Ointresserad av paddock

Hur är underlaget i paddocken?
Vår vägrade dressyrarbete i det ena av anläggningens ridhus(hoppa gick dock bra). Medans det var helt problemfritt i det andra ridhuset som hade helt annat underlag.
Jag vet inte riktigt vad det är för underlag eftersom vi är på ridskolan och rider men ska kolla det!
 
Longering är kanske inte rätta vägen att gå om hästen ogillar paddocken, många hästar upplever det som tråkigt. Vad har du för mål med longeringen? Jag löslongerade min första Islandshäst en hel del i början, syftet var då att stärka traven och finna balansen utan ryttare. Svårt att kräva trav på ridbanan med ryttare om den inte kunde klara det utan.

Hur gammal är hästen?
Hur mycket rids den totalt i paddocken?
Jag tänker samma som du att jag vill se honom lite från marken om han beter sig märkligt eller något som jag inte märker från ryggen. Jag har longerar honom innan och då får han fart både i trav och galopp. Tänker att jag vill att han har styrkan och balansen.
hästen är 7 år och har inte ridit på lektioner där på ca 1,5 år och då var han ganska nyinriden.
 
Enligt min uppfattning är det sällan en häst visar ovilja pga tex hälta när man rider ut. Utan det har varit vid träning på ridbanan som man märkt att hästen inte vill arbeta på som den brukar. Oftast kräver vi mer av hästen på ridbanan, det blir mer böjda spår samt att många hästar normalt tappar lite bjudning på ridbana/i ridhus jämfört med när man rider ut i skogen.
Men om vi förutsätter att hästen inte har ont så skulle jag om jag vore du helt sluta rida på ridbanan nu en period. Och sedan efter någon månad börja med att rida där max en gång i vecka och då kanske bara något varv i skritt och sedan ut i skogen. Och försiktigt trappa upp till att så småningom kunna rida ett normalt pass 1-2 gånger i veckan.
Alla hästar tycker inte om att gå på ridbana och då får man respektera det.
Min dressyrhäst som jag tävlade medelsvåra klasser med tyckte inte om att gå på ridbanan. Så jag red i stort sett alltid i skogen. Endast på ridbana vid träning för tränare samt för att träna något speciellt moment inför tävling. Väl på tävling så tände han till och blev superpigg inne på banan så därför kunde vi tävla trotts allt 😊
 
Ikväll red jag barbacka i paddocken. Var tänkt att jag skulle longera men eftersom vi får rida en bit för att komma till paddocken så red jag barbacka dit. Ville testa honom lite barbacka och det gick mycket bättre än det gjort när vi ridit med sadel! Kan det vara att han kände mig och mina hjälper bättre när vi red barbacka?
Vi fick iallafall en helt annan upplevelse ikväll och han kändes mycket mer framåt 😍
 
Ikväll red jag barbacka i paddocken. Var tänkt att jag skulle longera men eftersom vi får rida en bit för att komma till paddocken så red jag barbacka dit. Ville testa honom lite barbacka och det gick mycket bättre än det gjort när vi ridit med sadel! Kan det vara att han kände mig och mina hjälper bättre när vi red barbacka?
Vi fick iallafall en helt annan upplevelse ikväll och han kändes mycket mer framåt 😍
Passar sadeln?
 

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
1 891
Senast: Stereo
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 102
Senast: AbCdE
·
Ridning Hej, min medryttarhäst vägrar att gå framåt ibland. Han är en 13 årig c-ponny valack. Har varit medryttare på honom i ca 4 månader nu...
2 3
Svar
42
· Visningar
4 972
Senast: Stergo
·
Träning Hejsan! Behöver tips och råd. Har en väldigt energisk häst som stundvis blir rätt het. Jag kan hantera det i skritt och trav och känner...
2
Svar
28
· Visningar
3 492

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Brexz
  • Ingen fart på agilitytävling
  • Bra och smakligt blötfoder?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp