Bukefalos 28 år!

oj så dumt!

R

Rist

Ja, här har jag varit helt på det klara med att jag inte ska skaffa katt än på några år då min situation inte är ideal för kattägande för tillfället, men så har jag blivit medryttare i ett stall och där finns det kattungar, och vad kan man säga, det är helt enkelt kärlek. Jag brukar alltid vara helt imun mot kattungars charm och så är jag för alla kissarna i stallet, förutom en liten tuss som verkligen fångat mitt hjärta. Men som sagt jag har ingen ideal situation för att skaffa katt, jag har endast möjlighet att ha en katt (om ens det?), jag bor i en liten etta på 40kvm utan balkong eller möjlighet att gå ut, och jag har endast planer för vad jag ska göra de närmsta 4 åren, efter det har jag ingen aning om hur mitt liv kommer att se ut. Skulle det vara hemskt själviskt att ta mig an katten? Nu är det så att den står under avlivningshot om ingen ägare hittas, men hade jag ansträngt mig hade jag säkert kunnat hitta någon annan. Ok till frågorna;

Är det grymt att skaffa katt när det finns en risk att man kanske måste omplacera den efter några år?

Kan man ha en inomhuskatt på en såpass liten lägenhet som 40kvm?

Kan man ha en inomhuskatt ensam, dvs utan kattkompisar?

Hur stor kostnad skall man räkna på ett ungefär per månad med kattsand, högkvalitativ mat o.s.v (vad är de övriga fasta löpande kostnaderna)

Hur ofta per dag skall man mata och tömma lådan?

Tacksam för svar! Nu vet jag att jag hade tusen fler frågor som jag glömt bort för tillfället, vad har jag glömt tänka på?
 
Sv: oj så dumt!

Svarar som jag tycker, men du gör ju som du själv vill..

1) Jag ser inte poängen i att skaffa en katt om man vet att man ska lämna bort den längre fram, det är lättare att omplacera och hitta hem åt en kattunge än vad det är att hitta hem åt en vuxen katt.
Visserligen har inte jag någon längre livsplan, så det där med att man ska planera livet 20 år framåt köper inte jag, men i mina planer är mina två (snart tre) katter medräknande.
Om jag flyttar ska jag flytta dit de trivs, de ska inte behöva lida för att jag är en klant -jag kommer sitta med katter i 15-20 år framåt av mitt liv.

2) Beror på katten, ska man ha en katt på den ytan inne så ska det helst vara en katt som är uppfödd som och för att vara inne.

Huskatter är ofta svåra att pressa in i en lägenhet -men det beror ju mycket på individen också.
Min egna lilla studie på mina egna och mina två grannars katter som allt som allt blir 6 stycken så är det två vuxna som kräver att få vara ute (min och min kompis äldsta) två som det inte spelar någon roll för (min och samma kompis yngsta som båda är 1 år) samt två vuxna som inte vill vara ute (min andra kompis).

Bygg på höjden om du ska ha innekatt -klätterställningar och grejjor, annars har du snart en katt som rivit ned hela lägenheten och klöst sönder alla väggar.

3) Skulle jag inte rekomendera, katter föredrar varandras sällskap till att jagas och brottas och sova i en katthög :love:

4)
*Försäkring = 325 betalar jag per katt = 975/år på tre katter

*Leksaker = Vet ej.. nån hundring om år.

*Katt-toa = Två har jag a`3-4 hundra.

*Kattsand = har inte räknat.. 300 i månaden kanske. Beror på vilket sort man använder.

*Kattmat = beror på vilken sorts man använder här också, jag håller på med en foderövergång just nu så jag kan inte riktigt säja vad maten kostar, men Euroshopper kostar 15:- påsen och sen kan du få betala hur dyrt som helst för specialfoder.
Bilanx går bäst hem här hos mej iaf.

*Transportbur.. kan vara bra att ha, för mellan 150 och 800 :- beroende på storlek.

*Klösmöbler.. kan vara många tusenlappar för en sådan.

*Kastrering och annat = Jag kastrerade/vaccinerade och IDmärkte min yngsta katt i ett paketpris för 900, den äldsta vaccinerades före han märktes och kastrerades eftersom han inte var ute då så jag minns inte vad det kostade riktigt.
Mina katter är hanar och det är billigare än vad det kostar för honkatter, då du istället för att lägga små snitt bak öppnar upp bukväggen för att ta ur livmoder och hela paketet -det kommer jag få göra i vår med min lilla katt som kommer hit om några veckor.
Registrering i SKKs öppna register kostar 120 pix per katt, då kan man på internet knappa in numret i kattens öra och se vem som äger den ifall den kommer bort.


Riktigt vad jag spenderar på mina katter vet jag inte.. men det är inte bara att ha och de sköter sej själv som många fortfarande tror.
Dessutom får du kanske räkna med pengar som försvinner då du måste ersätta krukor och annat som katten har sönder :crazy:
 
Sv: oj så dumt!

En ensam katt på så liten yta utan balkong skulle jag inte ha. MÖJLIGEN om jag var hemma hela dagarna, vilket jag inte är.
 
Sv: oj så dumt!

Kostnader

Kattmat Royalcanin 4 kg (räcker 2 månader för en vuxen katt, men kanske 3 för en kattunge) 319:-
Everclean kattsand 10 kg (räcker 1 månad) 189:-
Kattlåda: ca 120:- + spade 20:-
leksaker: kostar 5-10 kr st.
halsband:ca 65-70:-
borste/kamm: ca 65:-/st
klotång: 60:-
Schampoo/balsam: ca 80:-/st räcker länge!
Kattmöbel.. 500-1000 beroende på modell etc.
Katt-transport: ca 150-300 kr.
Försäkring: beror på vilket bolag men kanske 500:-/år
Vaccination (först grundvaccinerar du... kanske går på 500:-/totalt.
sen vart annat år räcker... på ungf. 250:-
Avmaska... om katten vistas ute gör jag innan och efter grässesong. kosar 80:- och räcker till 2 ggr. Annars så 1 gång om året..

Man kan säga att engångskostnaderna blir ganska stora, sen så blir det inte så farligt om man delar upp allt. Tips att ha ett sparkono för din katt och sätt in 100 sek i månaden, sen när du ska bet. den årliga försäkringen, vaccinationer mm. kan du ta därifrån. Det är även bra att ha om katten skull bli sjuk eller skadad.. ;)
 
Sv: oj så dumt!

Ensam katt vet jag inte, beror på hur mycket du är hemma. Men ytan räcker antagligen till. Jag har två katter på 43 kvm, varav en är mycket stor. Balkong finnes, men de får inte gå ut på den utan mig. Har ordnat så att de kan hoppa upp på bokhyllan samt har en redig klätterställning att klänga runt i. Det går ingen nöd på någon av de utan de trivs i allmänhet mycket väl. Blir det för varmt så vill stora killen gå ut, annars inte.

Att du inte vet vad du ska göra om fyra år känns inte så farligt. Det vet inte jag heller. Och jag visste det heller inte när jag skaffade katt. Men jag hade hyfsad koll på boende och sånt det närmsta året och det fick räcka. Jag är ingen långplanerare alls så om det införs ett tioårsplans-krav för att få ha katt så blir jag kattlös snabbt som ögat. Men ett år framåt har jag alltid koll... och det räcker.
 
Sv: oj så dumt!

Man charmas lätt av kattungar, jag förstår dig ;)

Jag tror inte alls att det är omöjligt för din eventuella katt att trivas och må bra på 40kvm. Som sagt, köp en ordentlig klätterställning. Sen beror det ju på hur mycket du är hemma också, så att katten inte blir ensam för mycket. Mitt katt bor relativt trångt, men då är jag hemma väldigt mycket med henne, leker mycket med henne och köper nya leksaker regelbundet så att hon inte blir uttråkad. Hon mår iaf bra =) Men det är nog individuellt, vissa katter behöver kanske större utrymmen, har behov av någon form av utevistelse, etc.Du kanske kan vänja katten att gå ut i sele?

Däremot skulle jag nog inte rekommendera att skaffa något djur alls om man redan i förväg planerar att kanske placera om den inom några år. Det är inte speciellt schysst tycker jag. Jag är student och vet bara i stora drag hur mitt liv kommer att se ut de närmsta åren. Däremot vet jag helt säkert att jag kommer att anpassa mitt liv efter min katt, flyttar jag så flyttar hon med mig etc.

Byter mat/vatten och gör rent lådan gör jag varje dag.

Hoppas att du kommer på hur du ska göra!
 
Sv: oj så dumt!

Du har fått svar som ungefär säger vad jag tycker. Det är överflöd på huskatter idag och det kan vara MYCKET svårt att placera om en vuxen katt.
Ytan ser jag inte som nått problem, men även jag tycker du bör ha 2, dom har mycket nytta av varandra oavsett yta.
 
Sv: oj så dumt!

svarar till alla.

Hmm vill bara förtydliga att jag inte planerar in att ge bort katten om tre fyra år, jag bara menar att det endast är så långt jag ha fastlagda planer, och efter det är det svårt att garantera att mitt liv skulle passa med en katt. Jag studerar nu och kan tänka mig att det kommer bli långa dagar i början av karriären.

Tack för kostnadsförslagen, nej de löpande kostnaderna blir ju inte så farliga! :idea: det skulle ju fungera med min ekonomi. Ja det här med att vara hemma, jo jag är ju hemma mycket, pluggar hemma, så jag är kanske borta i genomsnitt 4-5 timmar om dygnet. Men sedan kommer det stressperioder då jag knappt är hemma alls. Nä med tanke på att de flesta verkar vara så negativa om ensamkatter är det nog elakt att ta henne :( men det är jobbigt beslut :confused:
 
Sv: oj så dumt!

Men det finns ju flera, du måste inte ta 2 från samma kull. Samma kön är att föredra dock.
Jag har haft katt i 8 år lite drygt, alltså som ensamägare, och det är inte så mycket svårare än utan. Börjar man släppa ut den är det värre.
 
Sv: oj så dumt!

Ja någon brist på katter finns det ju inte direkt i det här landet :crazy: Men jag känner att ta sig an två nya djur skulle vara för mycket för mig, dels ekonomiskt dels ytmässigt i lägenheten, jag har nämligen redan råttor och de kräver sin tid och jag är precis på väg att skaffa mig en tredje. Man vill ju inte direkt skapa sig en liten djurfarm i lägenheten :angel: får hemska bilder framför mig om sådana där samlare som vadar fram i avföring och djur, och dit vill jag själv inte hamna :p
 
Sv: oj så dumt!

:D
Nä, riktigt så långt behöver man ju inte gå. Jag har haft minst 2 katter i drygt 7,5 år och det är inte så mycket mer jobb. Däremot 3 blev lite me rjobb märkte jag när jag fick ta bort den tredje och jag märkte hur mycket jag försummat mitt lillskrutt som är född här. Men man lär sig av sina misstag.
Min första katt blev knäpp, hon gick till anfall och bet i människorna. Det var sällskap eller avlivning som gällde och när jag skaffade en till blev hon som förbytt.
 

Liknande trådar

Övr. Katt Jag har under många år funderat på att skaffa katt, men inte vågat ta på mig det ansvaret. Möjligheten att få kattvakt är också...
3 4 5
Svar
95
· Visningar
13 554
Övr. Katt Jag är i valet och kvalet om jag ska skaffa katt, behöver lite hjälp och råd tror jag :confused: flyttade till hus i somras och känner...
Svar
16
· Visningar
2 110
Senast: Flixon
·
Hästhantering Hejsan. Känner att man ibland fastnar i tänket med att ingenting funkar och ingenting utvecklas och jag kan tycka att det är viktigt att...
Svar
1
· Visningar
1 337
Senast: WSLPZF
·
Relationer Hur vet man om det är dags att göra slut? Hur vet man att man är kär? När relationen inte flyter på och det finns saker som skaver hur...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
14 498

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Försäkring
  • Hur få bort fåglar ur ligghallen?

Hästrelaterat

  • Servering på tävlingar
  • Älgflugor
  • Trögt att sälja häst nu?

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp