Bukefalos 28 år!

Översikt, rörigt

Behöver lite hjälp med hur man skaffar sig bättre översikt över sitt liv, känner att jag har mängder med små saker jag ska komma ihåg, samtal som ska ringas, tvätta, handla, men även när jag ska jobba, föreläsningar jag ska gå på och uppsatser som ska vara skrivna. Hur hästen ska ridas, när, hovis, fodret börjar ta slut etc. (För att inte tala om dessa jäkla grupparbeten.)

Hur skaffar man sig ett bra system, där man får en ordentlig överblick utan att bli för stressad? Känner att jag alltid är ett steg efter.

Jag har både kalender och listor.
Fastställda datum och tider åker in i kalendern, men sen finns det alltid diffusa "saker jag behöver göra den här veckan". Det hamnar på listor.

Jag vet att det jag skriver är lättare att komma ihåg än det jag hör/säger/läser. Det hjälper mig mycket.
 
Jag hänger inte alls med på första meningen, orkar du ta det igen? :)
Absolut. Jag har en kalender med en vecka/uppslag och där skriver jag listor dels på dagen (saker som måste göras vissa specifika dagar) och dels finns det ett utrymme för hela vecka där jag skriver listor på saker som ska göras en viss vecka, men där det spelar mindre roll vilken dag det görs. Hoppas det blev tydligare nu :)
 
Kalender där allt åker in som är tidsbokat. Frisör, fransar, veterinär, bilbesiktning t ex.

Listor på sådant som ska göras men inte är tidsbestämt (boka tid till besiktning, prata med veterinären, stämma av sluttider etc). När listan blir full/mycket avkryssat (jag stryker över när det är klart) blir det en ny lista.

Listan är en Postit-lapp på förstasidan i kalendern. Själv har jag gjort en egen kalender via http://www.personligalmanacka.se/SE. Sedan köpte jag till ett skinnfodral, det fungerar jättebra. Jag tog den största, för att få plats med mycket lösa lappar att skriva saker på, bokningslappar etc.

Sedan har jag en månadskalender hängande på tvättmaskinen i hallen, så jag snabbt kan få en överblick hur mycket som är bokat de närmsta veckorna (när jag går iväg på morgonen). Där står alla tider (mina och makens). På arbetsrummet finns en kalender som stäms av med min egen, där jag ofta har både mina och makens tider för att inte dubbelboka.

Det låter mycket, men det är ett under år utprovat system som fungerar även när det är hysteriskt mycket. Så länge rutinen hålls.
 
Tusen tack för svar!
Nu har jag fixat google- kalender, hoppas bara att den blir sådär enkel att jag faktiskt fixar att använda den.
Imorgon (om jag hinner, annars på fredag) ska jag iväg och köpa en smartfån. Har haft en tidigare, men den gav upp i somras och jag saknar faktiskt de praktiska sakerna, som att kunna kolla mail, kolla upp öppettider/ whatever på nätet. Så hoppas jag att jag kan få till kalenderwidgeten (?) på min också.

Nu bjuder jag på min hemskärm här...
Så här ser det ut så fort jag låser upp telefonen. Kalenderwidgeten heter Transparent Calender Widget. Det går att scrolla i den, och klickar man på en post så öppnas den för detaljer och redigering.

2014-09-25090420_zps0a1c1f42.png


Sen kan själva veckoplaneringen se ut såhär i google-kalendern:
2014-09-25090520_zps1e883935.png
 
ja kör oxå på kalender i telefonen, då jag annars dubbelbokar mig För telefonen har jag alltid med mig. Delar även kalender med min man så vi kan hålla koll på varandras tider.
 
@Sassy
Men fasiken så smart att ha kalendern rätt på skärmen, är det något som fungerar på Iphone tro? :P
Har googlat men blev inte mycket klokare.
 
Köpte mig en Android igår och har synkat kalender, jättesmidigt eftersom hela kalendern gick att hämta direkt från kurssidan. Har även använt mig widgeten! Visste inte ens att det var en grej! Hade ju t.o.m. det på plattan.
Funderar på att skriva ut nån form av kalender och sätta på kylskåpet, mest för enkelhetens skull, fast å andra sidan behövs det knappast, nu när det är så enkelt i telen.
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag vet inte hur jag ska hantera den här situationen och behöver hjälp att tänka! Då barnet är vuxet känns det som om den här frågan...
9 10 11
Svar
210
· Visningar
15 324
Senast: Badger
·
  • Artikel
Dagbok Eller så har senaste dagarna känts i alla fall. Jag verkar ha tre känslolägen just nu; hysteriskt skratt, gråt eller apati. Stress...
Svar
11
· Visningar
1 267
Senast: Sasse
·
Skola & Jobb 15 år i vården blev det men nu säger kroppen tvärstopp, ALLT gör ont, hela tiden. 3 omgångar av vad jag förstått i efterhand var...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 874
Senast: fejko
·
Övr. Hund Måste få skriva av mig, jag skriver från ett nytt konto då detta är så känsligt och skit jobbigt. Skriver i stress och ångst så ha gärna...
2
Svar
39
· Visningar
10 071
Senast: Extrakonto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp