Bukefalos 28 år!

Översikt, rörigt

Pilot

Trådstartare
Behöver lite hjälp med hur man skaffar sig bättre översikt över sitt liv, känner att jag har mängder med små saker jag ska komma ihåg, samtal som ska ringas, tvätta, handla, men även när jag ska jobba, föreläsningar jag ska gå på och uppsatser som ska vara skrivna. Hur hästen ska ridas, när, hovis, fodret börjar ta slut etc. (För att inte tala om dessa jäkla grupparbeten.)

Hur skaffar man sig ett bra system, där man får en ordentlig överblick utan att bli för stressad? Känner att jag alltid är ett steg efter.
 
Jag kör på kalender, en för skolan/grejer som dyker upp på vardagen främst. I stallet (har eget) finns en whiteboardtavla där det står när ponnyerna sist vart verkade, när höet beräknas ta slut, normaltemp osv. Nu har jag inga som förtillfället används på det sättet (en sällskap och en ungponny) men jag kan mycket väl tänka mig att även skriva ett schema ifrån måndag till söndag på tavlan där det står vila/uteritt/dressyr osv.

I hallen inne, precis innanför dörren står allt "extra", så som det där samtalet som ska ringas, kan även tänka mig att det skulle funka bra att skriva tvättider där. Även t ex onsdag-tenta.

Det kan dock kanske anses rörigt, jag tycker det är skönt att ha en tavla i stallet för stallgrejer, en i hallen för allt som jag behöver påminnas om som inte brukar förekomma, och en i väskan där det står schema osv.
 
Stallet hade kunnat funka med egen kalender, tack!
Jag tycker mest att det är svårt, har ett dåligt korttidsminne, vad jag läser i ena kalendern hinner glömmas bort till jag tittar i nästa. Kan funka bra med olika kalendrar, men just att få den här sammanhängande överblicken?
 
Jag har en kalender med fyra kolumner - en för stallet, en för hästen, en för jobbet och en för...allt annat. Kan vara det viktigaste jag har i mitt liv. Den är tyvärr lite liten så när något ändras blir det lite kladdigt, funderar på att skaffa en SKITSTOR kalender till nästa år :D
familjekalender.gif
 
Tack! Kan kanske vara något sådant jag borde skaffa?
Men gör du en egen eller köper du den nånstans?
Jag känner att jag egentligen velat ha en i skolväskan och en på kylskåpet.
 
Jag brukar köra på (förutom kalender) en gammal hederlig "att göra"-lista. Skriv högst upp på pappret dagens datum och sedan skriver du ned ALLT du behöver göra, i alla fall vad du kan komma på där i skrivande stund. Allt eftersom du får saker gjorda under dagen stryker du över med en highlighter-penna så att du fortfarande kan se vad det står, men förstå att det är gjort. Dagen efter skriver du över allting från dagen innan samt nya saker som kommit upp. På så sätt försvinner ingenting från din lista, du har ständigt koll på vad som behöver göras och du kan gå tillbaka och se saker du gjort = inte behöver oroa dig över om du kommit ihåg att göra dom eller ej :up:
 
Jag har en familjekalender där jag fyller i saker i olika kolumner, en för jobbet, en för kom-ihåg saker som födelsedagar, en för inbokade saker, en för matplanering osv. Och sen är jag en riktig listmänniska - listor på allt - skriva upp och sen bocka av dem allt eftersom man klarat av sakerna.
 
Jag har en kalender där jag skriver upp allt som tex jobb, hovslagare möten osv. Sen skriver jag "att göra" listor. Det ger mig bra översikt.
 
Göra listor är jag också rätt bra på, men det blir ju oftast, "någon gång inom överskådlig framtid". Har inte kollat på mina to do listor på två veckor, fixar inte det när det blir för mycket att göra.
Blir stressad över att se dem, och behöver då mer, "den här dagen, den här tidpunkten" för att få det gjort.
 
Göra listor är jag också rätt bra på, men det blir ju oftast, "någon gång inom överskådlig framtid". Har inte kollat på mina to do listor på två veckor, fixar inte det när det blir för mycket att göra.
Blir stressad över att se dem, och behöver då mer, "den här dagen, den här tidpunkten" för att få det gjort.

På jobbet har jag en vanlig A5 kalender där jag gör listor på respektive dagar samt veckor på saker där det är mer deadline.. Det kanske kan vara något? Annars kan man ju göra to-do-list för specifika dagar/veckor/månader också om man lättare jobbar mot deadlines. Så gör jag ofta, den listan är ju separerad från den som är mer övergripande på det mesta.
 
@Pilot Kommunen skickar ut såna till alla hushåll, dom är givmilda på så vis ;) Men det finns att köpa och dom är garanterat ännu bättre än den jag har!
 
Jag har en kalender med jobbschema, pluggdeadlines och andra viktiga saker som ska göras.
Sen en lista för hundträningen i de perioder jag är duktig på att strukturera upp den och så en att b göra lista för varje dag. På så sätt kan jag skriva in det som ska göras så det görs i god tid utan att jag behöver göra 11 saker per dag. En kort och genomförbar lista är det som stressar mig minst. Jag älskar anteckningsfunktionen i mobilen och samlar det mesta där.
 
Röstar också för kalender. De finns ju de som har en hel skrivsida/dag i vilken storlek man nu önskar på en kalender, så får du plats att skriva ner allt som sker både hemma, skola/jobb och hästen :) Ett tips är också att tex när hovslagaren är och verkar/skor din häst att ni där och då bokar tid direkt inför nästa besök så kan du anteckna det i din kalender direkt så slipper du komma ihåg att ringa och boka ny tid :) Är själv otroligt disträ och hur jag än gör så blandar jag ihop allt och dubbelbokar mig ofta, kalender och bestämma tider i god tid och skriva ner direkt är det enda som funkar för mig :)
 
På jobbet har jag en vanlig A5 kalender där jag gör listor på respektive dagar samt veckor på saker där det är mer deadline.. Det kanske kan vara något? Annars kan man ju göra to-do-list för specifika dagar/veckor/månader också om man lättare jobbar mot deadlines. Så gör jag ofta, den listan är ju separerad från den som är mer övergripande på det mesta.
Jag hänger inte alls med på första meningen, orkar du ta det igen? :)
 
Röstar också för kalender. De finns ju de som har en hel skrivsida/dag i vilken storlek man nu önskar på en kalender, så får du plats att skriva ner allt som sker både hemma, skola/jobb och hästen :) Ett tips är också att tex när hovslagaren är och verkar/skor din häst att ni där och då bokar tid direkt inför nästa besök så kan du anteckna det i din kalender direkt så slipper du komma ihåg att ringa och boka ny tid :) Är själv otroligt disträ och hur jag än gör så blandar jag ihop allt och dubbelbokar mig ofta, kalender och bestämma tider i god tid och skriva ner direkt är det enda som funkar för mig :)
Jag är verkligen jättedisträ :mad:
Problemet är att på sistone har jag sagt "fuck it" lite för ofta och rört ihop det totalt. Men en ordentlig kalender verkar vara the way to go. :)
 
Jag har en kalender med jobbschema, pluggdeadlines och andra viktiga saker som ska göras.
Sen en lista för hundträningen i de perioder jag är duktig på att strukturera upp den och så en att b göra lista för varje dag. På så sätt kan jag skriva in det som ska göras så det görs i god tid utan att jag behöver göra 11 saker per dag. En kort och genomförbar lista är det som stressar mig minst. Jag älskar anteckningsfunktionen i mobilen och samlar det mesta där.

När du säger b lista, är det en lista på saker som behöver göras, nångång, typ?
Hur strukturerar du upp hundträningen? Just nu listar jag bara saker vi behöver jobba på, blir däremot inte rena träningsupplägg, tyvärr.
 
Jag kör med elektronisk kalender och checklista.

På google kan man ha flera kalendrar, så katterna har en färg, mitt jobbschema en och fritidsaktiviteter en annan tex. I kalendern kan man sätta påminnelser, och eftersom jag synkar telefonen med kalendern så plingar det två timmar innan varje grej jag måste komma ihåg. Jag har även en prenumeration på sambons och tjejen som bor här iblands tider, så att jag kan kolla det när jag sitter vid datorn. Träningen planeras också i kalender, (tex måndag-benpass, tisdag-rörlighet, torsdag-Muay Thai, fredag-ridning).

Som checklista kör jag med "TickTick". Det är också en kombinerad webb/app-lösning. I listan kan man hantera separata processer precis som i kalendern, och man kan skriva upp saker generellt eller kopplade mot ett slutdatum. I telefonappen visar jag sen bara dagens checklista, så slipper jag stressen av saker som hänger över mig. Jag och sambon har en gemensam lista där också, så vi vet vad som redan är gjort när vi kommer hem. Där skriver vi både dagliga saker (städa kattlådor tex) och saker som sker mer sällan (vaccinera katter). Då blir allting gjort med lagom intervall.

Ett tredje hjälpmedel är en inköpslista (min favorit heter MyGroceries, för android). Där kan jag ha olika listor för olika butiker, och skriver upp när något börjar ta slut. Den går att dela med andra (sambo, stallkamrater) om man är flera om att hålla koll och göra inköp.

Sen handlar det om att lära sig rätt teknik. Kalendern ska vara ett arbetsredskap, inte något man glömmer titta i. För att lösa det har jag en kalenderwidget som har dagens kalender rullande på hemskärmen på telefonen. Checklistan ska innehålla de saker som "ska" göras, inte vara en generell önskelista. (Vill man ha en generell önskelista får man lägga den som en separat lista, för om majoriteten av listan är saker som bara är att hoppa över kommer listan inte användas speciellt mycket.)

Utan smartphone hade mitt liv inte funkar, och det är ingen slump att man länge haft en liknande handdator som hjälpmedel för människor med adhd, AS och annat.
 
Jag har kalender i telefonen med olika färger. Där har "jag" en kategori med allt från jobb, kurser, pluggande, besikta bilen etc. Sedan har min hund en egen färg, där jag skriver kort och enkelt vad vi har gjort/ska göra för att få en överblick, typ lydnad/laser/spår etc. När jag tar upp kalender syns båda "kalendrar" sas, så det blir enkelt och överskådligt.

Hennes träning skriver jag också mer om i min träningsbok, som jag försöker plocka fram varje morgon för att kunna planera mina pass vettigt.

Vi har också en såndär kalender som hänger på väggen, mest för att min sambo ska kunna ha lite koll på när jag jobbar osv, där det bara står kort "jobba" eller "kurser *2" t ex.

Och så har jag en magnet-lista som sitter på kylen, där jag skriver vad som ska göras, handlas och allt det där andra.
 
Tusen tack för svar!
Nu har jag fixat google- kalender, hoppas bara att den blir sådär enkel att jag faktiskt fixar att använda den.
Imorgon (om jag hinner, annars på fredag) ska jag iväg och köpa en smartfån. Har haft en tidigare, men den gav upp i somras och jag saknar faktiskt de praktiska sakerna, som att kunna kolla mail, kolla upp öppettider/ whatever på nätet. Så hoppas jag att jag kan få till kalenderwidgeten (?) på min också.

Jag började lägga in träning för hästen i kalender, men insåg att det blev för rörigt, så jag fortsätter nog där med handskrivna listor, men kommer kanske börja sätta upp dem på kylskåpet.
 
När du säger b lista, är det en lista på saker som behöver göras, nångång, typ?
Hur strukturerar du upp hundträningen? Just nu listar jag bara saker vi behöver jobba på, blir däremot inte rena träningsupplägg, tyvärr.

B skulle inte vara där, mobilen som la till :p en lista för varje dag som sagt.

Hundträningen när jag är som bäst på att planera:utvärderar varje träningspass och har antingen i huvudet eller nedskrivet vad vi behöver träna på. Skriver en lista en vecka framöver på vad vi ska göra varje dag och då ganska specifikt (den här banan, träna ingångar och högersvängar, eller liknande).
Sen har jag sämre perioder där jag har ont om motivation och träningen mest går ut på att göra hunden nöjd så hon inte river huset samtidigt som jag tänker igenom så vi inte kör hårda fyspass dagligen eller tre vilodagar i sträck.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 324
Senast: Badger
·
  • Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 267
Senast: Sasse
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 774
Senast: Snurrfian
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 874
Senast: fejko
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp