Bukefalos 28 år!

Oinriden häst vill inte trava

FJ_

Trådstartare
Jag funderar på att köpa en nordsvensk som jag varit och tittat på några gånger. Hon är 4 år, inkörd, men inte inriden. Hon är sutten på några gånger. Jag fick testa att skritta på henne och hon var hur lugn och fin som helst. Andra gången jag var där så försökte jag få fram henne i trav, men lyckades inte. Hur brukar hästar vara som inte är inridna? Hästen förstår inte kommandot för trav, så det kanske inte var så konstigt att hon inte travade? Hon travade sedan när hennes kompishäst travade, men det var inte när jag satt på. Inget tecken på att hon har ont i benen alltså.

Jag funderar på hur jag på bästa sätt ska få bjudning i henne och samtidigt lära henne kommandot för trav.. Jag vill inte sitta och skänkla och smacka på henne om hon ändå inte förstår. och dessutom inte tjata ut henne med det. Någon som har tips? Är det vanligt att unghästar inte "vill" trava?
 
Det är vanligt att outbildade unghästar inte förstår vad det är man ber dom om om inte någon kunnig person har lärt dom vad hjälperna betyder. Ska man ta sig an en outbildad häst så ska man veta vad man håller på med eller ha med någon annan kunnig person under hela processen som kan guida och lära ut. En alternativ kan också vara att lämna iväg hästen till en unghästutbildare där man själv får vara med och lära sig samtidigt.
Jag tycker dock inte att det är lämpligt att köpa en häst som inte kan om man själv inte heller kan.
 
Hon förstod inte vad du menade, det är inte så att hon inte vill trava. Skänkla och smacka är meningslöst eftersom du då pratar ett språk hästen inte förstår.

Köper du hästen så ordna någon som utbildar den åt dig. Det är vanskligt att försöka utbilda en häst själv om man inte vet hur man gör. Man måste ha koll på vad man gör och på sig själv så att det inte blir fel för det kan bli svårt att lära om hästen.
 
Senast ändrad:
Måste bara inflika - även hästar som har mycket ont i benen, vill oftast trava om deras kompis travar. De är bytesdjur och måste hänga med flocken för att överleva...
Så din slutsats att det inte är pga. att den har ont att den inte vill trava, kan vara felaktig. Gör en vet. besiktning innan du evt. köper den. Hästar som är inkörda brukar oftast börja trava om man smackar på dom...
 
Måste bara inflika - även hästar som har mycket ont i benen, vill oftast trava om deras kompis travar. De är bytesdjur och måste hänga med flocken för att överleva...
Så din slutsats att det inte är pga. att den har ont att den inte vill trava, kan vara felaktig. Gör en vet. besiktning innan du evt. köper den. Hästar som är inkörda brukar oftast börja trava om man smackar på dom...
Ja det har du så rätt i. Dock har hon inte travat vid körningen heller. Hennes kusk har inte uppmuntrat till det. Så man kan inte säga att hon är helt inkörd på grund av det. När man leder henne och springer framför så vill hon inte heller trava. När jag red ut på henne, så hade hon mer bjudning och tendenser till att börja trava, men det blev bara några travsteg innan hon saktade av igen.
 
Ja det har du så rätt i. Dock har hon inte travat vid körningen heller. Hennes kusk har inte uppmuntrat till det. Så man kan inte säga att hon är helt inkörd på grund av det. När man leder henne och springer framför så vill hon inte heller trava. När jag red ut på henne, så hade hon mer bjudning och tendenser till att börja trava, men det blev bara några travsteg innan hon saktade av igen.

Då är det nog bara att hon måste lära sig det. Många hästar tycker att det är lite läskigt att trava med ryttare i början, då deras normala balans blir störd av ryttaren. Men ta hjälp av en van unghästutbildare om du köper den.
 
Då är det nog bara att hon måste lära sig det. Många hästar tycker att det är lite läskigt att trava med ryttare i början, då deras normala balans blir störd av ryttaren. Men ta hjälp av en van unghästutbildare om du köper den.
Ja jag ska ta hjälp av en unghästutbildare om det blir köp :)
 
Nej, det är inte vanligt att unghästar inte vill trava. Är hästen extremt lugn och dessutom överviktig så kan det kanske förklara saken dock. Den kan också vara ömfotad om den oskodd och ni ridet på hårt underlag, Normalt så har man ju först longerat och tömkört och lärt dem kommandot 'trav' som man sedan använder vid ridning. Det är ofta bättre att använda ett kort spö lätt mot bogen än att använda skänkel - lättare f hästen att förstå. Det bästa för att få bjudning är att rida ut m en annan häst som draghjälp så att unghästen bara hänger på!
 
Jag håller på att rida in min egenupfödda fyraåring, för henne har det tagit ett tag att förstå att det går att springa med någon på ryggen. Det löste sig när vi red ut med andra som travade.
 

Liknande trådar

Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
2 730
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
1 420
Senast: MiniLi
·
Hästmänniskan Jag har haft min häst i många år och utbildat den själv med hjälp av tränare. Älskar hästen över allt annat och har ridit den tusentals...
Svar
17
· Visningar
2 946
Senast: Solstig
·
Utrustning Jag har i dagsläget en Lippo Marcello 17,5" hopp-/allroundsadel som passades ut av erfaren sadelutprovare för två år sedan och som har...
Svar
0
· Visningar
401
Senast: __sofia__
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp