulle få stanna kvar lite längre men utan att se ett visst program på TV som jag inte gillade sensmoralen på (de är ju inte direkt tillräckligt gamla för att praktisera kritiskt tänkande). Inga problem, de skulle få se på film istället. När de kom hem visade det sig att de sett detta program ändå, kompisen och mamman, tillika dagmamman, "bestämde tillsammans", sa min dotter. Och på min fråga om vad de hade fått bestämma, hade mamman bestämt "nej" och dottern "jo". Hade jag vetat om detta så hade jag utan problem hämtat barnen en halvtimma tidigare, man umgås ju inte direkt när man tittar på TV.

Detta har ju inte direkt någonting med hennes jobb som dagmamma att göra, men det förklarar till stora delar problem som dykt upp hemma under den tid de varit hos henne. Lyckligtvis verkar det som om hon blivit mera medveten om att man inte alltid är snäll när man är "snäll", men det känns inte trevligt att lämna barnen hos någon som man tvivlar på omdömet hos.

Min dotter som nu är fem, har fått vara ute på gården själv sedan hon var 2,5 år gammal därför att hon så gärna ville gå ut. Detta ställde jag mig tvekande till redan då, men accepterade eftersom jag litade på dagmammans omdöme. Det har senare visat sig att dagmamman gått med på att de tar av sig mössan, jackan etc för att de blir svettiga, även om det är kallt eller regningt. Dvs hon säger inte OK direkt, men om de tjatar litegrann eller är flera som säger samma sak så går hon med på det. Detta har fått till följd att jag håller mina barn hemma så fort jag anser att de inte är friska nog att vara ute under vilka förutsättningar och beklädnader som helst. Det går ju bra när man är barnledig, men nu när jag jobbar är det ju svårare. Har aldrig haft någon annan barnomsorg så jag har inget att jämföra med. Usch, nu blev det svamligt, men precis så här svamligt känns det att ha kontakt med denna dagmamma. Man vet varken ut eller in. Hon har tex dragit med sig ett dagbarn med buss in till stan för att hennes andra, 14-åriga dotter, som åker buss själv till skolan varje dag, hade tid hos tandläkaren. Därifrån blev de försenade så att mamman, som skulle hämta sitt barn, fick vänta på sin dotter.

Vet med mig att jag ofta har högre krav beträffande saker än vad andra har, men tycker detta känns konstigt på många plan. Det hade varit bra att veta vad samtalet resulterar i, även om jag skulle vilja känna att jag kan sluta lägga mig i dagmammans arbete hela tiden :confused: .
 
Sv: Överreagerar jag ang dagmamman?

"Tyvärr" har barnen varit med till mamman innan det var fixat med hemtjänst, då dagmamman tydligen (min gissning) hade tänkt få någon sorts anhörigbidrag för mamman samtidigt som hon var dagmamma. Till saken hör att föräldrarnas lilla hus är en fd affär som ligger skild från stora vägen (363) där det är mycket tung trafik och längs en 90-sträcka där det är 110 både före och efter bara av en "parkeringsficka" med en bredd av 5-10 m. Där har de sprungit upp och ned för trappen och suttit på trappräcket medans dagmamman varit inne och hjälpt mamman (de yngre har varit inne i huset och ritat, förmodligen under överinseende av pappan, alltså morfar, inte alltför kvick och frisk), visserligen med dörren öppen, men ändå. Hon kan inget göra förrän någon de facto är på vägen och de andra ropar, och då lär det vara för sent... Detta händer dock, så vitt jag vet, inte längre. Hur som helst finns det alltså ingen trädgård att vara i, huset ligger på en liten ås och det är brant sluttning i kohage bakom huset, alltså inte över huvud taget något ställe för barnen att vara på. Och de har ingen anledning att vara där heller, som jag ser det. Hennes hus och gård och hon själv har besökts och godkänts, inte hennes mammas. Och hade hon haft ett annat jobb hade hon inte kunnat göra detta alls.
 
Sv: Överreagerar jag ang dagmamman?

Jag tänkte inte ens på att ta med mig barnen därifrån :o :o :o . Det skulle jag naturligtvis ha gjort! Det kändes absolut inte rätt att bara åka därifrån!
 
Sv: Överreagerar jag ang dagmamman?

Det är ganska kluringt.

MIn sons dagmamma hade tre barn. Och visst hände det att dagbarnen tex fick följa med till läkaren om något av de äldre var sjuka. Det hade iallafall jag inte några problem med, vad hade alternativet varit ? Han följde också med till deras tennisträning, den var på sena eftermiddagar inga problem med det heller faktiskt. Men i princip hade jag väl kunnat gnälla. Men jag vet inte - jag är inte sån. Dessutom så hände det fler än en gång att vi missade och han inte blev hämtad förrän sent som attan. (typ klockan 2000)

Han blev som en familjemedlem - eftersom han alltid hade längst dagar så övergick han från dagbarn till lillebror fram på eftermiddagen. MEN dagmamman lämnade aldrig tillsynen av honom till någon annan !
 
Sv: Överreagerar jag ang dagmamman?

Men varför byter du inte, skulle aldrig acceptera detta.
Finns det ingen annan dagmamma eller dagis?
Tycker verkligen synd om dig, hur kan du koncentrera dig på ditt jobb när det fungerar så.
 
Sv: Överreagerar jag ang dagmamman?

Jag tycker nog också att det mesta är OK om det är överenskommet i förväg. Men här tycks det finnas en gråzon som jag inte riktigt vet vart gränserna går. Jag har blivit tillfrågad om det är OK att köra barnen utan bilkudde kortare sträckor, vilket det inte är. Hon tycker inte heller att det är något problem att ta barnen längs nämnda stora väg "alla är så hänsynsfulla och vi brukar gå i diket" men jag tycker fortfarande inte om det, vad händer om någon vansinneskör eller får punktering? Det är bara en smal vägren och hon ska ju ha barnvagn, den kan hon väl inte ta i diket? Detta har hon dock slutat med (tror jag) efter att andra pappor sagt nej. Svårigheten med det hela är att de inte kan åka på någonting utan att gå längs storvägen, eftersom det är en bit till busshållplatsen. Jag har hjälpt till att köra ibland nu när jag varit hemma, men det är ju slut med det nu.

Hennes egen yngre dotter blir mycket upphetsad så fort något händer, ungefär som en terrier, och stammar när hon pratar därför att hon blir så upphetsad, inte som ett talfel utan mer som om hon börjar prata utan att veta vad hon ska säga och behöver betänketid. När andra föräldrar noterade att deras barn tagit efter och frågade om hon märkt något, påstår hon att de hör saker i fantasin. Det mesta viftas bort väldigt fräckt, ofta pratar hon så att barnet i fråga hör, och hon tror alltså att hon gör barnen en tjänst genom att sopa saker under mattan.

Samtidigt som alla andras barn är så stora och duktiga att de klarar av att vara ensamma, måste tydligen alla barn vara påklädda och ute i tid för att hon ska kunna sätta dottern i skoltaxin, som kommer ner på gårdsplanen. Båda mina äldre barn har varit fullständigt torra hemma långt innan de slutat kissa ner sig hos henne, förmodligen därför att hon frågar dem om de vill gå på toaletten istället för att göra en rutin av det och dessutom säger "det gör ingenting" när det händer. Nu menar jag inte att hon bör straffa dem, men man kan ju faktiskt säga "ajdå, så förargligt" eller något annat, inte att det inte gör någonting. Och säger man någonting så är man en hård förälder med stackars barn. När barn inte velat åka hem har de fått stanna kvar en stund till, och om någon får ett utbrott för att de inte hunnit lyssna på en viss saga, så får de låna hem den, med följd att alla barn skriker efter saker att ta med sig hem. Tänkte på det här med väluppfostrade djur och barnuppfostran, och det stämmer verkligen in här. Hon har tex ingen aning om att man bör avmaska utegångskatter och matar stackars katter som dyker upp på gården därför att de skriker så hemskt annars. Vi fick skjuta vår katt eftersom han bara sprang ner till henne, där han fick värmd (!) mjölk och Sheba kattmat istället för torrkulor, vatten och fångade möss här hemma. Och så tyckte hon att vi skulle ge honom mat, så att han höll sig hemma! Vi kunde inte ens säga till henne att han blev skjuten utan vi sa att vi hade hittat ett nytt hem till honom. Ibland undrar jag hur det är möjligt att hon är vuxen.

Det mesta av dessa saker hade aldrig varit ett problem om det inte vore för att hon faktiskt har hand om våra barn 5 dagar i veckan, och hennes "naivitet" faktiskt återspeglas på våra barn och verkligen gör oss till hemska föräldrar och nejsägare.

Samtidigt förstår jag ju att det är oundvikligt att barnomsorgssituationen förändrar barnen jämfört med att vara bara hemma, både på bra och dåliga sätt, det är ju en del av deras utveckling som personer. Men det känns som att här finns en stor gråzon, och hur i hela friden tacklar man det?
 
Sv: Överreagerar jag ang dagmamman?

Ta kontakt med andra barens föräldrar och träffas och diskutera igenom det ni tycker är uppenbart fel, ta sedan upp detta med hennes chef och henne och fråga om det får gå till så?

Våran son har gått hos dagmamma som 1 åring och hon tog med barnen till ex posten, banken och affären och ingen av oss föräldrar tyckte att det var fel av henne men hon frågade innan! Hon drog inte bara iväg och lämnade dom ensamma med hennes diabetessjuka karl som inte klarade av att ta hand om barnen.

Jag hade inte accepterat att hon hade uppfört sig som din dagmamma gör! Aldrig det är du som har anlitat henne för att ta hand om dina barndet är inte så att hon är snäll och ställer upp och tar hand om dina barn det är hennes jobb!

Anneli
 
Sv: Överreagerar jag ang dagmamman?

Man är i händerna på sin barnomsorg och är det då bara en person som man dessutom inte riktigt känner fungerar för barnen kan man nog inte göra annat än att byta. Jag tror det är svårt att uppfostra andra vuxna.
 
Sv: Överreagerar jag ang dagmamman?

Man får inte göra så som dagmamma, de har oxå regler att gå efter å det säger sig självt att man inte får lämna mindre barn ensamma å speciellt inte när det faktiskt är deras jobb att vakta barnen.Kompisens mamma var dagmamma så jag vet litegrann, däremot kunde hon be sin man vakta barnen om det var väldigt akut ärende som var tvungen att göras, annars så tog hon med barnen, tex till affären eller andra aktiviteter.
 
Sv: Överreagerar jag ang dagmamman?

Asa_S skrev:
Till saken hör att föräldrarnas lilla hus är en fd affär som ligger skild från stora vägen (363) där det är mycket tung trafik och längs en 90-sträcka där det är 110 både före och efter bara av en "parkeringsficka" med en bredd av 5-10 m. Där har de sprungit upp och ned för trappen och suttit på trappräcket medans dagmamman varit inne och hjälpt mamman

Usch då, ja på ett sådant ställe ska då inte barn vara och leka!!! Vad tänker dagmamman med? Det är ju hennes arbete att ta hand om andras barn. Å då får hon se till att ta det fulla ansvaret också. Du som mamma ska I n t e behöva sitta på jobbet och undra.... Tro hur "Linus" blir omhändertagen i dag!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag är sedan en tid tillbaka sjukskriven på grund av utmattningssyndrom, och har från flera håll fått höra att jag ska "ge mig själv tid...
7 8 9
Svar
161
· Visningar
11 326
Senast: MML
·
Samhälle Jag har valt att vara anonym på grund av, vad jag tycker, uppenbara anledningar. Jag vet inte riktigt hur jag ska beskriva det som har...
2
Svar
39
· Visningar
6 067
Senast: mars
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 188
Senast: Snurrfian
·
Samhälle I tråden om religion togs det upp att det var fel att vården erbjöd samtalsstöd till patienter hos en präst när kurator hade semester...
11 12 13
Svar
258
· Visningar
10 620
Senast: Enya
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp