Ogräsbrännare - erfarenheter?

bettysmatte

Trådstartare
Jag hatar verkligen min grusgång och ogräset som växer där... Hur många timmar jag än lägger där så blir det aldrig bra. Och, let's face it, jag är inte intresserad av trädgårdsarbete. Så nu funderar jag på att skaffa en liten ogräsbrännare och undrar vad andra har för erfarenhet av sådana? Snabb och smärtfri ogräsbekämpning, hoppas jag :) !
 
Jag hatar verkligen min grusgång och ogräset som växer där... Hur många timmar jag än lägger där så blir det aldrig bra. Och, let's face it, jag är inte intresserad av trädgårdsarbete. Så nu funderar jag på att skaffa en liten ogräsbrännare och undrar vad andra har för erfarenhet av sådana? Snabb och smärtfri ogräsbekämpning, hoppas jag :) !
Ingen aning - har aldrig använt. Däremot så körde fastighetsskötaren med brännare när jag bodde i lägenhet. Det funkade för stunden. Det kom tillbaka rätt snabbt. Tror - obs tror - att det är bättre lämpat för bekämpning i odlingar.

För mer bestående resultat i en grusgång tror jag mer på typ ättika.

jag har en gång som jag ett par gånger skyfflat och sedan svurit ve och förbannelse. Det är sprängsten och när jag skyfflat så bär jag sedan in vassa stenar under skorna i månader efteråt. Här blir det ättika på de mest envisa maskrosorna och gräset.
 
Ingen aning - har aldrig använt. Däremot så körde fastighetsskötaren med brännare när jag bodde i lägenhet. Det funkade för stunden. Det kom tillbaka rätt snabbt. Tror - obs tror - att det är bättre lämpat för bekämpning i odlingar.

För mer bestående resultat i en grusgång tror jag mer på typ ättika.

jag har en gång som jag ett par gånger skyfflat och sedan svurit ve och förbannelse. Det är sprängsten och när jag skyfflat så bär jag sedan in vassa stenar under skorna i månader efteråt. Här blir det ättika på de mest envisa maskrosorna och gräset.
Kör du ren ättika? Grusgången ner till källaren ser bedrövlig ut nu igen, har inte orkat för jag vet hur tungt det är att riva upp allt.
 
Vi använde ättika på ogräset i gruset men tycker inte att den biter på gräset så det har vi börjat sveda lite med brännare och tycker det funkar bättre.

Snabbt och smärtfritt blir det dock aldrig ... På sikt planerar vi att ta bort mer och mer plattor och bara ha gräsmatta, mer lättskött :D
 
Jag hatar verkligen min grusgång och ogräset som växer där... Hur många timmar jag än lägger där så blir det aldrig bra. Och, let's face it, jag är inte intresserad av trädgårdsarbete. Så nu funderar jag på att skaffa en liten ogräsbrännare och undrar vad andra har för erfarenhet av sådana? Snabb och smärtfri ogräsbekämpning, hoppas jag :) !

De fungerar bäst när det är riktigt torrt ute och på mindre ogräs. Stora maskrosor tex. tar en bra stund att bränna bort och sen ligger ju skräpet kvar.
Men är man bara duktig och bränner av ytan ofta, innan det har växt sig stort, så fungerar det rätt så bra.
 
Är det någon skillnad på en ogräsbrännare och en vanlig brännare till en gasoltub? Något säger mig att är det samma sak är det betydligt dyrare om det står ogräsbrännare på lådan... :grin:
 
Om man har stora maskrosor eller andra plantor så tar man tösalt och doserar i bladrosetten - så många matskedar man får plats med. Bränner sönder växten. I gräsmattor är det inte så bra för det blir ju en sönderbränd fläck. Jo man kan ta vanligt flingsalt också men hu va dyrt.
 
Har provat ogräsättika men tyckte inte att det var så värst effektivt. Och så måste man pricka in rätt väder. Gillar inte heller ättika pga katten, även om det väl inte är hypergiftigt....
 
Är det någon skillnad på en ogräsbrännare och en vanlig brännare till en gasoltub? Något säger mig att är det samma sak är det betydligt dyrare om det står ogräsbrännare på lådan... :grin:
Biltemas är inte så dyr, och du kan använda samma gasoltub som till campingköket.
Men har du redan en brännare så använd den, tror som du att det inte är någon skillnad. Möjligen behöver du böja dig något mer.
 
Vi har brännare hemma och det är smidigt :) Det bästa är dock att göra ett rejält röj först och dra upp allt skräp manuellt och sedan underhålla med brännare efteråt.
 
Hittade en billig på Jem & Fix för 179 kr + gasolflaska (29 kr). Kändes okej att chansa för det priset :) . Vet någon om det är okej att använda ogräsbrännare när det är eldningsförbud, eller om det är förbjudet/för riskabelt? Vill verkligen inte starta en gräsbrand....
 
Flikar bara in att tanken med ogräsbrännare är inte att faktiskt bränna bort (läs: elda upp) ogräset, utan det räcker att svedja ganska lätt så att de kapillära "kärlen" spricker. Samma funktionssätt som med ångapparaterna, sådan har jag använt en hel del med väldigt gott resultat. Betydligt billigare i drift än gasolbrännare, nackdelen är att man behöver elkabel.
 
Vad gäller maskrosor så har jag dragit upp ättika i en stor spruta, med grövsta kanylen, och kört ner i bladrosetten och gett en dos. De stendör hehehe :devil:

Hm, det tror jag att jag ska testa på vår avskyvärda parkslide :devil:
Maken till kraftigväxande ogräs har jag aldrig stött på tidigare.
 
Googla utrota parkslide, och du hittar massor av - tydligen helt verkningslösa... - tips.

Finns det ens sätt att få bort den??

tanten - nöjd med att endast ha kirskål....

Visserligen är jag rätt nöjd att jag inte har någon kirskål :)
Men jag tror egentligen mest på att försöka gräva bort så mycket som möjligt och lägga svart täckplast och sen ett generöst lager grus över det. Tyvärr funkar ju det inte i rabatten som de har spridit sig till. Där får jag rensa och rensa och rensa :(
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tillhör en generation som växte upp med engångsbindor och tamponger som mensskydd. Alla miljövänliga flergångsalternativ som finns...
2 3
Svar
44
· Visningar
3 233
Senast: Rosett
·
Övr. Katt När jag tog hem Mrs Norris fick jag med en liten vippleksak, de som hade haft henne sist sa att hon inte tyckte den var så rolig. Det...
Svar
11
· Visningar
951
Senast: escodobe
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
424
Senast: Sirap
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
6 199

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp