Bukefalos 28 år!

Överviktig ponny, fundering

E

Ewertsberg

Har en fråga angående överviktig ponny. Vi har en sällskapsponny, som mest gått och skrotat i vinter och ätit lite för mycket, (han har haft en skada i hoven), då han gått på lösdrift med våra islänningar som har fritt silage.

Det var meningen att han skulle gå på bete med flocken i sommar men vi törs ej släppa honom på det nu, iallafall inte utan betesreducerare, då vi är rädda att han ökar mer i vikt, och det vore inte hälsosamt.

Vi har nu börjat köra honom och tänker fortsätta med detta i framtiden, för att han ska gå ner i vikt och vi har också börjat att portionera ut maten, för att han inte ska gå upp mer. Har hållit på så i en månad ungefär, men funderar hur lång tid det kan ta, innan viktminskningen visar sej? Och tror ni att man kan släppa honom på bete med munkorg, utan att han lägger på sej mer? Han skulle bli olycklig att stå själv hemma, utan sin flock.
 
Sv: Överviktig ponny, fundering

puttar lite..någon som vet?
Han körs väl ca 45 min om dan, och har minskat sin högiva till ca 5 kg, är en B-shettis på ca 110 cm mankhöjd.
 
Sv: Överviktig ponny, fundering

Jag har en shettis på 105 som jag inte släpper mer än nån timme utan munkorgen. Vi försökte, men efter bara 6 timmar syntes sån skillnad att jag blev rädd. Det verkar vara kraftigt gräs i år. Så var jätteförsiktig och kolla flera gånger om dan (shettisar är så jobbiga så här års, pust) Lycka till iaf.

Alla hästar har ju olika behov, men är inte 5 kg hö lite mycket för en liten bponny som bara står? Vår är visserligen lite rundlagd, men mer än 3-3,5 kg får hon aldrig. nu när hon även får lite gräs ger vi bara 1,5-2 kg/dag.
 
Sv: Överviktig ponny, fundering

det beror helt på ts (Torrsubstans) halten i grovfodret. är det blött hösilage är det inte så mycket de ger... minsta grovfodermängd enligt jordbruksverket ska ligga på 1kg ts per 100 kg häst och dag. Räknar man med att hästen väger 300 kg blir det 3 kg ts. detta är alltså inte 3 kg foder, utan man räknar bort vattnenhalten. hö har en ts på ca 84% (alltså är 16 % av höet bara vatten) I runda slängar motsvarar 3 kg ts ca 3,5-4,5 kg hö och 4,5-6 kg hösilage, som sagt, HELT beroende på grovfodrets ts. den rekomenderade givan är 1,5 kg ts per 100 kg häst och minsta givan är som sagt 1kg per 100 kg häst. om trådstartaren är osäker, så räkna på grovfoderanalysens siffror:)

och ett bra tips för tjockishästar (har själv en) är att byta ut ca 20% av grovfodret till halm. då får de sysselsättningen och bukfyllan de behöver. och sedan motion.
 
Senast ändrad:
Sv: Överviktig ponny, fundering

Han får silage, och vi har räknat ut att om det vore hö, skulle det motsvara ungefär tre kilo, vilket är lite för hans storlek. Han körs också 45 minuter om dan ungefär, så han står inte. I början orkade han nästan ingenting, men klarar nu nästan hela rundan i rask trav. Så vi märker på motionen att han blir bättre men han ser lika fet ut.
 
Sv: Överviktig ponny, fundering

Jag ska försöka få tag på halm av bra kvalitet, men det är lite svårt, då han måste ha silage för att han är hosthäst,det är också därför han gått på lösdriften med islänningarna, för att vara symptomfri. Det har ju fungerat bra, men det som är problemet, är att han vräker i sej mat.
 
Sv: Överviktig ponny, fundering

Mina två ponnyer har fått hösilage i vinter. Jag har vägt upp noga till dom och kompletterat med halm. Ändå så blev dom feta. Har nu gått över till vanligt hö. Vikten har gått ner bra på dom. Jag tror att många ponnyer har svårt för hösilage. Personligen tror jag att hösilage är för kraftigt för ponnyer. Trots analys och noga dosering så svällde mina till två små "köttbullar".
 

Liknande trådar

Hästvård Hej alla kloka hästmänniskor! Med sommaren kommer alla funderingar kring hur vi med lättfödda hästar och ponnysar ska göra. Jag har...
Svar
2
· Visningar
734
Senast: Kristall10
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 992
Senast: Stereo
·
Foder & Strö Vår C-ponny fick fång i början på mars, har stått på box till slutet på april och därefter i en sjukhage på ca 12x12. Nu efter sista...
Svar
3
· Visningar
1 395
Senast: MayGrace
·
Foder & Strö Vi har alla våra tre hästar i samma hage. En shettis, en maxad c-ponny och ett halvblod, alla är lättfödda. I höstas när vi började...
Svar
5
· Visningar
1 509
Senast: Kristall10
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp