ojämna traktstöd? lite bedömnings hjälp snälla

M

-moa-

Min donna har fått 'nåt' med sin ena bakhov, och min hovis kommer i morgon och hon ska då få av skorna och vara barfota eftersom hon är dräktig, men det skulle vara intressant att höra vad ni tror om detta?
Speciellt folk som vet mer om barfota verkning (är inte intresserad av stresser metod dock)

Hon var till synes inte lika sned förra gången hon verkades, 8 veckor sedan, och det ensa som 'hänt' är att vi har fått bort en tidigare låsning hon haft under en tid i vänster länd/kors område.

Tidigare stod hon 'under sig' och var väldigt spänd på samma sida som denna hov är, men som sagt deta är nu borta.

Efter att ha kollat närmare på den så tycker jag dock att det ser mer ut som att traktstödet (kanske itne heter så men jag kallar det så haha, alltså både trakten och själva 'biten' som är en linje som vänder innåt hoven igen som i trekant...ni fattar säkert, 'hörnet av trakten i hoven' liskom) är mcyket högre på utsidan, och att det är därför detta är, elelr iallafall delvis.

Ovasett så skulel jag ta ner den så den är jämn med den andra och sulan och även avlasta lite genom liten rundning på yttersidan av hoven, dock inte ovanpå hovväggen.

Skulel också se vad ni tycker om framhovarnas vinkel, jag tycker hon står lite under sig där med och skulel gärna ta ner både fram och i höjd lite, men som sagt, vad tycker ni?
(för intresses skull, och som sagt jag har en bra hovis, så vitt jag vet iallafall, utbildad etc.)

vänster bakben coch hov, den som är 'sned' (överben från att hon slagit sig, fast varför vet vi itne för hon stryker sig inte men lyckas ändå slå sig på båda bakbenen :( )

närmare titt på vänster bakhov

vänster bakhov


Hela Elsa, står lite under sig fram? Normalt bak iallafall om man jämför med innan vi fick bort låsningen. (är dräktig och håller på att fodras upp)


Teorier om varför hon slår sönder sig så dant på bakbenen är välkommna, som sagt hon stryker sig inte och det verkar vara ett problem sedan hon fått skor på sig. Hon är 5 år och har varit skodd mindre än ett år i hela sitt liv, och det är under denna tid hon slagit sig. Innan dess hade hon aldrig haft skor. (jag har bara haft henne ett par månader)
Hon slår sig på insidan av skenbenen, ganska högt upp, även på framsidan av kotorna och på utsidan, och egentligen överallt! :crazy:

Hon har haft skydd på nu i ett par månader men nu tog jag av dom i en vecka och hon slog sig igen. Hoppas att det slutar när hon blir barfota igen.

Så, kom igen kommentera snälla!
ps.ber om ursäkt för min dåliga skriving, är för sent för att skriva bra...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: ojämna traktstöd? lite bedömnings hjälp snälla

putt putt

Nu är hon verkad och alla skor av :) Ömmar inget fast det var ltie fruset i marken.

det var itne lika mycket skilland som jag trodde mellan hörn/traktstöden (eller vad man nu vill kalla dom) och utflytningen på utsidan är inte så stor som tur är.
Dock skulel ajg viljat ta ner hörnstöden mer så att hon går både på sula och stöden.

efter verkning, fast innan 'putsning'


samma här, vi snyggade till den lite mer sen.


framhovar efter verkning, skulle nog vilja haft dom lite kortare kanske? Och def. avrundade men han sa att det kan jag fixa själv och gav mig en rasp haha! (fast alltså han är seriös och förklarade o visade plus ajg har gjort förr i tiden själv.)
 
Sv: ojämna traktstöd? lite bedömnings hjälp snälla

Hovens utsida flyter ut lite på bak för att det är normalt att de är ngt utåttåade på bak- för att få plats o inte trampa sig på fram.
Den belastar den inre sidan o utsidan blir då vidare.
Om du titta på hur skor är konstruerade så ser du att utsidan är längre o mer böjd.
Om hästen nu är oöm- ge 17 i den!
Den är raspad runt om o har slitmån att ta av. Den kommer att nöta ner det själv. Den är nu heller inte lika känslig för sten mm.
Visst kanske den skulle ha renskurits mer, men om den då hade blivit öm när den har haft problem, så antar jag att hovis har tagit -better safe than sorry*.
Det man kunde ha gjort- var att sko om oftare.
 
Sv: ojämna traktstöd? lite bedömnings hjälp snälla

ok men anledningen till att jag reagerade, och hovis också, är för att denna hoven är mer utflyten än den andra bakhoven, och han sa åt mig att hålla efter den själv emellan när han är så det tänker jag ju göra, och hade ju inga planer på att göra nåt drastiskt alltså.

Tack för kommentar, jag hoppas på att den kommer jämna ut sig lite bättre för som sagt den andra bakhoven är itne likadan och ser bättre ut.

Som du sa om att skor oftare, där komemr ju jag själv in i att raspa emallen hovis är, och det var ju båda våran tanke, så egentligen tycker vi ganska samma då haha!
 
Sv: ojämna traktstöd? lite bedömnings hjälp snälla

Hon var till synes inte lika sned förra gången hon verkades, 8 veckor sedan, och det ensa som 'hänt' är att vi har fått bort en tidigare låsning hon haft under en tid i vänster länd/kors område.

Tidigare stod hon 'under sig' och var väldigt spänd på samma sida som denna hov är, men som sagt deta är nu borta.














...
Är du säker på att den låsningen är borta??
Jag tycker bilderna visar att den forfarande inte är fräsch bak,avlastar vä bak ..
Framhovarna visar olika storlek ,vä fram är betydligt bredare än hö fram.
Att hon också slår sig överallt tycker jag tyder på att nåt fortfarande spökar.
Nu är ju stoet dräktigt men jag skulle nog kolla upp henne igen så fort hon fölat.
Risken är rätt stor att när hon i slutet på dräktigheten blir tung och tjock,att hovarna belastas snett ännu mer.
Glöm inte att hovarna alltid visar tydligt hur hästen belastar sig!
Visar hovarna fortfarande obalans och slits snett så är inte hästens kropp i balans,så enkelt är det.
Håll koll på hur hon växer och sliter sina hovar, inte alls säkert att hon klarar att gå barfota när hon blir tung om inte grundproblemet rättats till,vilket kan va svårt nu när hon är dräktig..
 
Sv: ojämna traktstöd? lite bedömnings hjälp snälla

Nja du har delvis rätt där, alltså själva låsningen är def. borta, men hon har fortfarande spänning som spökar lite, dock var det ganska nyligen som låsningen vart bortmanipulerad och eftersom den vart där ett tag och hon ju är dräktig så kommer det ju ta ett bra tag innan det inet är nånting alls som är kvar, men själva lånsingen liskom är borta, men hon är fortfarande lite spänd , och sen är hon ju omusklad och pga av omständigheter så kommer och har jag ju självklart itne kunnat jobba henne nog för att bygga upp...och jag kan ju inte heller behandla på samma sätt som man kan på ett icke dräktigt sto.
Saken är ju dock att det är ju knappast en bra idé att ha skor på med fölning eller föl, så det är ju ganska uteslutet.

Menar du vänster framhov från ditt håller eller hennes? jag gissar hennes dvs. samma sida som 'problem hoven' bak är.
Jag har också tyckt att dom är lite olika, MEN när jag mätt så är det vänster fram som är mindre, iallafall själva ballarna och traktområdet, där är hon lite mindre på vänster fram, så då är det ju ologiskt om samma hov är större? Även att ajg medger att själva hoven ser ltei bredare ut där, men jag får mäta riktigt noga på lördag på alla ställen så har jag mer fakta.

Som du säger så planerar jag att hålla RIKTIGT noga koll på alla hovar, men det är ju lite av en knepig situation om det blir problem eftersom det inte är mcyekt man kan göra åt just då (alternativ är välkomna, vi hade kiropraktor ute en månad sen eller nåt och han gjorde så lite som möjligt för att ändå få bort låsningen, men eftersom hon är dräktig så vill vi ju inte fixa med henne för mycket, samma med massage, som hon får regelbundet, och verkar gilla, men det är också bara väldigt lätt och bara på länden på muskelknuten där hon kan bli spänd, och har blivit visad av utbildad hästmassör hur attt göra etc. det är bara väldigt lätt)

Jag älskar henne så dant och vill verkligen att hon ska ha det så bra som möjligt, så...vill ju 'fixa' allt om möjligt.

Mer kommentarer är välkommna, speciellt från folk som vet om barfota verkning ;) (i brist på att jag har hittat nån här omkring med det som special område)

Lilla Skutt, är du hovslagare eller liknande eller bara kunnig/ intresserad? Du verkar ju hyfsat kunnig så vart nyfiken...
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: ojämna traktstöd? lite bedömnings hjälp snälla

:o Hoppsan!Jag var nog lite trött i går..jag menade såklart att Hästens höger framhov är mindre än vänster fram!:angel:
Tycker jag det ser ut som,men vinklar på bilderna kan ju luras lite också.

Självklart tar man av skorna precis innan fölning,men hon skall väl inte föla nu?

Visst kan hon va barfota nu med men var uppmärksam på så hon inte sliter sig för mkt ojämt pga hennes problem,speciellt när hon blir tung och tjock på slutet..du får se till att hon verkas oftare för att förhindra obalanser i hovarna.

Och visst jag är hovslagare ,vi verkar barfotahästar också.;):D

Som sagt så länge hon är spänd och har problem bak så kommer det fortsätta visa sig i hovarna. Allt hänger ihop.

En nyfiken fråga..var det bara i bak låsningar hittades?

Lycka till med fölning osv,är allt lite avundsjuk..fölisar är så underbara.:love:
 
Sv: ojämna traktstöd? lite bedömnings hjälp snälla

Haha ok ja jag undrade, nej men då stämmer det för det var höger framhov jag också tyckte var ltie större, eller snarare den är bra, men jag tycker vänster framhov är lite ihoptryckt, inte mycket, men om man jämför med 'normala' höger fram.
Men du såg rätt för så är det.

Nje inte förrän i slutet av Juli, men eftersom hon gått så mcyket barfota innan och jag inte tycker om att ha skor på i onödan, och nu rids hon itne nog eller på underlag som behövs skor för, så kändes lite poänglöst att ha dom då.

Japp jag har ju så att ajg kan få ut hovslagare ofta men han tyckte som sagt att jag kunde hålla efter dom emellan, just som du säger för att se till att det blir oftare och iten 'spårar ur' nånstans, men som sagt om det är nåt mer än att bara runda av lite och hålla koll på ojämnheter elelr utflytningar så får han komma snababre istället för jag vet mina begränsningar ;)

Haha ja jo såklart ni gör, det är ju en 'vanlig' jag har men sen finns det ju dom som BARA verkar och inte har med skor att göra och var lite nyfiken på vilket håll du var åt så att säga.

Nej du har rätt även där ;), hon hade en låsning i vänster sida av nacken också, och sen så ömmade hon rejält på sidan av manken där ortspetsarna grävt in på en för smal sadel, hon hade 'typiska smal och lång sadel problem' kan man säga, dock vet vi inte varifrån låsningen kom, finns misstankar om att hon gått omkull i hagen.

Så, short story är att mycket spänningar på många ställen och inte idealt stadie att kunna behandla.

Nu är hon som en annan häst dock, hon står hyfsat normalt och är lugn och kan stå stilla och är inget sur (hon är bra på att berätta om hon inte är bekväm, talar direkt om hon är spänd i länden) och är väldigt trevlig att ha och göra med :)

Vad tror du om frambenens ställning då? Jag tycker att hon står liiiite under sig och hade gärna tagit ner trakterna liiite (inget drastiskt alltså!!!) ihop med lagom tår, men måste ta och kolal rejält på hur hon sätter ner när hon rör sig, tyvärr ahr det vart omöjligt i det här underlaget än så länge så det får vänta lite, men vill itne att hon slår ner med bara tårna först så ville mest kolla att det inte är så för det hjälper ju inte hennes kropp direkt.

Vad jag vill såklart är ju att hon har hovar som är så optimala för naturliga avslappnande rörelser som möjligt ;) men att kunna upnå är ju en annan sak...

Uppskattar dina kommentarer!
(och i fet stil betyder inte nåt negativt när jag skriver, utan bara jsut för att uppmärksamma)
 
Sv: ojämna traktstöd? lite bedömnings hjälp snälla

KL mig själv.

Upptäckte idag att hennes vänstra bakhov ju faktiskt har röda 'blåmärken' på två ställen, det går att se på tidigare bild också men dumt nog så märkte jag det inte ens! (dåligt av mig)

Den ena är vid trakten och den andra på sidan av tån, båda på samma yttersida som är problem med.
Min första tanke är ju "Varför?" såklart... tänker att något slags tryck som varit för mycket. Frågan är ju bara om det är som har växt ut, eller hänt nyligen?

Min tanke går också direkt till hennes låsning och spänningar på samma sida där bak, för jag vet ju att hon INTE har belastat mcyekt på utsidan av den hoven, så då är det ju mistänksamt att den har ökat tryck från nåt, för det lär ju inte ha varit från att ha 'gått på den' för mcyekt på utsidan.
Frågan är ju vad som kom först? Hovont eller ländont? Om hovont kom först och har varit ett tag, då är ju det starkt möjligt att spänningarna i länden omemr därifrån också.

Så....igen, teorier är välkommna från kunniga eller intresserade ;)

Jag tog ner trakten på utsidan pyttelite till, så den var jämn med sulan och den andra, och började runda av lite på utsidan men orkade itne göra klart, så får bli i morgon elelr så. Tanken var att avlasta lite från tryck på hovväggen där det är rött, dvs yttersidan till trakten.

frammifrån. Lite bättre? jag tycker den borde rundas av på yttersidan rejält (menar inte att raspa bort hovväggen utan bara att runda av)

Framhovar, står ltie mer 'rakt' nu? (tyckte hon stod lite uttåt tåad innan så tog bort liiite på yttersidan och raspade ner trakterna och undertill lite. bara lite dock! (helelr inte klart än, orkar inte stå så länge utan stöd att ha hoven på)
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: ojämna traktstöd? lite bedömnings hjälp snälla

Det är troligen gamla blödningar som växer ner. Blodet stannar ju kvar i hornet.
Om du raspar utsidan av hovväggen kommer den att nötas ner fortare, men den rids kanske inte o då spelar det mindre roll.
Om du bara raspar utsidan är risken stor att nötningen sker endast där o du får en skev hov o innerväggen blir mer rak o hög.
 
Sv: ojämna traktstöd? lite bedömnings hjälp snälla

KL mig själv.
Framhovar, står ltie mer 'rakt' nu? (tyckte hon stod lite uttåt tåad innan så tog bort liiite på yttersidan och raspade ner trakterna och undertill lite. bara lite dock! (helelr inte klart än, orkar inte stå så länge utan stöd att ha hoven på)


Bra att du bara tog bort "liite" på yttersidorna för i annat fall skulle brytningen i benets styvaste riktning blivit större.

Säg mig,, varför försöka söka en rak hovvinkel när benaxeln från bogen genom carpus och ner till kotan är svagt uttåt roterad???

Vore det inte mer fysiologiskt att även hoven i den enskilda individens exteriör även är svagt uttåt tåad så som alla fransyska benställningar???

Nu fick du plötsligt en innåt roterad kota,, är det bra med tanke på att benet i belastningen ska tas upp i benets styvaste riktning.

Jag personligen ser en ökad risk för att detta lite senare kommer leda till kotledsinflammation OM hästen utsätts för belastning.
 
Senast ändrad:
Sv: ojämna traktstöd? lite bedömnings hjälp snälla

Det är troligen gamla blödningar som växer ner. Blodet stannar ju kvar i hornet.


Blödningar brukar oxå endat uppkomma på den överbelastade sidan så vida det inte uppkommit genom ett yttre trauma.

I detta fall ser man blödningar i yttre tådelen/traktdelen och med tanke på den uppskjutande kronranden i hovens innre traktdel så tyder det inte på ett yttre trauma utan snarare på obalans i verkningen mellan inner och ytter sida.

Sänker man insidan så kommer "förmodligen" mer än ett problem att lösa sig.
 
Sv: ojämna traktstöd? lite bedömnings hjälp snälla

Nej jag söker inte en spikrak vinkel, därav att ajg bara tog lite, det enda som är kvar på hovarna där fram som jag tänkt att göra är att snygga till dom undertill lite men inget som påverkar ställning etc.

Precis som du säger så kan man ju itne bara fixa fram en vinkel som är FÖR annorlunda till hur hästen är byggd, det går ju inte, då blir det som sagt skaderisk och det har jag inga planer på, speciellt som hon fortfarande är ltie under rehab från ländproblem.

Dock står hon ju inte idealt direkt för att visa, och hon är inte jämn fram ändå så det blir ju lite work in progress tills det ser jämnare ut, och hoppas du förstår att detta var lite snabbfix, och som sagt inte helt klart liksom, tanken är ju att 'finfixa' och kolla varje dag tills det blir riktigt jämt och bra och jag har mer koll på hur hennes hovar funkar nu när dom är barfota.

ps: hästen är under rehab och därktig (inte högdräktig) så tanken är ju att få ordning på hovar och ben inna någong ökad belastning börjar.
 
Sv: ojämna traktstöd? lite bedömnings hjälp snälla

Hon rids inte nog i nuläget och då endast på mjuk mark, inga vägar elelr banor etc. så det var därför, jag tog pyttelite på insidan också faktiskt men tänkte vänta och se hur hon nöter innan jag gör nåt mer, det syns ju ändå ganska fort så det kan man ju ha bra koll på var tanken.

Coari: Jag rundade av (och jämnade ut så trakterna är lika) för att ge lite mindre belastning på utsidan, men ser nu vad du menar med kronranden, men då borde hoven räta ut sig till slut om man tar LITE på insidan och rundar av på utsidan så att hovväggen inte får belastning där och flyter ut?
Jag vill ju inte göra nåt drastiskt så långtids planering är ju planen med alla hovarna o benen, och om nåt mer drastiskt ska göras då anlitar jag någon mer kunnnig (och vad jag kallar drastiskt lär ju inte vara så drastiskt, det är bara att jag föredrar att ta det sakta så man ser att det itne går åt fel håll istället, dvs. funkar)
Ang. blödningarna så undrar jag om den felbelastningen kan ha orsakat henens ländproblem på den sidan, eftersom jag vet ju att det har varit ett bra tag som hon itne velat belasta den hoven, så det är ju ingen ny grej och tänker att det kan komma från hovproblemet då, eftersom det måste ha gjort ont på den hoven under samma period?

Tack båda för råd och kommentarer, det var intressant och utbildande!
 
Sv: ojämna traktstöd? lite bedömnings hjälp snälla

Dock står hon ju inte idealt direkt för att visa, och hon är inte jämn fram ändå så det blir ju lite work in progress tills det ser jämnare ut,

Vad menar du med detta??? Att hon inte är "jämn fram" och hur hade du tänkt dig att denna ojämnhet skulle jämnas ut??
 
Sv: ojämna traktstöd? lite bedömnings hjälp snälla

Alltså hon står ju inte så bra för att se, men till din andra fråga som gissningsvis var själva frågan ;), så menar jag att hon har oliak stora hovar på fram. Höger är lite större, vänster är strålen och trakterna lite ihoptryckta på också, fast det syns ju inte på detta fotot direkt.

Hur det ska jämnas ut lämnar jag till min hovslagare, men kan tänkas att jag skaffar en ny en om ett tag, om jag hittar nån som är bättre (den jag har är rekommenderad av min vet. som är på ATG klinik och är utbildad, men man strävar ju alltid efter ännu bättre, plus jag vet att han itne har nåt emot eftersom jag är lite 'jobbig' att ha pga. att det är långt för honom att åka)

Vad tycker du då om framhovarna? du verkar ju ha många åsikter med logiska resonemang kring varför.
 
Sv: ojämna traktstöd? lite bedömnings hjälp snälla

Coari: ang. de innåtroternade kotorna så tycker jag det var värre innan faktiskt!? (eller tänker jag helt fel på vad du menar med innåtroterad kota...och på vilket ben menade du, eller båda?)

Letade upp ett foto från några dagar innan hon blev verkad, och skorna borttagna. Hon har gått 8 veckor emellan och inte ridits hårt eller nåt sånt, och min hovslagare har bara skott henne en gångn innan, då ajg inte haft henne så länge.

Jag tycker hennes vinklar i frambenen är värre här...tycker hon står skumt, för trångt liskom och för 'rakt' elelr vad man ska kalla det, nu står hon ju mer utåt med tårna ändå och mer normalt. Specieltl höger fram tycker jag ser skumt ut och skulle vilja ta lite på insidan, vilket är vad jag gjorde också, men bara lite för ville se vad för skilland det gjorde. (var ltie bättre tyckte ajg men kanke behöver lite mer på insidan på höger för att det ska bli liiiite jämnare? om man kollar på fotot ovanför från efter verkning)

 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: ojämna traktstöd? lite bedömnings hjälp snälla

Nu fick du plötsligt en innåt roterad kota,, är det bra med tanke på att benet i belastningen ska tas upp i benets styvaste riktning.

Är glad att du sa detta, jag var itne tydlig nog i svaret innan, men som sagt är glad att du sa detta då det var på denna hov jag tog från insidan lite (under) men rundade av (på sidan, inte under) lite, och hon till synes för mig var värre innan.

Oavsett iallafall så uppskattar jag att du påpekade det, och samma med vänsterbakhovens insida.

Jag hade 50% rätt med den :angel: för hörnstödet på utsidan är 'vält' över (därav utflytningen då) MEN som du påpekade och jag inte hade sett, så är insidan högre.

Hovar är så förfärligt intressant!

Nu har jag iallafall skaffat mig en ny hovslagare som är barfota specialist (är vettig och utbildad etc.) som ska komma ganska snart och rätta till dom större sakerna som jag inte vill ge mig på (vet mina gränser) så jag hoppas på förbättring i benställning, hovar och även att hon slutar slå sig!

Tack för kommentarer!
 
Sv: ojämna traktstöd? lite bedömnings hjälp snälla

Fråga då denne person vilken hov som är mest belastad, den trängre höga eller den som är mer utfluten och lägre i trakten. Fråga gärna oxå denne persons terori till vad grundorsaken till detta kan bero på.

Återkom så vi får höra svaret.
 
Sv: ojämna traktstöd? lite bedömnings hjälp snälla

Vilken av dom utflutna menar du, för höger fram är utfluten lite på utsidan, och vänster bak ocskå då, men jag gissar att du menar av framhovarna?

Dock är ju ovanstående beskriving inte helt klar på vilken du menar, eftersom den som är mer utfluten inte är lägre i trakten (dock är den högre i trakten på insidan, nu ör det högerfram jag menar, eftersom den som är trängre är den vänstra, men jag är inte alls säker på hur du menade?)

Har jag fel eller är det en ton av att du inte helt gillar barfota hovvårdare/slagare?
Skriftligt är ju svårt med nyanser men det känns lite som att du var ganska... ogillande? Menar inte detta negativt egentligen dock, uan undrar bara om du är hovslagare eller bara intresserad / kunnig person, eler nåt annat.

ps: ska återkomma när hon vart här sen.
 

Liknande trådar

Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 815
Hästvård Jag börjar bli helt uppgiven av dessa ständiga tappskor mina hästar skaffar sig. Vad tusan ska man göra? Min förra häst hade max 4...
3 4 5
Svar
90
· Visningar
12 925
Senast: Marvin
·
Övr. Hund Hej! Jag har en valp/unghund på ca 6 månader idag. Det är en golden av jakttyp och jag tycker att hon klarar rätt lite för sin ålder...
2 3
Svar
47
· Visningar
6 957
Senast: Amaranthe
·
Kropp & Själ Är inte ute efter att någon ska försöka ställa någon diagnos nu, självklart är det ingen som kan det över nätet. Jag vill bara få lite...
2
Svar
25
· Visningar
3 988
Senast: Eurydome
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp