ojojoj bomvidd 34

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare CeciliaHeikne
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 39
  • Visningar Visningar 3 673
C

CeciliaHeikne

detta blev itne så lätt som jag trodde.
sadelprovaren var ute idag och konstaterade att ingen av hans sadlar skulle kunna passa min häst. Bredare manke och rakare rygg hade han itne sett på länge. han sa att det ungefär var en häst på 100 som hade bred manke som denna.

så bomvidd 33 skulle aldrig hon få plats i. de blir till att beställa bomvidd 34 ifrån englad, eftersom tyskarna endast gör upp till 33.

så han skulle beställa hem en Cliff barnsby och en Morris och nolan.
så om ca tre veckor kommer han tillbaka med de två sadlarna som är en ren chansning så ska vi se om de passar.

tyvärr kommer det här kalaset bli svindyrt. vi som hade räknat med max 12.000 för en flatback nu eftersom vi ska köpa ny dressyrsadel också. men icke..

tyvärr måste vi göra samma sak när vi ska beställa dressyrsadel :crazy: ajajaj

ja som trodde jag skulle få rida i en sadel i morgon.. det som jag längtat efter så länge.

men de blir till att rida barbacka och jobba henne från marken några veckor till.

någon annan här som haft samma problem?. vad har ni för sadlar? vilka saldar tillverkas öht. i bomvidd 34?

enligt vår sadelmakare var de han trodde kudne passa.
Morris&Nolan vet ej vilka modeller

Cliff barnsby whitaker
cliff_barnsby_withaker.jpg

Cliff barnsby Milton pro
cliff_barnsby_milton_pro.jpg

Cliff Barnsby Schockemölle
cliff_barnsby_schockemolle.jpg

Någon som har erfarenhet av Cliff sadlarna?

Sv: ojojoj bomvidd 34

Hallåj!

Har precis varit hos sadelutprovare idag och bestämt mig för en appalosa golden star (flatback) med bomvidd 35. Så nog finns det :smirk: .
Dom kostar runt 10000 nya, men går lätt att "bygga om, och stoppa om" så man kan lika gärna kika på begagnade.

Lycka till.

jasså då är din pålle ännu bredare över manken än min då :P skönt att slippa känna sig ensam ;)
hahaha

Så prestige går också alltså.. Va bra dåp ska jag kolla upp även dom! desto fler allternativ deso bättre..

annars tycker jag att cliff sadlarna ser väldigt fina ut.. men hur dom är att rida i kan jag ju itne utala mig om än

Du kan ju köpa min märkeslösa sadel skulle tippa att den är bomvidd 34 ;)
Nämen, jag vet hur det känns, min häst kräver också vid bom. Och det kan ju vara lite knepigt i bland ja :crazy:

jaa. dessutom har hon ingen manke förövrigt, ryggen är helt rak. så sadeln har ju itne mycket att få fäste i häller..

men är det någon som har erfarenhet att Cliff sadlarna? och kan utrycka sina små åsikter? :D värt pengarna?, bra stöd? bra kvallité, bra läder?

Kolla på www.hastlagret.se, de har sadlar med upp till 40 i vidd. Raka i modellen vad jag vet, och billiga.
Sköna att sitta i!
Min sköthäst har en Cavaletti Dressyrsadel, han drar enligt utprovare 35 (fast henne tror jag inte på riktigt... Cavalettisadeln är aldeles för rak för honom.. passar inte alls på det hållet, och hon tycker att "sadeln ligger jättebra", och ägaren tror på henne :crazy: Till och med jag ser ju att sadeln ligger illa och trycker...) (Parantesen har inget med sadeln att göra :p)

Hej,

jag har samma problem som dig men har rider nu i en allround Wintec Haflinger modellen XW nu är den inriden och skön att rida i. finns 2 st till koppjärn att byta upp till i den så vid manken och bogbladen är den jättebred. Men nu svankar min pålle och har för kort rygg så sadeln är för rak och för lång.

Med tanke på din beskrivning rak och bred kan du kanske klara dig med en sån ett tag medan du letar och sparar pengar. Jättepraktisk och bra är sadeln. Detta var menat som en hjälp men givetvis får du gärna köpa min... 1 år gammal.

Hälsn Susanne

Albion sadlarna ska ju passa till rakryggade hästar vad jag har förstått!
Min kompis har en albion och den är superskön :d Själv har jag en prestige hopp som jag älskar de går ju även att ändra bommen på dessa.
Finns ju mkt. beg. på marknaden om man inte vill lägga hur mkt. som helst!

Globus har sadlar från stl 30 upp till stl 38 på de flesta modeller. Passar raka ryggar och är prisvärda, kollat på dem?

Prestige mäter annorlunda på sina bommar, de har storlekar från 28 - 37 en 33 är normal. Prestige ligger sällan bra på helt raka ryggar.

Men så kan man ju inte säga... Bomvidd 34 är ingen konstant, det kan vara allt från normal till xx-vid, beroende på märke!!!!! :smirk:

Bättre att säga smal-medium-vid osv om man ska jämföra olika märken. Jag har en Prestige 34 och en 35, till mitt helt normala halvblod, det är normal (mot vid) och vid bom. Gammelhästen hade 37 på sin Prestige.

Barnsby sägs passa raka hästar, men vad jag vet så klassa deras bommar i 1-4, inte i 30-skalan? Fråga Darbhanga här, vet hon hade en vid CB Raven!

Även Albion och Amerigo passar en rak rygg, isär Albion, och dom går att få välidgt breda utan specialbeställning.

de flesta sadlar har sina bomvidder mellan 30 och 33. smal-medium-vid-x vid

sedan finns det sadelmärket som prestige som har upp till 40 bomvidd. där 40 räknas som en "normal" 33-(34)

Men de flesta sadelmärket föröker hålla sig till samma mått och dessa är 30-33 vill man ha större är det specialbeställning för det mesta om det inte finns ex som någon specialbeställt men sedan ej köpt.

sadelmakare och sadelprovare brukar veta vad 30-33 ligger på andra sadlars vidder.

det gäller bara kunna översättningen av de olika språken.

ex. presitge bomvidd 40 = bomvidd 33-(34)

suellen skrev:
Hej,

Med tanke på din beskrivning rak och bred kan du kanske klara dig med en sån ett tag medan du letar och sparar pengar.

Igentligen är ju itne sadeln någon jätte brådska, det är mest det att jag skulle tycka det var skönt att få en nu, så jag kan börja träna på allvar. Men att köpa någon billig så länge känns meningslöst eftersom det ändå är ca. 2-3 veckor "bara" tills sadeln kommer och s¨å länge kan man ju hålla ut med barbacka och arbete från marken.

och det är nu vi verkligen ska sattsa på en bra sadel, eftersom det blir rätt mycket träningoch tävling framöver

:D skulle det dröja längre skulle jag klättra på väggarna :angel:

Senast ändrad av en moderator:

Cliff barnsby whitaker har jag haft på Missy i en bomvid 34 från Tyskland men den var ju för smal tyvärr..
Sen min ponny hade Apaloosa i bomvid 37..

För övrigt var ju Cliff bersbyn en väldigt bekväm sadel :love:

Min Cliff barnsby whitaker i bomvidd 34 kostade 15.500kr

Senast ändrad:

åååååååh!
Jag tycker så synd om dig Gollum!!
Själv (sno lite på tråd) fick jag en Morris och Nolan pony hopp- flatback med gelfoam sits :love:
Riktigt skön!! Får den om ca 1½ vecka!! :D WIIIIIE !
En bra tur till Norrköping för L idag tror jag ;)

CeciliaHeikne skrev:
ex. presitge bomvidd 40 = bomvidd 33-(34)

Vad jag vet så finns Prestige att få upp till bomvidd 37 och det är rejält brett, 40 skulle vara en uttöjd 37 då i så fall... Att din påstådda bomvidd 40 i prestige skulle motsvara 33 (34) i andra sadlar är ju ren lögn, det skiljer väldigt mellan olika märken, vissa använder sig inte av samma system utan har bara beteckningen normal, wide, extra wide etc, andra har 1,2,3 etc... Och en 40 prestige skulle ju vara typ xxxxw.

Globus finns som sagt upp till 38 och även det är BRETT. Finns olika hopp och dressyrmodeller alla under 10 000 kr.

Har du arab?

Jag har araber, ingen av dem kan ha dessa sadlar som säljs i affärerna med smala bommar. Mina hästar har också breda ryggar.

Appaloosa har bra sadlar tycker jag, dessutom är det vettiga priser.

quasimodo skrev:
Hallåj!

Har precis varit hos sadelutprovare idag och bestämt mig för en appalosa golden star (flatback) med bomvidd 35. Så nog finns det :smirk: .
Dom kostar runt 10000 nya, men går lätt att "bygga om, och stoppa om" så man kan lika gärna kika på begagnade.

Lycka till.
Bomvidd 34 på en Cliff Barnsby eller Morris & Nolan är inte samma som en Appaloosa 34. Prestige/Appaloosa har ett annat måttsystem och bomvidd 35 hos dom är som en Cliff Barnsby 31-32.
34 hos M&N och CB är borde vara bredare än Prestige 37.

Liknande trådar

Utrustning Jag har lyckats igen, att köpa en ponny med svårt sadelläge. Rak och rund rygg med ordentlig bredd över mankens bas, men med hög manke...
Svar
4
· Visningar
1 280
Utrustning Ja försöker hitta en hopp och dressyrsadel till min häst då den han hade med sin när han kom inte alls ligger bra, till och med så illa...
Svar
6
· Visningar
2 151
Senast: Leansman
·
Utrustning Bakgrund: Har en ponny med bred och kort rygg, överbyggd och många sadlar glider fram. Varit hos sadelutprovare och fått lite allt...
Svar
4
· Visningar
3 279
Senast: Aleel
·
Utrustning Hej! Jag letar hoppsadel till min häst som är ett halvblod. Jag har provat en Cliff Barnsby Whitaker med vid bom vilket inte passade...
Svar
2
· Visningar
1 192
Senast: gicageli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka