Sv: Ojojoj!

Så här såg det ut när Kärlek Uppstod :angel:

31550024.jpg

De fick springa fritt i trädgården och lekte och busade i hela fem minuter, innan min tik sprang in i skuggan och ställde upp sig. Hanen var inte sen och de satt fast på tre röda. :love:

Efteråt var de rätt så flåsiga och törstiga, hon höglöpte såklart när det var som allra varmast i somras.

31550025.jpg

Min tik är 57,5 cm hög och hanen är nästan 65 cm, så det lär inte bli några små storpudlar.

Efteråt var de rätt så flåsiga och törstiga, hon höglöpte såklart när det var som allra varmast i somras.

31550025.jpg

Min tik är 57,5 cm hög och hanen är nästan 65 cm, så det lär inte bli några små storpudlar.

Wow!

Vilken underbar uppsyn. En så härlig bild.

Hade jag möjlighet skulle jag komma rusande och hämta en valp. Gillar de där föräldrarna.

Tanten - flatmänniska egentligen......

Hon är faktiskt riktigt vit-vit och brukar få komplimanger för sin fina färg. Och är dessutom friröntgad både fram o bak, UA på knäna, har gjort MH med mycket bra resultat o är skottfast o en mycket älskvärd, stabil, trygg o harmonisk vovve. Vaktar bra! Gjorde en mycket bra insats mot spökena på MHt, men är världens keligaste och dessutom öppen o tillgänlig mot utomstående. Hon väcker uppmärksamhet när vi är ute o går o det är alltid någon som vill klappa. :)

Bästa kommentaren var för några veckor sedan, en pappa som cyklade förbi med två mindre barn utbrister "ser ni ungar, ser ni vilken cool hund!" Han var helt exalterad. :D

Min tik är vit med silveranlag (vit mamma o silver pappa) och pappan till valparna är silver med anlag för vitt. Han har superfärg o temperament och båda två tränar tävlingslydnad. Min tjej lever för att träna! Hon går fot helt spontant, med mkt bra kontakt, även på promenaderna och råkar jag titta ner på henne o ler så blir hon överlycklig haha!

Vilken underbar hund, på alla tänkbara sätt!!! Ojojoj, du anar inte vad frestad man blir att försöka få tinga en... Ojojoj....

Wow!

Vilken underbar uppsyn. En så härlig bild.

Hade jag möjlighet skulle jag komma rusande och hämta en valp. Gillar de där föräldrarna.

Tanten - flatmänniska egentligen......

De har bus i blick båda två, härliga kärleksfulla energiska och mycket lätthanterliga. :love:

Vilken underbar hund, på alla tänkbara sätt!!! Ojojoj, du anar inte vad frestad man blir att försöka få tinga en... Ojojoj....

Hehe :D

Min tik har ätit (fruset) färskfoder (helfoder) så gott som uteslutande under dräktigheten, plus annat smaskigt som råa köttiga ben (lammribs, märgben, oxsvans i bitar mm), ägg, ost, ren färsk nötfärs, lite frukt o grönt ibland när hon fått det för sig, hon vägrar äta bröd om jag erbjuder henne men snor friskt från barnen haha! Plus Standart Benmjöl, Standart Immun, fiskoljekapslar.

Valparna kommer att få smaka färskfoder direkt vid avvänjningen, blöter upp det till en lättsörplad sörja till att börja med. De kommer också att vänjas in på torrfoder (Standart Extra/Normal) före leverans. Jag kommer att sponsra HD-röntgen och MH för valparna när de har åldern inne och jag betalar första årets medlemskap i SPK för de valpköpare som vill gå med.

Det är faktiskt tack vare mig, mitt förslag för ca ett år sedan som antogs rakt upp och ner, som SPK ger 100 kr rabatt på medlemsavgiften ifall uppfödare väljer att betala in åt sina valpköpare. :)

Tack så mycket för förtroendet. :)

Utfodring är ju inte allt, men jag är väldigt ambitiös med mina valpar (oavsett storlek) och innan de levereras är de vana vid det mesta, inkl oljud, bilåkning, olika underlag (de får klättra och gå på allt möjligt konstigt och springa fritt i trädgården på 1200 kvm med massa spännande att undersöka), pudelvård såklart haha, och vara utomhus väldigt mycket. Rörelse och frisk luft tycker jag är viktigt för växande valpar och även lite regn kan vara en intressant upplevelse. :)

:love: Jag är kär i de där två! Otroligt vackra hundar.

Tror jag måste åka förbi och hälsa på senare (om flera veckor alltså...) och kanske bara råka få med en valp i bilen :angel:

Du får hemskt gärna komma förbi och hälsa på. :) Men jag tror jag kollar igenom bilen mm innan du åker hem igen. :angel:

:D Jag tror att jag måste gömma valpen bakom vår hund i så fall. :angel: Hon är en mycket *ehm* stor och farlig golden retriever, där vågar du aldrig titta! ;)

Fast just vikten är mycket svår att räkna på!

En av mina tikar gick upp 8 kg, och hade 4 st inne i magen som sammanlagt vägde 2,4 kg vid födseln.
En annan tik vägde ca 20 kg i v 8, och 2 dagar efter förlossningen vägde hon 17 kg. Hon födde 11 st valpar som sammanlagt låg på 3,2 kg.
(Tik 2 var mycket underviktig när hon kom till mig högdräktig i v 8, men 10 st av valparna låg på normalvikt vid födseln och 1 var för tunn, ca 70g under normalt.
Tik 1 hade stora valpar, ca 200 g över normal födelsevikt inom rasen, men var i riktigt bra kondition inför dräktighet.)

Vet att vi haft enorma skillnader i vikt både på Frallorna och Grandisarna också, och en del verkar samla på sig väldigt många kilon trots få valpar etc.
Så det är inget jag går på alls i alla fall, inte magstorleken heller :p
När tik 2 hade ploppat ut 8 st var hon totalt insjunken och man kunde inte ens känna någon valp därinne, men det kom ändå ut 3 st till. Tik 1 gissade alla på kring 10 valpar, för hon var enorm verkligen! Myyycket större mage än vad tik 2 någonsin fick, haha.

Haha. Ja, hon är minsann riktigt farlig! :D

När hon extrajobbar på äldreboende så sitter de gamla stela av skräck i stolarna! När hon passar hästen i stallet så darrar alla stallkatter av skräck! När hon hämtar dottern i skolan biter hon alla barnen. Så gå inte nära! :devil:

:rofl:
(kan inflika att 30 kg hund är LIVRÄDD för en av kattungarna i stallet som är sådär 10 veckor. MYCKET farlig är hon! Spindlar är det farligaste som finns, för det har matte tyvärr visat. osv)

*har den där valpen som i en liten ask nu! * ;)

Fast just vikten är mycket svår att räkna på!

Ja, du har rätt. Fast 9 kg ökning på en tik som väger 21 kg innan = 30 kg i måndags, är rätt mycket, betydligt mer än de flesta storpudlarna ökar och man räknar ca 0,6 kg per valp. Men hon kan ju också har samlat mycket fett inuti kroppen antar jag?, som inte märks på revbenen tex.

Oavsett om hon "bara" är mer fet än dräktig haha! eller har många valpar i lilla maggen, så är hon lika oförskämt glad, pigg och busig. Precis som vanligt! Imorse rejsade hon i full speed genom hela huset och hoppade upp i min säng med ett enormt språng, samtidigt som hon flinade med hela ansiktet. Vid en närmare koll hade hon en macka i munnen, glatt och ohämmat stulen av lillplutten 15 mån. :D

Nä, jag påstår inte att hon samlat på sig osynligt fett direkt. Men jag försökte förklara att jag sett viktökningar på ca 4-5 kg resultera i enorma valpkullar, och stora viktökningar på 8-10 kg resultera i väldigt små valpkullar.

Tik 1 från förra texten gick upp från 29 kg till 37,5 kg. Hon är bara 44 cm hög, så du kan ju själv tänka dig magen.. Inget extra fett över revbenen etc. Och var i mycket bra form innan, med riktigt mycket muskler och inget överflödigt fett alls.

(Ps. Tik 2 väger nu i normalt skick 24 kg! Hon var som sagt kraftigt underviktig när hon anlände från Rumänien :( Men det ska bli spännande att se hur vikten och allt annat blir nästa valpkull, då hon har en bra grundform och rätt vikt etc! )

Jag förstod vad du menade! Men började fundera på om det kanske är så att hon ökat mycket i fett, men att det inte syns? Vi människor kan ju lagra mycket fett inuti, kring inälvor etc, tänkte jag. Det blir spännande att se resultatet om några dagar! :)

Hmm, jaadu, det har jag aldrig reflekterat över direkt. Min tik som gick upp sådär jättemycket tappade allting direkt efter valparna var födda, och det har alla andra också gjort så det känns ju inte som fett då i alla fall?

Jag har förvisso bara varit gravid en gång, men tappade allt efter förlossningen också! Vet dock om många som inte gjort det, men då har där ju varit fett inblandat.. ;)

En stor, utspänd mage/livmoder kan ju innehålla mycket vätska med (på hund alltså). Kul att spekulera! :p

Det gör inget om hon lagt på sig hull med, det kan behövas den första tiden och för digivningen.

Haha! Jag tänker på att min storpudeltik är 57,5 cm hög och väger 21 kg i vanliga fall. Betydligt högre än dina, men väger väl mindre? :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka