Sv: Ojojoj!

Jag tror man skulle komma ur denna sits med otillåtna färger genom att tillåta registrering av samtliga färger men endast ha utställningsklasser för rena färger, då skulle uppfödare kämpa hårdare för att få fram avkommor med rena färger och minimalt anlag för andra färger..

själv gillar jag de tan-tecknade (vilka inte enbart finns i black'n tan utan i samtliga färger med tan-teckning) utomlands, det finns de som importeras dyrt enbart för färgens skull även om de ej går att ställa i sverige..

Jag tror man skulle komma ur denna sits med otillåtna färger genom att tillåta registrering av samtliga färger

Givetvis får (och ska) man registrera renrasiga hundar som är felfärgade under den färg de faktiskt har!

Problemet är ju kanske snarare att inte alla uppfödare gör det, utan reggar dem i en gk färgvariant i stället för att det "ser bättre ut" för deras uppfödning än om de reggat dem i den korrekta otillåtna (för utställning) färgen...

Seriösa uppfödare reggar de felfärgade som just felfärgade och tänker de till lite längre så kan de ju dessutom regga felfärgade valpar med registreringsförbud, så att inte generna sprids vidare i den reggade aveln av mindre nogräknade individer.

Nja, avelsförbud på "felfärgade" är väl ändå att ta i? Det är ju inte samma med en blå pudel som tex blå doberman. Färgen blå finns egentligen inte hos pudel (dd) utan beror på andra saker.

Nu har jag precis fått veta att man i Norge bestämt sig för att godkänna just creme och blå hos pudel.

Givetvis får (och ska) man registrera renrasiga hundar som är felfärgade under den färg de faktiskt har!

Självklart! Det finns inget som hindrar att man registrerar creme som just creme. Och det är inte heller något hinder att ställa ut sen, man tävlar i samma klass och domaren vet ju inte vilken färg hunden är reggad som och lär möjligtvis få något nerslag på färgen som "vit" i domarens ögon. Om ens det, ifall den har blekt ur. Finns ingen anledning att regga färgen som X.

I och med den reviderade rasstandarden och beskrivningen av färger så faller sk blå under grå numera. Det heter inte silver sedan ett antal år tillbaka och det möjliggör att man kan regga de olika nyanserna som grå, inte bara de lite ljusare grå. :)

Senast ändrad:

Jag tror man skulle komma ur denna sits med otillåtna färger genom att tillåta registrering av samtliga färger men endast ha utställningsklasser för rena färger, då skulle uppfödare kämpa hårdare för att få fram avkommor med rena färger och minimalt anlag för andra färger..

själv gillar jag de tan-tecknade (vilka inte enbart finns i black'n tan utan i samtliga färger med tan-teckning) utomlands, det finns de som importeras dyrt enbart för färgens skull även om de ej går att ställa i sverige..

Fetmarkerade: Så är det ju redan idag. :)

Problemet, eller vad man ska kalla det, är att alla solida färger varit tillåtna en gång i tiden och många parade tvärs över, utan en tanke. Man vet aldrig vad som kan ha följt med under flera generationer och helt plötsligt får man överraskningar i form av felfärgade valpar.

Man kan till viss del gentesta färger hos pudel (mfl raser), men inte alla.

Nu är inte jag så insatt i pudlar så jag bara undrar, när du skriver "göra bästa möjliga av det", varför innebär det att regga som en färg som är tillåten? För på andra raser som jag känner till bättre är det ju så att man ska regga den färgen de har, och har de en otillåten så tja trist men det blir ingen utställningshund. Det blir det ju inte egentligen oavsett hur man reggar för en domare ska ju kunna se det ändå, så då är det bara på hunddata det är nån mening med det o då är det ju ändå fel.. (O tvärtom, skulle den felaktigt reggas som en färg den senare visar sig inte ha kan man väl regga om o utställningsdomare kommer se den färgen hunden egentligen har o döma efter det för de ser ju inte hunddata framför sig?) Förstår ditt resonemang om att vitt kan vara svårt att se men det gör det ju ändå inte ok att regga en valp som det bara för att färgen valpen ser ut att ha är otillåten?

Nu kanske det blev förvirrat men jag är bara nyfiken o undrar :)

(Jag för min del ställer just nu enbart chihuahua som får ha alla färger, mycket praktiskt :D )

Det här med just vitt och creme alt ljus aprikos etc är inte lätt. Färgerna hos pudlar utvecklas med tiden, vissa ljusnar och håller sig sen ljusa (tex när bruna bleks ur och till slut blir dassigt gråbruna) och sen finns de individer som efter några år av dassig färg helt plötsligt får tillbaka sin "ursprungsnyans". "Äkta" vit är inte bara vitvit utan har olika nyanser, vissa ser mer smutsvita ut och det är jättesvårt att skilja en urblekt creme från vanlig vit. Det är nog främst därför som just färgen creme togs bort från de godkända, det är svårt att renavla både creme o vitt eftersom de går in i varandra helt naturligt! I Sverige finns det dessutom ganska liten efterfrågan på just vita, speciellt storpudlar, så det har inte renavlats några större mängder. I Sverige är det främst svarta pudlar, oavsett storlek, som är populärst. Sen är det lite olika för de olika storlekarna, både efterfrågan på färger och kvaliteten på färgen.

Sen är det ju trots allt så att en Pudel är så mycket mer än en Färg. :laugh:

Det finns ju såna som jag, som inte vill ställa ut och heller inte vill avla, men gärna vill ha en hund med pudelmentalitet. Dessutom ser jag gärna att människor bedriver seriös avel och tänker sig för innan de tar valpar på favorittiken. Så jag kommer troligen att jaga reda på en felfärgad pudel från seriös uppfödning när/om jag vågar mig på projekt hund.

På de sista bilderna tycker jag det ser ut som aprikos faktiskt. Bättre ljus? Sämre ljus? Eller har hon redan justerat sin färg en kvarts nyans?

De som inte bryr sig om att jaga SEUCH spelar ju inte färgen någon roll. Är man intresserad av bruks/lydnad/agility etc så sätter man nog de egenskaperna före ev renhet i färgen. Det som står i rasstandarden att färgerna ska vara enhetliga och utan skiftningar är väldigt långt ifrån verkligheten! Det finns en grupp kända, stora uppfödare som lobbar för att "vår" FCI-standard ska revideras i enlighet med de Amerikanska och Engelska, för de är mycket bättre upplagda. :)

Fetmarkerade: Hon har inte ljusnat i alla fall, men blixten gör att hon ser ljusare ut än hon är IRL. Hon är mörkare och mattare i färgen än som syns på bilderna.

Senast ändrad:

Sist, men inte minst viktigt, apopå att ställa ut felfärgade pudlar inkl black and tan tex.

Det går hur bra som helst! Man har alltid rätt att få en bedömning och en skriftlig kritik i tex öppen klass, men blir såklart nollad pga fel färg och kan inte gå vidare och tävla om cert etc. Men man kan som sagt alltid anmäla, ställa ut och få en rättvis bedömning, oavsett färg eller teckning. :laugh:

Det här med just vitt och creme alt ljus aprikos etc är inte lätt. Färgerna hos pudlar utvecklas med tiden, vissa ljusnar och håller sig sen ljusa (tex när bruna bleks ur och till slut blir dassigt gråbruna) och sen finns de individer som efter några år av dassig färg helt plötsligt får tillbaka sin "ursprungsnyans". "Äkta" vit är inte bara vitvit utan har olika nyanser, vissa ser mer smutsvita ut och det är jättesvårt att skilja en urblekt creme från vanlig vit. Det är nog främst därför som just färgen creme togs bort från de godkända, det är svårt att renavla både creme o vitt eftersom de går in i varandra helt naturligt! I Sverige finns det dessutom ganska liten efterfrågan på just vita, speciellt storpudlar, så det har inte renavlats några större mängder. I Sverige är det främst svarta pudlar, oavsett storlek, som är populärst. Sen är det lite olika för de olika storlekarna, både efterfrågan på färger och kvaliteten på färgen.

Sen är det ju trots allt så att en Pudel är så mycket mer än en Färg. :laugh:

Så konstigt, vitt är inte poppis alltså? för mig är en "klassisk pudel" vit, vet inte varför jag känner så. jag är personligen ganska förtjust i de aprikosa :angel: Ser fram emot fler bilder på bebisarna!

Inte på storpudlarna i alla fall, men det finns fler vita av de små. Lättare att bada en skitig vit dvärgpudel haha! :D

9 dagar gamla igår.

31608010.jpg

31608011.jpg

Den "gula" lilla tiken har blivit märkbart ljusare ovanpå tassarna och jag tycker hon börjar se betydligt ljusare ut längst in i hårbotten med.

11 dagar gamla kravlisar! De är snabbare än man tror hihi. Och så har de börjat gläfsa så smått. :love:

Allihopa.
31614176.jpg

Baktassarna på en av de grå tikarna.
31614177.jpg

Framtassarna på en annan av de grå tikarna.
31614178.jpg

Jättefina är de! Hur mycket ljusnar de grå?

En vacker dag så kommer det hamna en pudel här, om det blir mellan eller stor är dock inte bestämt :)

Jättefina är de! Hur mycket ljusnar de grå?

En vacker dag så kommer det hamna en pudel här, om det blir mellan eller stor är dock inte bestämt :)

Svårt att säga i dagsläget, ev/troligtvis är någon av dem sk blå dvs mörkgrå. Läcker färg i sig iofs! Och det finns snygga blå som är champions, så japp det är en härva det här med pudelfärger. :D

Vad söta de är. Kul att se dem växa. Jag blir bara mer och mer sugen på en storpudel. Men jag som gillar att ha dem i päls lär få mer jobb hehe;)

Alla hade öppnat ögonen igår em och stapplar omkring på alla fyra och det låter inte bara pip-pip-pip om dem längre.

Mamman har fantastisk päls, men det är ju liiiiite mer än på en dvärg. :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka