Bukefalos 28 år!

Övningar för osäker ponnyryttare

moiran

Trådstartare
Jag har fått i uppgift att "träna" ett förskolebarn på hennes ponny med hopp om att de ska kunna följa med ut i skogen och rida med ridsällskap men utan ledare och känna sig trygga med det.

Ponnyn är en väldigt snäll och väl grundutbildad häst som är mycket okomplicerad att rida. Ryttaren är väldigt orutinerad och osäker. Även om hästen är väluppfostrad så är han trots allt bara b-ponny och tar sig vissa friheter då ryttaren blir stel som en pinne och inte vågar göra något annat än att tjuta som en stucken gris. Nu pratar vi inte om värre hyss än att stanna och börja beta eller att inte sakta av från trav till skritt redan första eller andra steget efter att ryttaren började dra i tyglarna.

Utsikterna för att det här ska gå att rätta till någorlunda snabbt och enkelt med rätt hjälp bedömer jag vara väldigt goda. :)

Har ni några tips på enkla övningar som vi kan jobba med? Ryttaren är uppenbart osäker på sin häst, inte bara på ryggen, så jag skulle vilja börja redan på marken så att hon lär känna sin häst ordentligt och att hon (kan) ha kontroll över honom. Vi har tillgång till inhägnad grusbana. Barnet klappar, borstar och håller idag ponnyn inomhus så länge någon står i närheten. Hon är inte mjäkig med otroligt osäker och känner förmodligen att hon inte har någon som helst kontroll över detta stora starka djur - vilket hon ju inte heller har när hon inte fått medlen och självförtroendet.
 
Sv: Övningar för osäker ponnyryttare

Jag hade nog börjat med att fråga den vuxna som vill ha barnet tränat om barnet vill rida av egen vilja eller om det är mest dem vuxna som tycker att det är kul om barnet rider. Sen hade jag ställt samma fråga till barnet För mig verkar det definitivt inte som att hon inte är mogen nog eller är så rädd att hon inte finner nån glädje i ridningen alls. Är det en egen häst så skulle jag nog säga att hon har fått egen häst för tidigt. Om barnet verkligen vill rida så är det nog bättre med ridskola några år framöver där hon kan ridaolika hästar och vänjer sig vid det. Själv har jag aldrig något minne av att jag var rädd i den åldern utan bara fann glädje i ridningen och om hon är så rädd vad får hon ut av det just nu?
 
Sv: Övningar för osäker ponnyryttare

Jag hade nog börjat med att fråga den vuxna som vill ha barnet tränat om barnet vill rida av egen vilja eller om det är mest dem vuxna som tycker att det är kul om barnet rider. Sen hade jag ställt samma fråga till barnet För mig verkar det definitivt inte som att hon inte är mogen nog eller är så rädd att hon inte finner nån glädje i ridningen alls. Är det en egen häst så skulle jag nog säga att hon har fått egen häst för tidigt. Om barnet verkligen vill rida så är det nog bättre med ridskola några år framöver där hon kan ridaolika hästar och vänjer sig vid det. Själv har jag aldrig något minne av att jag var rädd i den åldern utan bara fann glädje i ridningen och om hon är så rädd vad får hon ut av det just nu?

Det hela är initierat av barnet självt. Ponnyn är hennes egen, men hon har inga krav på sig varken att sköta eller rida - på både gott och ont. Hon har ridit på ridskola, men jag vet inte hur länge, och ska även ridit några lektioner med denna ponnyn för tränare. Jag vet inte i vilken omfattning hon ridit utan ledare. Barnet är, ur min synvinkel, inte vant vid att sätta hårt mot hårt utan viker sig snabbt och blir rädd när hon känner/tror att hästen har kontrollen.

Innan ponnyn red hon en stor häst(!) som hon av någon anledning kände sig tryggare på och runt.

Barnet har fått ponny för tidigt för sin ålder givet hennes (brist på?) envishet och engagemang - ja. Å andra sidan kändes det väl som ett naturligt steg när hon "växte ur" den stora hästen (att trava och galoppera en sådan helt själv kanske skulle gått, men väldigt onödigt) Men slaget är ju inte förlorat. Att få henne trygg på sin snälla lilla ponny borde inte vara särskilt omöjlig. Det svåra borde vara där jag står att hitta en lagom svårighetsnivå med lagom svåra övningar. Nybörjarhästar är jag van vid, men inte nybörjarryttare...
 
Senast ändrad:
Sv: Övningar för osäker ponnyryttare

Bra då vet du att hon vill rida. Gör små banor åt henne där hon har uppgifter att koncentrera sig på. Börja på marken.

Lägg t.ex. ut några bommar på marken på ena långsidan som hon ska leda hästen över, sen kan hon stanna hästen vid nästa kortsida precis vid mitten, ställ ut några koner på nästa långsida som hon kan leda hästen igenom och så kanske lägg en volt med hästen vid nästa kortsida. Sen snett igenom eller något annat lämpligt där hon byter varv och så ta allt ihop i andra varvet. Genom att ha stöd av staketet i början så kan inte hästen smita undan åt andra hållet.

Genom att ha uppgifter att koncentrera sig på så tänker tjejen framåt och så kan en del av osäkerhetskänslan försvinna och hon kan träna på att leda hästen, stanna den och styra den under lättsamma former. Så hon helt enkelt får kontroll på hästen från marken som du själv är inne på. Efterhand kan du lägga till fler uppgifter, t.ex. lägga bommarna på medellinjen och göra saker som är fria från fyrkantsspåret så hon inte längre har stöd av staketet och hon kan också t.ex. leda hästen över bommarna i trav.

När hon har kontroll på marken så kan du börja uppsuttet, kanske med samma enkla bana som i början på marken så att hon känner igen sig och vet att hon klarar av det på marken, har stöd av staketet och det ingår stopp, start och styrning av hästen.

När hon vet att hon klarar det så kan du lägga till lite balansövningar, där kan du stå bredvid hästen i början så att hon känner sig trygg och leda den åt henne, t.ex. sträck ut armarna, nudda tårna, rid utan stigbyglar o.s.v. Naturligtvis börjar du i skritt här med. Balansövningarna gör att hon blir tryggare i sadeln och om balansen förbättras så får hon också lättare att parera när hästen stannar och betar t.ex. och hon behöver inte bli så rädd när han inte saktar av från trav till skritt. Med tanke på det så kan du också köra övergångar på banan, trava en bit och på en given punkt sakta av till skritt.När du känner att hon har kontroll på banan så börja med små uteritter där du går med. Det kan också vara idé att avsluta varje ridpass med en kort tur utanför banan där du leder hästen så att hon bara successivt vänjer sig vid det. Det kan också vara bra att ge henne små uppgifter på uteritterna i början så att hon har något att koncentrera sig på.
 
Sv: Övningar för osäker ponnyryttare

Tack för dina tips!

Nu verkade barnet faktiskt mycket bättre än vad jag uppfattat, så det var ju roligt! Fortfarande nybörjare och fortfarande lite feg, men på en annan nivå! :) Men dina övningar är fortfarande nyttiga, för de applicerar ju även på nuvarande utbildningsnivå.
 

Liknande trådar

Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
13 242
Ridning Vi har haft vår D-ponny i tre år, en irländare som var rätt nyimporterad när vi köpte henne. Hon är (har varit?) en väldigt lättsam häst...
Svar
12
· Visningar
2 431
Senast: TinyWiny
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 331
Senast: WSLPZF
·
Ridning Jag hyr en ponny som jag rider och sköter 4-5 dagar i veckan. Har stor frihet och får lägga upp ganska fritt. Ponnyn är äldre men...
Svar
18
· Visningar
3 709
Senast: Cambrie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp