Ofräsch och svullen, vad göra? (halvlångt)

mirage

Trådstartare
I måndags kommer jag ut till pållen och givetvis var han svullen i vb. Efter att ha haft ett sår i mungipan så att vi inte har kunnat rida har han vilat två veckor med promenader och lätt longering/tömkörning på schemat. Testade honom lite i ridhuset och han såg inte helt fräsch ut men det var ingen tydlig hälta. Benet är inte jättesvullet utan på insidan av senan är det svullet och sedan ner över kotan och man ser i karleden att det är svullet. Vet inte vad som har hänt, de brukar vara ganska stilla i hagen vad jag vet. Pigg och glad annars. För att känna bättre satt jag barbacka på honom igår och skrittade och travade. Skritten precis som vanligt men kände en hälta i början av traven sedan nästa gång kände jag den inte... Vad kan detta vara??? Jag vill inte att min lilla pojke ska vara trasig... :cry:

Svullnaden gick ner något när jag red men var bara ute 30 min mest i lunkskritt så det är möjligt att den kunde gått ned mer.

Jag har haft kyllera på det svullna benet och natten till idag (ons) hade han stödlindor på de andra benen.

Någon som har en vild gissning på vad det kan vara? Bör jag kasta mig till klinik och röntga/ULa eller ska jag vänta en vecka och se vad som händer? Tror ni att det är någon fara att rida om han inte är halt på riktigt utan bara eventuellt halt? Ska jag ta ut en vanlig vet för att böja (vill helst inte det på min gamla skrutt på 18 år och inte vet heller) eller är det bättre att åka till klinik på en gång?

Han är pigg och glad i övrigt men bra beräknad foderstat. Han har precis blivit invand på lucern men vore det det som spökade borde han vara svullen i alla benen. Eller? :confused:

VÄLDIGT tacksam för svar och funderingar!
 
Skulle verkligen inte rida..

Men promenader kan du ju gå.

Har du palperat benet och får du någon reaktion?

Är det både VARMT och svullet? Är svullnaden mjuk?

Han kan ju bara ha vrickat till sig eller strukit sig, så avvakta i några dagar eftersom han inte är jättehalt. Om han dock ömmar kraftigt skulle jag vara mer uppmärksam.
 
Har känt på det och ingen reaktion alls så han har inte ont. Det kan ju vara så att han avlastar något annat och därför är svullen... Över senan är det bara lite svullet och lite varmt så det är svårt att säga om svullnaden där är mjuk eller hård men över kotan så är den hård. Varmt på insidan av senan och på utsidan/framsidan av kotan. Jag går promenade för fulla muggar! Minst 30 min/dag brukar det bli, fast då lufsar vi bara på hyfsat plant underlag och eftersom han är pigg och glad kommer jag fortsätta med det tills vet eller annan kunnig person säger något annat.

Tack för reflektionen!
 
Om han inte är öm så kan det ju inte vara nåt jätteallvarligt, som en senskada, benspricka eller dylikt. Iof skulle han väl haltat kraftigt då med- men man vet ju aldrig.

Kanske du kan skritta försiktigt uppsuttet, men om han haltar tycker jag ändå att det är promenader som gäller.

Avvakta några dagar så ska du nog se att det är borta snart. :)
 
Jag hoppas verkligen det. Nu har det gått tre dagar och (enligt min medryttare) ingen skillnad... Är det bra att lägga på kyllera eller kan det förvärra på något sätt? Har inget våtvärmande omslag för värme har jag fått lära mig är dåligt...
 
karnsje du borde ringa en massör,kiropraktor å höre?eller veterinären?
man vet ju aldrig,karnsje även det blev fel med sista skoing för den,det vet man ju inte
 
Kyla kyla och kyla!!! Sen kan du ha på arnika. Vill inte oroa dig, men en häst med en senskada är inte alltid halt! Så ta det lugnt ett tag, använd stödlindor i hagen och vid promenad. Kontakta vet. om det inte går bort.
 
Hade det varit min häst och det inte blivit någon skillnad på 5-7 dgr (i det här fallet med en endast lite halt häst) hade jag tagit ut veterinär.
Min erfarenhet säger att ju tidigare man sätter in behandling - i de fall det går att behandla - desto bättre och snabbare läkning.
 
Men hade det varit en senskada borde väl senan vara mer svullen? Skulle han inte se ut som en elefant i benet då? Han blev skodd för 6-7 v sedan så det borde inte vara det. Hovis kommer på tisdag så jag avvaktar tills efter det. Är han inte bra/bättre innan onsdag får jag nog pallra mig iväg till kliniken.

Visst borde det vara smidigare att åka till ett ställe där de kan gå igenom honom ordentligt istället för att ta ut en vet som bara kan anta saker?
 
Benet behöver inte alls vara jättesvullet vid en senskada. Är det en kraftig senskada brukar senan vara typ bananformad, men är det bara en "varning" på senan syns det ofta inte mycket alls.

Självklart är klinik att föredra före veterinärbesök hemma, eftersom de ju då kan gå igenom hästen helt med både röntgen och ultraljud.
Själv brukar jag ta ut veterinär först då vi har veterinärer här som är kunniga på hästar. Om han/hon inte kan ställa diagnos då, så är det kliniken som gäller.
 
Det kan ju även vara en varning på senan. Min häst var svullen av det i ca 2 veckor, och ömmade längre än så. Fick vila flera månader.

MEN- min häst ömmade!! Hennes häst ömmar ju ingenting- och då kan JAG iaf inte tro att det är en senskada! Det verkar konstigt.. :confused:

Ta ut veterinär om svullnaden inte gått ner snart.
 
Jag vet inte vad jag ska tro! Var ute idag och det såg likadant ut som tidigare. Gick en timme och sedan hade det gått ner lite. Vad som är konstigt är att han verkar vara mest svullen runt kotleden(?) eller vad heter det, under kotan innan hoven. Äsch! :o Man kan iaf se att han är svullen om man jämför med den andra karleden. De brukar ju vara insjunkna en bit men den som är svullen är inte det oc det är där det går ner när man går.

Spolade med kallt vatten och satte sedan på lera innan han fick gå in och sussa! Stödlindar även de andra benen under natten för säkerhets skull!
 
Uppdatering. I lördags hade svullnaden flyttat sig lite nerifrån och upp på benet. Sitter mest på insidan. Nu är det en hård svullnad och jag har övergått från lera till jodopaxomslag ifall det är något sår eller någon sticka man inte ser. Hovslagaren kommer i morgon och får kolla lite men har det inte gått ned i morgon så blir det vet som får komma hit... Eller jag ska iaf ringa och prata med henne. Hon kanske inte tycker att det är lönt att åka ut och rekommenderar mig att åka till klinik istället.

Vad tror ni nu då när svullnaden övergått till att ha blivit hård? Ingen reaktion i lördags när jag klämde på benet, vet inte hur det är nu (ska ut strax). Det kan väl inte vara en senskada när det inte gör ont?

Suck! Varför skaffar man djur egentligen?!

För att man älskar de såklart och skulle göra allt för de små liven!!! :D

Linda :love: Mirage :rofl:
 
Hurra!!! Det verkar fungera men jodopaxomslag! Idag hade svullnaden gått ned och han var inte alls lika varm som han varit tidigare! Hoppas att det är på rätt väg så att det inte kommer tillbaka. :love: :banana:
 
Idag var han svullen igen men som tur var kom hovis ut! Han hittade ett hålrum mellan ena ballen och mitten av sulan. Mirage reagerade även när han tryckte där så det är antagligen en böld det gått hål på och som har blivit infekterad. Nu blir det jodopax och bomull i hoven och silvertejp utanpå så går det förhoppningsvis över!

Det konstiga är att han inte har varit direkt halt öht. Kännts lite stel tidigare men inte så att jag misstänkte detta! Skönt att han hittade något iaf!
 

Liknande trådar

Hästvård Någon som har erfarenhet/kunskap om detta.?Min häst har efter 3 besök på klinik diagnostiserats med detta. Han har behandlats för de...
2
Svar
24
· Visningar
3 403
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 035
Senast: tuaphua
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
7
· Visningar
4 083
Hästmänniskan Hej! Jag har köpt en supersnäll 7 åring för 2 veckor sedan (24/8). 7 år, valack och importerad från Holland som 5 åring. Tidigare...
2
Svar
33
· Visningar
10 577

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp