Bukefalos 28 år!

"Oj hoppsan"

Sv: "Oj hoppsan"

Den dagen jag kommer och berättar för min mamma att jag är gravid så kommer hon gråta men inte av glädje utan för att hon kommer tycka jag är för ung oavsett hur gammal jag kommer att vara ;) Pappa (ej bio.) kommer antagligen tycka att det är skitdålig tajming för att han måste skaffa en vikarie för mig på jobbet :angel:
Så alla kommer reagera olika och jag är ju inte 100 att de kommer att reagera så här men jag vet att svärföräldrarna kommer att bli jätte glada i alla fall som tröst :)

Så det är väl tur att jag inte försöker att bli gravid och det var tråkigt att hör att du inte fick den reaktionen du hade tänkt dig. Vad sa de blivande farföräldrarna då? :)
 
Sv: "Oj hoppsan"

Jag skulle ha blivit :devil: och :cry:..

Vad är det för sätt, vad tror dom egentligen....
Att inte ha vett att gratulera när ens eget barn berättar kanske det största som hänt i deras liv, nej usch!

Jag förstår dej. Jag skulle ha blivit jätteledsen. Blir förvånd att läsa här i tråden om hur många som har föräldrar mm som inte blir glada när deras barn ska få barn??!!
Och du GRATTIS till barnet!

Vad är det som säger att föräldrarna inte blir glada? :confused:
Vissa familjer/personer är mer känsloyttrande än andra, men det innebär inte att de mindre känsloyttrande är mindre glada. Mina föräldrar är av den sorten som inte visar sprudlande glädje utåt, men glädjen finns definitivt där iaf i massor
 
Sv: "Oj hoppsan"

Farmor blev glad och grattade.
Farfar tror jag kände sig väldigt gammal men grattade och började prata om att han var lika gammal som sambo när sambo föddes...

Tror båda två hävdade att det var oväntat. :)


Min mamma var förbi här idag och trots att det inte kommit något grattis så verkar hon glad. :) Vi är väl kanske ingen känsloyttrande familj, även om jag tänkt ändra på det till nästa generation.
 
Sv: "Oj hoppsan"

Fast ordet grattis är väl inte samma sak som sprudlande glädje.
Sedan handlade ju tråden om att ts kände sig ledsen över rektionen, vilket jag tolkar som om den kanske inte var helt väntad.

Jag beskrev också hur jag hade kännt i en liknande situation.
 
Sv: "Oj hoppsan"

Farmor blev glad och grattade.
Farfar tror jag kände sig väldigt gammal men grattade och började prata om att han var lika gammal som sambo när sambo föddes...

Min farmor tittade på bilden från ultaljudet och sa:
"Åh hoppas jag får träffa bebisen"

Hon trodde alltså hon skulle hinna gå bort innan bebisen föddes ;) Men så blev det inte, hon fick träffa sitt barnbarns barn på julafton :love:

Mysig bild
 
Sv: "Oj hoppsan"

Fast ens egna föräldrar är väl knappast vem som helst?? Det är väl skillnad om tex någon på jobbet eller liknande inte blir översvallande lycklig, men ens egna föräldrar borde väl i allafall säga grattis om personen har ordnade omständigheter, fast förhållande mm?!

Om mina föräldrar/svärföräldrar hade reagerat så när jag var gravid med deras första barnbarn så hade jag blivit otroligt sårad...

Det beror ju på vilken relation man har med sina föräldrar.

Dock tycker jag att man bör känna det på sig om de inte skulle bli glada, man vet ju oftast var man har sina föräldrar.

Sedan håller jag fast vid att föräldrar/svärföräldrar kan bli så överrumplade att de inte får fram ett grattis just när nyheten kläcks.

Jag fick inget grattis från min mamma t.ex.. Men likväl ett "nej, vad kul!" eller i stil med det. "och ett "Är du gravid IGEN?" Man behöver ju inte sukta efter de rätta orden heller, jag känner mina föräldrara tillräckligt väl för att veta att de blev glada.
 
Sv: "Oj hoppsan"

Så gjorde min mormor också. Båda gångerna har hon sagt att hon hoppas att hon lever tills barnen är födda. Nu vill hon leva så länge så hon får vara med på vårat bröllop, men då lär hon få vänta :o:D
 
Sv: "Oj hoppsan"

Fast ordet grattis är väl inte samma sak som sprudlande glädje.
Sedan handlade ju tråden om att ts kände sig ledsen över rektionen, vilket jag tolkar som om den kanske inte var helt väntad.

Jag beskrev också hur jag hade kännt i en liknande situation.

Nu var det ju iofs inte den delen av ditt inlägg jag kommenterade, utan just uttalandet:

mik skrev:
Blir förvånd att läsa här i tråden om hur många som har föräldrar mm som inte blir glada när deras barn ska få barn??!!

Frågar igen...

Vad är det som säger att föräldrarna inte blir glada? (bara för att de inte direkt säger grattis och/eller gråter/ler/skrattar...) Vissa personer reagerar med ett grattis, andra med något annat, men glädjen tror jag definitivt är densamma.
 
Sv: "Oj hoppsan"

Oj, hoppsan är något jag skulle kunna säga.
Dels för att man faktiskt kan bli lite långsam i skallen av att bli överaskad dels så är det lite neutralt om man inte vet hur föräldrarna känner inför det. Man kan ju ha blandade känslor även om man väljer att behålla barnet och då är kanske ett hysteriskt "kramkalas" kan vara överväldigande.
 
Sv: "Oj hoppsan"

När mina föräldrar fick veta att jag var gravid ringde farsan upp & sa "det var på tiden":D
Han hade ju redan tjatat om att han ville ha barnbarn snart i flera år.

Jag fattar annars inte varför man lägger så himla stor del i hur andra reagerar.
För många som blir mor eller farföräldrar kan det utläsa en liten ålderskris i att få barnbarn, de inser att de inte är så unga längre.

Det låter trist men alla kan ju få kriser.
Oj hoppsan var nog bara av förvåning, det lät absolut inte fientligt enligt mej.
De visste bara inte vad de skulle säga.
 
Sv: "Oj hoppsan"

Farfar tror jag kände sig väldigt gammal men grattade och började prata om att han var lika gammal som sambo när sambo föddes...

Ja och häri ligger en hel del för många tror jag. Föräldrarna överraskas av hur gamla de känner sig! Speciellt om de var ganska unga själva när de fick er. Då tänker de "men jag är ju ingen gammal bullbakande tant".

Förövrigt rör det upp massor av känslor för den som själv inte tycker sig ha varit någon bra förälder (även om du tycker att de varit bra föräldrar). Har de minsta "hang-ups" kring hur de hanterat sitt eget föräldraskap med dig så börjar detta sippra ut vid sådana här besked.
 
Sv: "Oj hoppsan"

Frågar igen...

Vad är det som säger att föräldrarna inte blir glada? (bara för att de inte direkt säger grattis och/eller gråter/ler/skrattar...) Vissa personer reagerar med ett grattis, andra med något annat, men glädjen tror jag definitivt är densamma.


Jag har nu läst om tråden igen eftersom att det verkar som om vi inte läser samma tråd:crazy:

Tex inlägg 9 och 10, där känns det inte direkt som om det var glädje...mfl

Även om man blir förvånad/chockad eller liknande så kan man väl ringa upp senare eller något och säga tex grattis. Flera verkar ju också ha haft liknande upplevelser.

Sedan kan man ju undra hur man kan bli chockad/förvånad över att ens vuxna barn skaffar barn??? Överaskad möjligen...
Självklart fattar jag också att man kan ha olika sätt att uttrycka glädje (vilket jag redan skrivit) på....

Jag förstår inte varför du hänger upp dej på att vi tycker olika och har olika sätt att se det på. Tråden handlade inte om oss utan om hur TS uppfattade situationen och hur hon kände sig. Det ända jag har sagt är att jag förstår att hon blev ledsen och jag också hade blivit det.

Läste nu också att det kändes bättre för ts nu och det är ju bra!
 
Sv: "Oj hoppsan"

Jag fick aldrig berätta nyheten själv för mina föräldrar - Hade min jämngamla kusin på besök en lördagkväll, hon reagerade på att jag inte ville dricka något och listade ut hur det låg till - Jag förnekade det inte utan berättade att jag var gravid!

Hade tänkt berätta för mina föräldrar dagen efter när jag skulle träffa dem - Men det första min kusin gjorde när hon kom hem var att berätta för sin mamma samt ringa upp mina föräldrar och berätta!

De blev såklart jätteglada och ser fram emot det - Blir arg & ledsen när jag tänker på det! En sådan sak vill man ju berätta själv. //Linda
 
Sv: "Oj hoppsan"

Det förstår jag fullständigt!
Det var inte din kusins plats att berätta det utan din!
Har du pratat med din kusin om det?
Har du sagt till henne att du blev arg och ledsen över det?
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp