Ojämställd föräldraledighet för att ”vila”

Du får vara hemma hur länge du vill, det bestämmer inte staten. Däremot får du inga pengar om du är hemma längre än dagarna du tilldelats.

Så bestäm hur du vill, men pröjsa själv.
Men är det så vanligt att man använder upp precis alla dagar? Vi har ca 100 (de med hög ersättning) dagar kvar och lär troligtvis aldrig ta ut de, har inget behov. Vårt barn är 3 år, 4 i år. Tänker om man inte vill att ens partner ska ta ut några dagar så får man väl avstå de sista 60 dagarna, det är ju inte superlänge de räcker (ett par månader om man tar varje dag ju och om barnet börjar föris som 14 eller 16 månader spelar väl ingen roll).
 
Tycker du alla pengar från staten ska vara helt kravlöst eller?
Få CSN utan någon motprestation till exempel?

Absolut inte.
Jag tycker bara inte nån ska bestämma hur man väljer att dela upp föräldraledigheten sins i mellan i familjen.
(Sambon har sina 240 dagar han får ta ut när han vill, så jag är inte den som vill roffa åt mig alla dagar)
 
Precis, därför man har ”fuck you money” så man är självständig :up::bow: Tycker mest bara det är tragiskt att staten ska inkräkta på ens privatliv. Snart bestämmer dem väl även hur många gånger på år man får lov att äta tacos också.


Alltså ursäkta, men "fuck you money?" :rofl: Jag tror att staten tycker det är alldelles utmärkt om du vill undvika bidrag och betala ditt uppehälle själv. Det uppfattas knappast som något negativt. ;)
 
Men är det så vanligt att man använder upp precis alla dagar? Vi har ca 100 (de med hög ersättning) dagar kvar och lär troligtvis aldrig ta ut de, har inget behov. Vårt barn är 3 år, 4 i år. Tänker om man inte vill att ens partner ska ta ut några dagar så får man väl avstå de sista 60 dagarna, det är ju inte superlänge de räcker (ett par månader om man tar varje dag ju och om barnet börjar föris som 14 eller 16 månader spelar väl ingen roll).

Har ni inget behov av att umgås mer med era barn? Eller har ni så gott om pengar att ni inte har något behov av att ta ut dagarna utan kan vara lediga med barnen ändå?
 
Jag tycker att det är enormt märkligt att mena att föräldraledighet är vila! Då undrar jag alltid om folk som säger det har varit hemma (ensamma) med barn eller om de har ett jobb de avskyr så mycket att allt annat än att jobba är bättre? Jag såg iallafall inte föräldraledigheten som någon vila. Jag älskade att vara hemma med barnen när de var små, fortfarande lätt en av de bästa tiderna i mitt liv, men det innebär ju inte att jag skulle vilja hindra barnets andra förälder att vara hemma med dem också.

Jag har alltid jobbat och/eller pluggat på heltid men hade önskat att jag kunnat jobba deltid för att få mer tid med barnen men hade jag och barnets pappa fortsatt bo ihop så hade ju det byggt på att han också gick ner på deltid. Jag hade ju isåfall inte gått ner på deltid för att han skulle kunna arbeta mer borta, vara mindre hemma eller för att jag skulle hinna göra allt hushållsarbete utan just för att få mer tid med barnen.

Jag drömmer om en individuell föräldraförsäkring där inga dagar kan skrivas över alls. Föräldraförsäkringen är den enda förmån som finns som det ska jolmas med till förbannelse och inga regler får sättas upp för "då får folk inte bestämma själva". Jag är så innerligt trött på det där och hoppas att vi snart allihopa kan skratta åt att vi förr höll på med det där och att det alltid var svårast för mannen att vara hemma men kvinnan kunde alltid lösa det även om premisserna var desamma som i männens fall.
 
Har ni inget behov av att umgås mer med era barn? Eller har ni så gott om pengar att ni inte har något behov av att ta ut dagarna utan kan vara lediga med barnen ändå?

Vi kan vara lediga ändå :) nu jobbar vi båda (och jag pluggar också) och hon går på föris så i vardagen behövs dagarna inte. Semester osv kan vi ta länge ändå. Vår dotter är ledig 8-9 veckor på sommaren tex. Vi har bara ett barn, vartifrån har du fått att vi skulle ha flera?
 
För att svara på TS så har jag varit föräldraledig relativt länge (2x12 månader), jobbat deltid mellan föräldraledigheten och kommer nog göra det igen.

Men det är inget jag ”unnar” mig. Jag älskar mitt jobb och tycker oftast veckan har för få arbetstimmar. Men jag prioriterar att vara hemma med barnen när de är små.

Min man har varit/är föräldraledig i princip lika länge. Nu ser arbetssituationerna lite annorlunda ut än innan barn 2 med tanke på deltidsarbete. Men ambitionen är att vi ska ha lika mycket tid hemma med barnen.
 
Jag var inne på att det skulle vara skönt att vara föräldraledig minst 1 år för att "slippa" min arbetsplats som just då inte var så kul. MEN när jag började tänka på alla nackdelar med att inte dela lika med min man slog jag snabbt bort den tanken. Det är inte mina känslor till min arbetsplats som ska styra min mans möjlighet att får lika mycket tid med vårt barn som mig. Dessutom skulle vi för jämställdheten vara tvungna att räkna ut hur mycket pension han skulle betala till mig under den "extra tiden" jag skulle varit ledig. Sen vill vi båda att vi ska vara lika mycket primärföräldrar för barnet.

Arbetsplatsen blir ju inte roligare för att jag är borta ett helt år. Sen dess har det blivit bättre och de är mycket uppskattande på mitt jobb att jag bara planerar att vara ledig i 8 månader. Jag kommer inte alls tappa lika mycket fördelar på arbetsplatsen på grund av det. Jag kommer få ha kvar särskilt en arbetsuppgift som jag uppskattar som jag annars troligen hade blivit av med permanent om jag varit borta ett helt år. Nu kan en person gå in och ta min roll tillfälligt istället. Jag vet ingen annan kvinna på arbetsplatsen som varit borta mindre än 1 år när de fått barn men männen med samma jobb är extremt sällan lediga mer än 6 månader.

Jag och min man kommer vara hemma 8 månader var och försöka ha en hel del gemensam ledighet. När barnet skolats in så utgår jag från att vi båda går ner lite i arbetstid för att inte glida isär för mycket lönemässigt. Det känns jättebra för oss båda och min man längtar massor efter sin föräldraledighet :love:
 
En manlig chef på jobbet var inte föräldraledig med sina barn pga det var så tråkigt att umgås med så små barn :rage:
 

Liknande trådar

Relationer Längesen som jag var inne här nu men känner att jag behöver er input i detta.. :heart För ett par dagar sedan hade jag en diskussion...
29 30 31
Svar
604
· Visningar
33 281
Senast: Sander
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp