Sv: Ojojoj!

Wow! Har du en egen pudelkonsult! Jag är dödligt imponerad. :D

De gamla rävarna är oerhört oense, det är ungefär 50-50 mellan Vit och Creme och båda lägerna är precis lika övertygade om att de har rätt. :p

Oh, är du sugen på storpudel? Nice :laugh: Dig skulle jag utan tvekan sälja valp till! Du är självskriven vännen. :love:

Tack vännen =) Ja jag är sugen på en storpudel men jappisen hade nog inte blivit så glad, han är ganska svartsjuk och vill ha matte för sig själv hehe. Sen vet jag ju att du har en sund och bra avel med mycket fina hundar så det lockar ju ännu mer. Vore härligt om fler uppfödare är så noggranna som du är:bump:

Inte just nu i alla fall ;)

Kan du något om pudlar och pudelfärger? För de som kan och är erfarna är delade i två läger, de som anser att hon är vit och kommer att visa färg inom ett par år (!) och de som anser att hon inte är det (creme alt dålig aprikos)... Min tik har ju aprikost bakom sig, så det är ju inte omöjligt att hon är dåligt aprikos pga blekande gener. Jag väntar fortfarande med spänning på svar från experterna i avelsrådet. :)

Vit är valpen inte i alla fall :cool:

Det är svårt att avgöra redan nu. Det är svårt att säkert avgöra färg på vissa pudlar och speciellt vissa färger, därför förstår jag att Lupinen funderar över vilken färg valpen kommer få så småningom och vad den kommer registreras som. Det är inte som många andra raser där de behåller färgen de har sedan födsel. De kan förändras ganska mycket i färg.

Ja, så sant som det är sagt. :) Min fråga till Gnist var inte menat så "hård" som den lät, utan bara rakt upp och ner nyfiken på om hon kunde något och i så fall vad. Och tycker det är intressant med alla inputs och spekulationer som bara går att få. :p

Jag har ingen erfarenhet av vitt själv, men undrar om det inte är en av de mer "misshandlade" färgerna hos pudel? En gång i tiden var creme godkänt, det är den inte längre, och jag vet att andra färger också haft svårt att "hamna rätt". Men det blir en väldigt låååång diskussion om man börjar rota i det haha!

OM hon ska reggas som vit vill jag ha en väldigt bra förklaring av de som verkligen kan och vet, så att jag kan förklara för ev valpköpare. Och är hon creme återstår ju frågan om vad hon ska reggas som.... :angel:

Tack vännen =) Ja jag är sugen på en storpudel men jappisen hade nog inte blivit så glad, han är ganska svartsjuk och vill ha matte för sig själv hehe. Sen vet jag ju att du har en sund och bra avel med mycket fina hundar så det lockar ju ännu mer. Vore härligt om fler uppfödare är så noggranna som du är:bump:

Tack snälla för ditt jättefina omdöme. :love:

Om hon är creme ska hon väl reggas som det, annars tycker inte jag att det är särskilt seriöst gjort.

Jo, jag kan en del...

Valpen är inte vit och ska således inte reggas som vit heller.
Kan mkt väl hända att den bleknar ur med åldern och "blir" vit, men innebär ju inte att den faktiskt är färgrent vit och då anser jag att det är rent bedrägligt att regga henne som vit.

I så fall får du gärna redogöra lite för dina kunskaper, källor mm. :) För de som anser henne vara vit och ska reggas som vit, hänvisar till sin egen erfarenhet och kunskap och somliga (en i alla fall) har blivit väldigt sur på mig när jag därmed ifrågasatte hennes kompetens och erfarenhet ang dennes åskikt att valpen ÄR vit, eller som det uttrycktes "kommer att bli vit". Jag har svårt att acceptera en sån inställning, att bli vit är ju inte samma som att vara vit. Genotyp vs fenotyp liksom!

Nu ska jag i ärlighetens namn säga att jag, som icke speciellt erfaren av just färgen vit, inte tycker att hon är Vit.

Jag vet att många pudlar har reggats, och reggas, under fel färg. Mycket okunskap om genetik och nedärvning och mycket gammal tro och myter och "så här gör man" bland vissa uppfödare. En sak som underlättar väldigt mycket numera är att man tagit bort färgordet silver och ersatt det med grå. Det innebär att även de mörkgrå (felaktigt kallade blå) hamnar i den kategorin och kan registreras som grå istället för svart, som de gjorts i ganska stor utsträckning tidigare i och med att de "ser" svarta ut och ofta grånar långsammare och inte får samma exemplariska färg. Å andra sidan finns det mörkgrå som blivit svampar, så man ska inte säga inte! Men men, mycket snack och mycket tro och framför allt mycket skitsnack! hehe

Senast ändrad:

Nya bilder, kullen är 6 dagar gammal.

Numera bor de i min egenhändigt ihopsnickrade valplåda:

31588497.jpg

31588498.jpg

Om hon är creme ska hon väl reggas som det, annars tycker inte jag att det är särskilt seriöst gjort.

Creme är ingen godkänd färg. Det är komplicerat! Handlar inte så mycket om vad som är seriöst, men jag förstår vad du menar och hur det kan "se ut" utifrån. Färg är inte bara färg på en pudel, färgen kan ändra sig väldigt mycket och det är säkert för att man förr blandade hejvilt.

Senast ändrad:

Creme är ingen godkänd färg. Det är komplicerat! Handlar inte så mycket om vad som är seriöst, men jag förstår vad du menar och hur det kan "se ut" utifrån. Färg är inte bara färg på en pudel, färgen kan ändra sig väldigt mycket och det är säkert för att man förr blandade hejvilt.

Men om Creme inte är en godkänd färg så måste det ju vara ännu mer viktigt att verkligen veta om den är creme eller inte, för om den är creme så ska ju antingen inte den valpen eller hela kulle inte vara i aveln? Jag vet inte hur creme ärvs ner, men det känns ju ganska så viktigt om det är en "otillåten" färg, att då regga den som en annan färg gör ju att den otillåtna färgen sprids ännu mer.

Men jag har upptäckt att det verkliga intresset för aveln ofta ger vika för det egna intresset att bli av med valpar hos många uppfödare.

Creme har varit en godkänd färg tidigare, liksom blå, men är det inte längre. Det är FCI som bestämmer! Och det är verkligen rörigt det här med pudelfärger! Förr var rött inte godkänt och då reggades de som aprikos och creme har antingen reggats som vita eller aprikos. Nu är rött godkänt sedan ett par år tillbaka och kan renavlas och reggas separat.

Det handlar inte om att "kränga valpar", som du vill få det till, utan att göra det bästa möjliga. Sen tillkommer svårigheten att vita pudlar inte föds vita, det är promille som föds vita! De föds färgade åt gult och sen avgör mängden blekande gener hur vit färgen blir när den utvecklas.

Black and tan och Harlekin är inte heller godkända, över huvud taget och har aldrig varit, men det hindrar ju inte att det antingen poppar upp av en slump alternativt att det finns uppfödare som medvetet avlar på de här icke godkända pudlarna. Creme kan man visst använda i avel och jag blir lite fnissig när du tror att hela kullen blir dissad från avel bara för att det skulle råka poppa upp en creme valp hihi.

Det man absolut inte gärna vill är att ha in dubbla anlag för brunt när man avlar på silver/grå. Då blir det "silverbeige" och en sån kan man varken ställa ut eller helst inte använda i avel! Men det är fortfarande en pudel med stamtavla och precis lika go hund för det. Sen finns det alltid de som gärna köper hund/pudelvalp i annorlunda färg.

Man får informera sina valpköpare helt enkelt. :)

Nu är inte jag så insatt i pudlar så jag bara undrar, när du skriver "göra bästa möjliga av det", varför innebär det att regga som en färg som är tillåten? För på andra raser som jag känner till bättre är det ju så att man ska regga den färgen de har, och har de en otillåten så tja trist men det blir ingen utställningshund. Det blir det ju inte egentligen oavsett hur man reggar för en domare ska ju kunna se det ändå, så då är det bara på hunddata det är nån mening med det o då är det ju ändå fel.. (O tvärtom, skulle den felaktigt reggas som en färg den senare visar sig inte ha kan man väl regga om o utställningsdomare kommer se den färgen hunden egentligen har o döma efter det för de ser ju inte hunddata framför sig?) Förstår ditt resonemang om att vitt kan vara svårt att se men det gör det ju ändå inte ok att regga en valp som det bara för att färgen valpen ser ut att ha är otillåten?

Nu kanske det blev förvirrat men jag är bara nyfiken o undrar :)

(Jag för min del ställer just nu enbart chihuahua som får ha alla färger, mycket praktiskt :D )

Det finns ju såna som jag, som inte vill ställa ut och heller inte vill avla, men gärna vill ha en hund med pudelmentalitet. Dessutom ser jag gärna att människor bedriver seriös avel och tänker sig för innan de tar valpar på favorittiken. Så jag kommer troligen att jaga reda på en felfärgad pudel från seriös uppfödning när/om jag vågar mig på projekt hund.

På de sista bilderna tycker jag det ser ut som aprikos faktiskt. Bättre ljus? Sämre ljus? Eller har hon redan justerat sin färg en kvarts nyans?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka