Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.
Nu ska det va ögondroppar för människor. Den ha haft var i ögat i 3 veckor, varför blir detta öga inte bra
Ögon kan ta tid. Men om du inte får in medicinen i ögat är det ju inte konstigt den inte blir bättre. Be veterinären visa tekniken om du inte får till det - det finns lite knep just när de kniper. Får man inte till medicineringen själv kan man behöva ställa hästen på klinik. Håller tummarna för er.

Gick bättre med ögondroppar tycker jag att få in i ögat då det inte var lika halt runt ögat troligen som att hålla på med salva etc då ögat ska hållas upp. Undrar över såna koksaltflaskor man köper på apoteket dom ska brytas och har sen en liten öppning men ingen kork. Är vätskan fortfarande steril då?

Gick bättre med ögondroppar tycker jag att få in i ögat då det inte var lika halt runt ögat troligen som att hålla på med salva etc då ögat ska hållas upp. Undrar över såna koksaltflaskor man köper på apoteket dom ska brytas och har sen en liten öppning men ingen kork. Är vätskan fortfarande steril då?
De som inte kan återförslutas är tanken att man ska använda hela på en gång. Så du ska inte spara dem öppen och använda igen i ögat.

De som inte kan återförslutas är tanken att man ska använda hela på en gång. Så du ska inte spara dem öppen och använda igen i ögat.
Det fanns bara på apoteket såna som skulle brytas och lämnade öppna så fanns det också en stor flaska med kork men då kan man inte droppa i ögat utan sätta på kompress eller något isåfall och skruva först av korken tömma ur och skruva på korken tillbaka skulle dom vara bättre då? Annars måste jag byta apotek fanns inget annat

Det fanns bara på apoteket såna som skulle brytas och lämnade öppna så fanns det också en stor flaska med kork men då kan man inte droppa i ögat utan sätta på kompress eller något isåfall och skruva först av korken tömma ur och skruva på korken tillbaka skulle dom vara bättre då?
Det är aldrig bättre med återförslutbar koksaltlösning, stor risk att den inte är steril efter man öppnat den. Köp de som man bryter av spetsen på istället, stora, och använd hela förpackningen till att skölja rent ögat.

Det är aldrig bättre med återförslutbar koksaltlösning, stor risk att den inte är steril efter man öppnat den. Köp de som man bryter av spetsen på istället, stora, och använd hela förpackningen till att skölja rent ögat.
Okej tycker bara dom var rätt stora och dyra för att användas på en gång då jag vill rengöra ögat flera gånger om dagen

Okej tycker bara dom var rätt stora och dyra för att användas på en gång då jag vill rengöra ögat flera gånger om dagen
Vill du få bakterier i ögat så kan du ju naturligtvis göra så. Ett alternativ är att koka egen varje gång du ska använda det, billigare men bökigare för du behöver koka nytt varje gång om det ska vara sterilt.

Vill du få bakterier i ögat så kan du ju naturligtvis göra så. Ett alternativ är att koka egen varje gång du ska använda det, billigare men bökigare för du behöver koka nytt varje gång om det ska vara sterilt.
Jag tänkte bara om det bör finnas mindre billigare koksaltlösning för engångsbruk nån slags pipetter mitt apotek hade inte det

Det fanns bara på apoteket såna som skulle brytas och lämnade öppna så fanns det också en stor flaska med kork men då kan man inte droppa i ögat utan sätta på kompress eller något isåfall och skruva först av korken tömma ur och skruva på korken tillbaka skulle dom vara bättre då? Annars måste jag byta apotek fanns inget annat
Nej de bästa för ögon är de engångs, de du bryter av.

Om du sätter en ren plastfolie över öppningen och är - viktigt - HELT säker på att den inte nuddat ögat kan du använda de samma dag om det är väldigt viktigt för dig.

Jag kastar dem dock och öppnar en ny för varje gång när det gäller ögon. Det är ändå billigare än ett veterinärbesök.

Så vatten är då dåligt för ögat man tvättar ju även sina egna ögon med vatten
Jag skrev inte att vatten var dåligt för ögat. Det är det inte. Däremot så koksaltlösning svider absolut inte, är garanterat sterilt och eliminerar precis alla risker. Därav frågan om du tyckte det var värt besparingen. Tycker du det så tvätta med kranvatten. Ta inte varmt vatten bara.

Så vatten är då dåligt för ögat man tvättar ju även sina egna ögon med vatten
Du kan göra egen koksaltlösning, sök på koksaltlösning recept. Du ska använda det rikligt i ögat och hälla ut det som blir över. Vanligt vatten kan innehålla bakterier och dessutom så svider det.

Alltså dom där små ampullerna med koksalt som man bryter av toppen på är smidiga och precis så det räcker till att spola ett öga lr ett mindre sår.
Ser inte varför man skulle behöva försöka återanvända dem. 🤷‍♀️

Sen så skulle jag verkligen trycka på att ringa/maila din vet direkt och ställa de frågorna du ställer här, till din veterinär, så får du garanterat korrekta och relevanta svar till just din situation. Förstår du inte svaren/instruktion du får av vet så säg det till vet direkt och be om en förklaring.

Problem med ögon kan vara något litet och lätt men det kan oxå vara komplicerat och svårt att få bukt med och kan fort få allvarliga konsekvenser varvid jag iaf vill ha min vet noga involverad och uppdaterad under hela tiden vid ögon problem.

Alltså dom där små ampullerna med koksalt som man bryter av toppen på är smidiga och precis så det räcker till att spola ett öga lr ett mindre sår.
Ser inte varför man skulle behöva försöka återanvända dem. 🤷‍♀️

Sen så skulle jag verkligen trycka på att ringa/maila din vet direkt och ställa de frågorna du ställer här, till din veterinär, så får du garanterat korrekta och relevanta svar till just din situation. Förstår du inte svaren/instruktion du får av vet så säg det till vet direkt och be om en förklaring.

Problem med ögon kan vara något litet och lätt men det kan oxå vara komplicerat och svårt att få bukt med och kan fort få allvarliga konsekvenser varvid jag iaf vill ha min vet noga involverad och uppdaterad under hela tiden vid ögon problem.
Jag tycker väl man kan prata med andra trots att man har kontakt med veterinären. Tycker inte ögat blivit bättre eller sämre på dom här 3 veckorna direkt. Det är lite vit gegga som simmar runt i ögat eller nere i ögonvrån. Har flughuva för att skydda mot blåst etc. Ska försöka få i ögondropparna nu 3 gånger per dag och hoppas att dom hjälper. För övrigt är inte hästen så samarbetsvillig att man får hela flaskan med koksalt droppad innanför ögat det blir lite för mycket för den.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka