Bukefalos 28 år!

överreagerar jag ?

Rebeckafalk

Trådstartare
till och börja med så är jag nog väldigt okunnig om hästryggar.
( endast monté tränad hos förra ägare)
Sutten på en barbacka i skritt och halt.
Sadel ca 10-15 min skritt och trav (en gång.)

Hon blev ganska öm på ryggen av där slutet av sadeln är ( dom tjocka uppstoppningen) och hon har sått täckat i regn osv, i slutet av augusti börja hon bli öm i ryggen, tränade från marken longering/tömkörning ut och gå . bommar osv. sedan började jag täcka henne, ingen direkt skillnad ( dock värre när hon var blöt och kall)

Nu i dagsläget var vet ut igår, han trodde jag mena att hon skulle bli lika liten som en shettis... men de är inte att hon blir öm av att klappa och ta på henne på ryggen. utan lite hårdare dra längs yttre ryggraden och MEST vid länden-

Lille syrran på drygt 45 kg skulle hoppa upp på henne barbacka när jag prata i tel så blev lite missförstånd där hon trodde jag svara henne, å jisses va hon sjönk ner då. ( detta var nog någon dag in på sep) ej testat igen, och hon red ej , utan sa till henne att sitta av, de såg ej bra ut i ryggen. Sedan dess long/töm osv. men detta var innan vet kom.
Han sa att hon inte är öm, utan lite öm bakom länden och spruta in något som skulle starta muskler lr något ( det bubbla under huden såg man )

Överreagerar jag eller är jag dum i huvudet eller ska jag hitta annan vetrinär ??
 
Sv: överreagerar jag ?

och det vi tror är att arbeta upp mer ryggmuskler, och känslig vid pälssättning. Har ni någon annan idé?
 
Sv: överreagerar jag ?

Åk till klinik istället tycker jag, och få ryggen röntga IFALL det har blivit något. Hon kan ha ramlat i hagen eller vad som helst.

Bufera
 
Sv: överreagerar jag ?

Kolla upp henne på klinik, står själv här med en häst som haft problem med ryggen i ett par år från och till men ingen har tyckt det varit något att oroa sig över och att det bara behövdes mer träning och mer muskler .
Det visade sig vara artros i ryggen när vi röntgade honom.
Så vänta inte, åk och kolla upp ryggen ordentligt.
 
Sv: överreagerar jag ?

Ok får boka tid. Vad gick de på för kostnad för dig? Har haft henne sen juli och hon är bara 3år. Ömat lite sen sent i Augusti
 
Sv: överreagerar jag ?

Hästen är väl försäkrad? Värt varenda öre att få hästen röntgad och en diagnos, nu kan jag träna och bygga upp honom utifrån hans förutsättningar och hjälpa honom så gott jag kan annars hade jag kanske tränat på som innan och trott att problemen berodde på ovilja att jobba rätt.
Så dyrt var det faktiskt inte var ju självrisken som kostade.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Skulle behöva lite tips… Runt år 2000-2001 kanske så blev jag sparkad i ländryggen i en fotbollsmatch, oprovocerat. Jag ramlade framåt...
2
Svar
22
· Visningar
2 166
Senast: illusion
·
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 715
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
4 748
Senast: Boj
·
Ridning Hej! Min häst vrickade sig för ca 1 vecka sedan. Vi har varit in till vet och ultraljudat benet ok det visade ingenting utan hon sa att...
Svar
0
· Visningar
395

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Försäkring
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp