Bukefalos 30 år!

Status
Stängd för vidare inlägg.

aglaonema

Trådstartare
Min häst öga har blivit konstigt. Det ser på inget sett svullet eller irriterat ut men det producerar hela tiden nån slags vit sörja nere i ögonvrån igen och igen. Har putsat med bomull och vatten nu en veckas tid men det vita kladdiga återkommer hela tiden, borde kanske ringa veterinären och rådfråga men nån som vet vad det kan vara?

Till och från blåser det väl. Häromdagen blåste det så hårt så plåt kom ner av taken, plåt på väggarna lossnade och flera glasrutor i växthuset gick sönder. Tänkte inte få in hästarna eller ens orka hålla upp stalldörren då dom skulle in pga blåsten. I dag blåser det lite och igår blåste det inte särskilt mycket.

Min häst öga har blivit konstigt. Det ser på inget sett svullet eller irriterat ut men det producerar hela tiden nån slags vit sörja nere i ögonvrån igen och igen. Har putsat med bomull och vatten nu en veckas tid men det vita kladdiga återkommer hela tiden, borde kanske ringa veterinären och rådfråga men nån som vet vad det kan vara?
Det är väl jättebra att ringa veterinären och fråga. Jag har stor respekt för allt som har med ögonen att göra.

Jag hade sköljt öga med koksaltlösning istället för att torka med bomull och vatten utifall hon fått in något som irriterar. Om det inte hjälper är veterinär självklart nästa steg.

Jag fick antibiotikasalva och koksalt 2 gånger/dag. Tyvärr fick vi ge lugnande för att kunna göra en undersökning och står den inte stilla vilket den inte gör fick jag nån slags lappar som skulle va bättre än bomull att lägga koksaltet med. Så kunde gamla hästar ha känsliga ögon och behöva ha huva.

Vid senaste tillfället min ponny hade problem med ögonen, så nyttjade jag videosamtal med veterinär via försäkringen (gratis i mitt avtal). Fick då tips om att det finns ögondroppar receptfritt på apoteket ex. Aptus Sentrx att prova med som steg 1. Fungerade för min, men just med ögonen skulle jag inte vänta alltför många dagar med problem innan veterinär skulle få komma och titta på det.

Hur får man ens in salva i hästens öga? Varje gång man ska ge den så kniper den ihop ögat så hårt så man får det inte lagt på insidan av ögonlocket trots att man försöker öppna ögat hamnar mest på ögonlocken.

Tycker inte ögat blivit riktigt bra trots många dagars behandling, lite vitt till och från mest längst fram på ögat dock bättre än det var innan då det kunde vara vitt lite varstans på ögat i och för sig putsar jag ju ögat 2 gånger per dag. Men hästen verkar inte annars besväras av ögat heller.

Det går inte bra med detta öga hästen visar inga tecken på att ha ont eller nåt men det är fortfarande vit gegga som hela tiden kommer ny? Är detta farligt för ögat? Bör jag kontakta veterinären igen?

Det går inte bra med detta öga hästen visar inga tecken på att ha ont eller nåt men det är fortfarande vit gegga som hela tiden kommer ny? Är detta farligt för ögat? Bör jag kontakta veterinären igen?
Jag tror att generellt om du är orolig för sånt här, är det bra om du kontaktar veterinären och kanske skickar en bild. Många försäkringsbolag har ju idag rådgivningstjänster som ingår, kolla om du har det? Annars din vanliga veterinär. Man kan få jättemånga bra råd på forum, men just när det gäller sjuka djur blir det inte riktigt bra.

Man kanske behöver spola tårkanalerna är min första tanke utan att ha sett hur det ser ut.

Ja kontakt veterinären. Ögonen är mycket känsliga och det gör oftast ont. Angående svårigheter att hantera hästens ögon. Jag gjorde samma erfarenhet som du och har efter det tränat på att just undersöka ögonen, öronen, munnen etc. Jag gör det regelbundet och det har blivit så mycket lättare. Jag tänker idag att det är lika viktigt som att lastträna hästen. Om olyckan är framme vill jag kunna hantera situationen.

Den andra veterinären som var hit tyckte hästen såg svullen ut i ansiktet. Det är nog väldigt lite isåfall och att tandproblem kan orsaka ögonproblem. Men är det farligt att hästen har sånt vitt i ögat för när man forskar om det står det att den kan få nedsatt syn? Ska ringa veterinären.

Den andra veterinären som var hit tyckte hästen såg svullen ut i ansiktet. Det är nog väldigt lite isåfall och att tandproblem kan orsaka ögonproblem. Men är det farligt att hästen har sånt vitt i ögat för när man forskar om det står det att den kan få nedsatt syn? Ska ringa veterinären.
Vad menar du med vitt i ögat? När man pratar om nedsatt syn pratar man nog snarare om att själva hornhinnan är grumlig/vit. Men ja det låter som du behöver prata med veterinären.

Jag menar typ tårvätska som är vit och tjock istället för genomskinlig som jag förstått det är det var och tyder på ögoninflammation. När man läser på nätet påstås det att hästen kan få nedsatt syn av att gå med ögoninflammation. Jag har ju fått nån antibiotikasalva den hjälper inte kan jag säga. Men hade ut en annan veterinär av annan orsak som påstod att hästen såg svullen ut i ansiktet på den sidan ögoninflammationen är. Det är typ nåt ben strax under ögat som ser möjligen lite större ut men det är inte mycket isåfall och att hästen då skulle kunna ha tandproblem som orsakar var i ögat. Hästen är för övrigt 20 år.

Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka