Bukefalos 28 år!

Övningar med öppna och sluta när man rider ut.

janny

Trådstartare
Jag skulle vilja ha lite bra tips på övningar med öppna och sluta som man kan göra när man rider ut.
 
Sv: Övningar med öppna och sluta när man rider ut.

Längs vägen kan du rida skolor och växla mellan dem. På rakt spår eller diagonalslutor i sick-sack.
 
Sv: Övningar med öppna och sluta när man rider ut.

Tack för svar. Jag brukar rida typ vänster sluta, gå över i vänster öppna, byta till höger sluta och sedan höger öppna. Vi gör det i skritt. Ibland lägger jag hästen i en öppna och går upp i trav därifrån och ibland gör jag likadant i en sluta, men det är svårare. Jag tänkte om det fanns fler idéer om hur man kan variera sig.
 
Sv: Övningar med öppna och sluta när man rider ut.

Om man inte bara begränsar sig till skolor finns det väl nästan oändligt mycket man kan variera med. Övergångar skriver du ju t ex själv om, har man kommit såpass att man kan samla hästen kan man variera form/samlingsgrad, man kan lägga in piruetter, man kan överhuvudtaget (just för att inte bli less) se till att det "händer mycket" t ex tre steg sluta, böja om till öppna åt andra hållet tre steg, samla några steg, öppna några steg, piruett några steg, in i sluta några steg, byta gångart (antingen med skolor i nya gångarten eller bara en övergång och sakta av efter några steg), diagonalsluta - fortsätta i samma sidas sluta rakt fram några steg, böja om till öppna åt andra hållet några steg, ändra samlingsgrad och köra vidare ett par skolor i samling, osv.

Det gäller nog mest att vara påhittig själv och noggrann med sig själv så man hinner med i tanken/kroppen även utan en förutbestämd plan. :) Kanske blir för svårt att göra det varje gång men nyttigt då och då, dels för att det inte blir tråkigt, och dels för att man själv får så lov att skärpa till sig och tänka till lite! :P
 

Liknande trådar

  • Artikel
Hästnyheter Böjning och rakriktning i samma övning gör att Stephanie Holmén gillar övningen ”Swedish castle”. Här delar hon med sig av hur hon rider...
Svar
0
· Visningar
157
Senast: Gunnar
·
Träning Eftersom jag ska genomgå en operation så kommer jag för det första ha lite tid då jag inte kan rida utan lämpligen får ägna mig åt...
Svar
16
· Visningar
1 017
Senast: Valle
·
Träning Ja, jag tror att jag har ett ganska udda problem. Min häst har en typ av sadeltvång men ändå inte? Han blev diagnostiserad med KS för...
2
Svar
22
· Visningar
1 691
Senast: tuaphua
·
  • Artikel
Hästnyheter Genom att tänka på de tre kontrollpunkterna: steglängd, takt och att rida på en förutbestämd linje, kan du få hjälp i många övningar...
Svar
0
· Visningar
292
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp