Övervakningskamera som sänder till mobilen???

bettysmatte

Trådstartare
Lite kort: Min man - som vanligtvis arbetar hemifrån och samtidigt håller koll på hästarna - ska åka iväg i ungefär en månad. Jag vill gärna ha lite koll på hästarna under dagarna när jag jobbar. Finns det någon övervakningskamera - som sänder till mobil - till ett överkomligt pris? Eller är det en omöjlighet att lösa?
 
mydlink har kameror från några hundralappar, går att kolla i mobilen live (med ljud).

Sen kan det väl vara bra att kolla upp reglerna för kameraövervakning.
 
Det finns kameror som mmsar när det är rörelse eller visar hela tiden live. Finns olika modeller och märken ex lantrbuks cam, tractor cam. Kjell o kompany mfl har olika sorter som exempel, åtelkameror mfl

Det räcker med en skylt på ex din väg som talar om att det är kamera övervakat. Då det inte är en plats som allmänteheten inte har till träde till.

Från Länsstyrelsen Stockholms sida:
Regler om kameraövervakning finns i kameraövervakningslagen (2013:460).
Kameraövervakningslagen
Kameraövervakning som innebär att kameror riktas mot en plats dit allmänheten har tillträde kräver tillstånd från Länsstyrelsen. Om det är en butik, bank, post, parkeringshus eller tunnelbanestation som ska övervakas räcker det att du gör en anmälan till oss.

Du behöver inget tillstånd för att övervaka slutna områden inom företag, industriprocesser, rum i hemmet och liknande. Det avgörande är att allmänheten inte har tillträde till platsen.

Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Tack för tipsen :) ! Jag har rätt bra koll på lagarna. Hagarna ligger på så vis att kameran inte kommer att filma någon allmän väg eller dylikt.
 
Hört direkt från en polis när grannen hade haft inbrott och min ena kamera täcker en del av deras infart också (grannen vet om det) "bra, då vet vi vem vi ska göra hembesök hos iallafall". Grannen fick tillbaks både tv, datorer och allt annat löst, det låg i hallen hos nämnda tjuv.
 
Om du installerar en kamera som sänder bilderna live till din telefon så har du ju möjlighet att vidtaga rätt mått o steg. Aningen ringa mässingen eller en kompis som har förmågan att ta ett "kvartssamtal" med byket ;)
 
Vad har du för internet hemma?

Det tar sjukt mycket data att ha en kamera på som hela tiden sänder video till en server!

Mina hästar har Skype. Bara att ringa dem när jag vill kolla läget. Allt du behöver är en gammal mobil med Skype.

Köpte först kamera men fungerade nästan aldrig och åt upp alla mina 100 GB.
 
@Centaur - de kameror vi har tar bara bandbredd när man aktivt är inne och tittar på dom eller om de är inställda på att skicka mail med bilder vid rörelse
 
Dlink har kameror för utomhusbruk som du kan kolla live i, du kan rotera dem, så att du inte bara ser ett ställe, och de har även ljud så du kan höra omgivningen, funkar med app i mobilen.
Hade en sådan i stallet när vi fölvakade för att slippa störa hästarna, fungerade suveränt!
 

Liknande trådar

Kultur Är det någon som är sugen på att haka på en Buke-variant av Clara Lidströms (underbaraclaras på Instagram) fotoutmaning Fånga februari...
16 17 18
Svar
355
· Visningar
14 993
Senast: Cattis_E
·
Relationer Träffade en kille på tinder för lite mer än ett år sedan. Han bodde 5 h ifrån mig men han jobbade mycket i samma stad som mig. Vi...
12 13 14
Svar
265
· Visningar
18 261
Senast: Whoever
·
Småbarn Om du vill får du (och andra i samma sits) gärna berätta mer om hur det funkade/funkar att jobba hemifrån med små barn. Min fästman...
Svar
14
· Visningar
871
Senast: WildWilma
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
4 500
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp