Ohyra i sängar?

SpanskaLoppan

Trådstartare
I våras fick äldsta barnet ett par kliande prickar som sedan försvann. Under sommaren har det varit nån mer prick men inget jag har funderat på eftersom det varit nån enstaka och inget intensivt kliande. Vi har varit utomhus mycket och där finns ju insekter liksom. De har alltid försvunnit inom nån vecka också.

Men nu har andra barnet och även jag fått kliande prickar. På samma ställen som det äldre barnet.
Lilla har en på sidan av magen, jag i ena armhålan.

Vi använder neutrals tvättmedel och hygienprodukter och har alltid gjort. Ättika som sköljmedel.
Jag tänker ohyra? Men var börjar man leta? Sängarna antar jag. Sängkläderna är ju enkelt att tvätta i 95 grader. Men madrasserna? Här ska regna flera dagar nu så vädra ute blir knepigt.

Det konstiga är att det ser olika ut också. Stora barnet har 2 prickar på sidan av magen som ser ut som vattkoppor nästan; små upphöjda ljusa prickar som nästan ser vätskefyllda ut. Hen har också en i armhålan och en i knävecket som mer påminner om myggbett.
Lilla barnet har en sådan "vattkoppsprick" på sidan av magen.
Jag har ett "myggbett" i armhålan men på mig flagar huden runt också.
Båda barnen(och jag)har haft vattkoppor ska tilläggas.

Pappan har inga prickar och ingen klåda trots att han lever i samma hushåll och då även sover ihop med mig.

VAD kan det vara? Upptäckte löss på mig och stora barnet förra veckan. Vi har behandlat alla i familjen 2 gånger och luskammat oss dagligen sedan dess. Kan (huvud)löss ge sig på resten av kroppen?
 
Ni har inte fått vägglöss?
Eller jordloppor.
 
Ni har inte fått vägglöss?
Eller jordloppor.
Vägglöss ska ge mer bett vad jag läst? Inte några enstaka bara.
Jordloppor låter inte omöjligt dock! Vi har flyttat runt på massa gammal jord i maj/juni och det var där omkring första pricken kom. Ska läsa om Det, Tack!
 
Vi har haft fågelloppor när vi hade katt. Kliade vansinnigt på mig och ett av barnen, inte på pappan och det andra barnet. Behandlade katten, tvättade lakanen (jag gör det annars också ;) ) och så försvann det. Alsolsprit lindrade skönt.
 
Vägglöss biter väl sällan bara enstaka bett? Jag gissar också snarare på fågelloppor, de överlever inte längre tid i värme och kan heller inte försöka sig då, så tvätta/skaka sängkläder och behandla eventuella djur borde räcka om det är såna.
 
Våra katter drog in igelkottsloppor när jag bodde på Gotland. Bettet blir ungefär som ett mindre myggbett. Tack och lov förökar de sig inte på människor eller inomhusmiljöer.
Vi blev hjälpta av Frontline.
 
Jag har enstaka fågelloppor i sängen titt som tätt pga många katter men tror aldrig jag blivit biten. Från total panik första gången jag hittade en till att numer mosa dem med tummen och sova vidare.
 
Det är fullt möjligt att ha vägglöss utan att se nånting. Hade det själv, Anticimex hittade liiiiite spår på undersidan av sängen men inte mer än så. Då hade jag haft de hela sommaren och blivit rejält tuggad på utan att ha märkt av de i övrigt.
Betten från vägglöss kan se olika ut och det kan ta ett tag innan de märks. På mig var det precis som myggbett, därav att jag levde med skiten en hel sommar innan de upptäcktes.

Jag hade ringt Anticimex för att vara på säkra sidan.
 
Grannen fick hem vägglöss när de var utomlands. Det tog ett bra tag innan de förstod vad det var. Några i familjen fick inga bett alls och de andra fick 2-3 stycken på rad. Som små myggbett.

Så, det KAN fortfarande vara det.
 
Olika människor reagerar olika mycket på vägglöss. För några år sedan, när jag och min kille inte bodde ihop, så började jag få konstiga insektsbett i oktober. Han fick inga alls, och det beror med stor sannolikhet på att han inte reagerade allergiskt på dem. Jag däremot behövde kortisonkräm eftersom att jag kliade sönder mig i sömmen. Vi hittade inga spår under säng och soffa, men Anticimex gjorde det. Därmed absolut inte sagt att ni fått vägglöss! Fågelloppor eller kattloppor bla kan också ge upphov till insektsbett.

https://www.1177.se/Vastra-Gotaland/olyckor--skador/bett-stick-och-vaxter/loppbett/
 
Gör prickarna ont? Jag tänker svinkoppor. De kan komma och gå i evigheter om man har otur och sätta sig så som du beskriver. De kan i vissa fall misstas för vattkoppor men kan också vara enstaka prickar som kan se ut som insektsbett och som blir som en liten koppa senare. Ibland blir de som små små variga sår när koppan har spruckit. De kan klia ibland och ibland gör de ont. Jag hade i första läget sökt upp en distriktssköterska. De som jobbar på BVC brukar vara otroligt duktiga på diverse utslag.
 
Gör prickarna ont? Jag tänker svinkoppor. De kan komma och gå i evigheter om man har otur och sätta sig så som du beskriver. De kan i vissa fall misstas för vattkoppor men kan också vara enstaka prickar som kan se ut som insektsbett och som blir som en liten koppa senare. Ibland blir de som små små variga sår när koppan har spruckit. De kan klia ibland och ibland gör de ont. Jag hade i första läget sökt upp en distriktssköterska. De som jobbar på BVC brukar vara otroligt duktiga på diverse utslag.
Du har nog rätt i att en kontakt med vården skulle vara bra. Vad jag kan läsa mig till kan betten bero på precis vilken sorts loppa som helst och man får bort dem på ungefär samma sätt.
Ska göra ett försök med att tvätta och städa igenom ordentligt. Annars får Anticimex komma och titta.

Huvudlössen var visst inte borta heller för nu satte båda barnen igång att klia huvudet igen...
 

Liknande trådar

Gravid - 1år Innan ni läser, mitt tangetbrd är krångligt, så det finns en hel del stavfel!!! so, here we go..... Fredag 20/11...
2
Svar
37
· Visningar
4 800
Senast: sweet_extraa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp