Ojoj, nu har jag ställt till det

H

hemligtnick1234

Hej! Jag skriver under hemligt nick, de som kan tänkas känna igen mig undanbedes att ta kontakt då jag skäms något så otroligt.

Jag köpte för en häst utomlands för en tid (4 månader) sedan. Skulle sälja av mitt nuvarande sto, men som gick och blev skadad och därmed drog sig köparen jag hade på henne ur. Med pengarna för stoet skulle jag ha färdigställt betalningen på hästen utomlands. Jag har lagt en motsvarande summa på 112.000 SEK i Euro.

Jag la fram korten och sa att jag inte kommer ha pengarna förens stoet är sålt. Försäljaren gick med på noterna.
Sedan kom de med en deadline som jag inte kunde möta. Jag sa då att jag ville ha pengarna tillbaka.
Detta var i april. Det lät som det icke var något problem.
Tiden gick och jag hörde inte något, sedan får jag ett mail där de erbjuder mig en annan häst för pengarna jag har satt in. Jag säger att jag inte är intresserad, då det skulle innebära att jag skulle behöva lägga några tusen för att åka och provrida hästen, som jag kanske inte tycker om. Alltså kasta pengar i sjön.

Och här kommer problemen. Jag har sagt att det ej är någon stress med att få tillbaka pengarna, bara jag får tillbaka pengarna jag betalade in.
MEN! Summan jag betalade in i Euro stämmer inte överens med dagens valuta. Hur f*n gör jag nu?! Jag är inte intresserad av att få tillbaka mindre pengar än vad jag satt på deras konto.

Det är en ungefärlig prisskillnad på 25-30.000 SEK som valutan har pendlat.
Det är stor skillnad på 112.000 och 84.000!!

Hur skall jag gå vidare i detta ärende?
 
Sv: Ojoj, nu har jag ställt till det

Har du satt in euro får du tillbaka euro. Strulet är dessutom ditt så att säljaren skulle stå för valutaförlust kan jag inte tänka mig.

Enklast är väl att skaffa valutakonto?
 
Senast ändrad:
Sv: Ojoj, nu har jag ställt till det

Vänta med att växla in pengarna tills valuta kursen vänt :crazy:
Kan ju ta ett tag förstås och du kanske behöver dina pengar ..........
Eller så funkar inte min hjärna så bra så här på kvällen........
 
Sv: Ojoj, nu har jag ställt till det

Även om jag ber att få tillbaka det i Euro fattas 15.000. Fast det är självklart bättre än 30.000.
 
Sv: Ojoj, nu har jag ställt till det

Det är ju ett sätt, i och för sig. Att vänta.
Har inget behov av pengarna nu.
 
Sv: Ojoj, nu har jag ställt till det

Tack för alla svar!

Vad innebär ett valutakonto?
 
Sv: Ojoj, nu har jag ställt till det

Om jag var du skulle jag försöka få tillbaka mina pengar nu i den valuta jag har betalat...
Skulle du ha otur och ditt företag skulle gå i konkurs kommer din fordran vara tämligen lågt prioriterad...

I dagens läge är det lång tid att låna ut pengar till vilket företag som helst...
 
Sv: Ojoj, nu har jag ställt till det

Ditt största problem verkar inte vara pengarna utan att efter vad som står här du har gjort en affär utanför Sverige utan att ha avtalat vilket lands lagstiftning som affären gäller. Verkar som om alla som svara i tråden utgår från att svensk lagstiftning är den som gäller, men det är långt ifrån säkert. Så det du borde se till att få gjort med en gång är att få klart med vilket lands lag som ska gälla. Sedan kan du agera utifrån den lagstiftning som gäller.

Lätt att vara efterklok men det är något som alltid ska vara med vid affärer över gränserna, vilket lands lagstiftning som ska gälla.
 
Sv: Ojoj, nu har jag ställt till det

Ett valutakonto innebär att du har en annan valuta än SEK på kontot. Om du använder ett vanligt konto kommer avsändaren att sätta in euro, men när banken tar emot det omvandlar de pengarna till SEK och då förlorar du ju mellanskillnaden vid växlingen.

Om du har valutakonto sätter avsändaren in euro och du får summan i euro.

SEB skriver så här om valutakonto:
---
Valutakonto är speciellt utformat för företag och privatpersoner som gör affärer i utländsk valuta. Valutakontot används för både in- och utbetalningar i alla vanliga valutor. Valutakontot är inte ämnat för in- och utbetalningar i kontanter i valutan.

Varje valutakonto förs i en enstaka utländsk valuta. Arbetar du med flera valutor öppnar du ett konto för varje valuta. Saldot på kontot är alltid uttryckt i den valuta du väljer att koppla till kontot. Ett valutakonto fungerar ungefär som ett vanligt företagskonto och du kan även koppla en valutakontokredit till kontot.

Om du har stora belopp på konton i utländsk valuta, eller om du har utnyttjat en kontokredit i valutan, bör du vara uppmärksam på att valutakurser kan förändras snabbt. Kursförluster mot kronan kan uppstå. Vi visar dig gärna hur man begränsar sådan eventuella förluster.

Vilka är fördelarna med Valutakonto?
Eftersom in- och utbetalningar sker i samma valuta på kontot, kan du hantera valutarisken.
Du slipper växlingsavgiften.

Kontot omfattas av den svenska insättningsgarantin
---
 
Sv: Ojoj, nu har jag ställt till det

Tror du ska vara glad OM du får dina pengar tillbaka :crazy:

Pengarna du betalt in kan lätt vara borta och hur ska du kunna driva en process för att få tillbaka dem? bara det kostar. Så att oroa dig för valutakursen är ditt minsta problem...

Pessimisten Scilla
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Jag fick ta över en häst som stod i samma stall som min häst. Jag hade under ca 8 månader skött om hästen mer än vad ägaren gjorde...
Svar
3
· Visningar
1 732
Senast: Oknytt
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 654
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Har ett dilemma jag går runt och har ångest över. Bor på ett ställe där det är ganska svårt att få tag på medryttarhäst, framförallt...
Svar
5
· Visningar
1 239
Senast: Ramona
·
Ekonomi & Juridik Sommaren 2014 åkte vi ut och hälsade på en kollega till min mamma då möttes vi av 3 hästar som var gravt undernärda, när vi frågade om...
2
Svar
22
· Visningar
4 905
Senast: exotic
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp