Bukefalos 28 år!

Ok att dricka starköl kl 3 en måndag?

Lill76

Trådstartare
Jag o min sambo har väldigt olika syn på alkoholintag. Han kan gärna ta en öl mitt på eftermiddagen om han slutar tidigt på jobbet. Jag tycker han har problem medan han tycker att en öl är bara en öl. Jag är rädd att han inte kan låta bli att ta den där ölen bara för att den finns hemma samt att jag tycker det är jäkligt onödigt då vi bor rätt "långt ute i skogen" o behöver ta bilen till allt. Ungar som ska skjutsas eller vad som helst.
Vad tycker ni?
 
Det beror väl på hur mycket han dricker och varför. Om han dricker för att det är gott med en kall öl när han kommer hem är det väl inga problem? Men om han dricker för att han inte kan slappna av utan alkohol eller för att han känner ett sug efter alkohol, då klämtar varningsklockorna hos mig iaf.

Om han vet att han måste köra bil snart för att hämta barn eller göra annat kan jag anse det som oansvarigt att dricka. Isf kan jag tycka att ni får komma överens om vem som kör den dagen och att han kanske frågar innan om det går bra att du kör för att han känner för att ta en öl efter jobbet.

Jag ser det inte som ett problem att min respektive tar en öl på eftermiddagen om han känner för det, så länge han inte dricker för att stilla en alkoholabstinens, men i ett sådant läge är det knappast den där enstaka ölen som är problemet.
 
Jag håller med om att en öl är bara en öl, oavsett tid på dygnet. Kan dricka starköl till lunch om jag blir sugen och inte ska jobba efteråt. Och nej man kan inte köra ett par timmar efter att man druckit en starköl men när alkoholen har gått ur kroppen så är det ju fritt fram. Om han dricker så att han inte är körbar när ni har kommit överens om att han ska vara det, då är det såklart inte okej. Då får han dricka en lättöl eller strunta i det tills han är hemma igen. Samma om det inte bara blir någon/några få öl utan (för) många, eller om drickandet blir tvångsmässigt. Då är det inte heller okej. Men det är inte heller okej att vara moraltant över sin partner. Man måste tillåta att man har lite olika syn på saker. Det är inte säkert att din syn är den enda rätta.

Att "behöva" alkohol för att varva ner, så kan jag också känna ibland. Eller behöva och behöva, men på mig har ett glas vin effekten att jag slutar vara helt uppskruvad och istället blir lugn och glad. Kan vara skönt efter en stressig dag på jobbet! Detta är jag långt ifrån ensam om. Väldigt många som jag pratar med känner precis samma sak. Och mina facebookvänners uppdateringar säger att även de som jag inte pratar med har liknande beteende. Jag tror inte att vi är på väg att bli alkisar hela högen ;).
 
Jag skulle kunna dricka en öl klockan 3 en måndag om jag inte ska köra eller jobba. Jag är å andra sidan nästan alltid nykter på fester eftersom jag vill kunna köra.

Det är däremot dålig stil om ansvaret att hämta barn skjuts på dig utan att du får vara med och tycka.
 
Jag tycker inte heller att det är fel att ta en öl en måndag om man blir sugen och inte ska någonstans den dagen. OM det händer någon enstaka gång. MEN, om det sker så gott som varje dag skulle jag bli orolig.
 
Under min uppväxt dracks det aldrig alkohol mitt i veckan o inte i mitt förra äktenskap heller, därför känns det konstigt för mig. Men det verkar som flertalet tycker det är ok så då behöver jag kanske inte oroa mig! Det har funnits en hel del alkoholism i min sambos släkt, bl.a. hans mamma som tog livet av sig....kan vara därför jag är lite nojjig oxå.
 
För mig hade det varit för långt ifrån min egen referens för att det skulle kännas OK i en relation. Vi hade stått väldigt långt ifrån varandra i alkoholfrågan, så för mig hade det absolut varit ett problem.
 
En öl någon gång då och då på dagen en vardag skulle jag inte reagera över. Däremot om det dracks fler dar i veckan än vad det inte dracks, och om det var mer än en öl varje gång.

Det jag skulle se som ett stort varningstecken är om han blir stressad när det inte finns någon alkohol hemma.
 
Jag känner att jag måste förtydliga mitt svar nu när jag läst det. Vi dricker alltså inte på vardagarna, när jag växte upp så dracks det inte heller på vardagarna. MEN skulle jag bli sugen på en öl en måndag skulle jag kunna ta en. Så skulle det hända någon gång är det ok för mig. Skulle det hända ofta skulle jag bli orolig.
 
För mig skulle det vara ett problem. Kanske inte om det skedde enstaka gånger med motivering att det är gott, men om det skedde regelbundet skulle jag dra öronen åt mig omedelbums. Har sett för många alkoholrelaterade problem för att jag ska vara bekväm med personer som dricker mycket. Några glas vin på en fest, en öl på semestern - jag är ingen nykterist, men mycket försiktig när det gäller alkohol.
 
Hade det varit annorlunda ifall han hade haft skiftesarbete? För där blir det ofta lite konstigt ifall någon dricker på en tisdag. Tisdag kanske är min fredan, liksom.

Jag ser inte saken i sig som något problem, men om han mår dåligt utan sin öl är det ju uppenbarligen ett problem. Måste han avstå från gemensamma aktiviteter eller liknande så är det ju också ett problem.
 
@Lill76 Jag skulle bli orolig om det är väldigt ofta, eller varje helg + enstaka vardagar, men jag skulle nog bli mer oroad om det var varje helg än om det var någon enstaka måndag. Men det är ju olika, det kan ju också tyda på ett problem, men det behöver inte göra det.

Men som övriga säger - hamnar ansvar på dig för att han tar en öl är det inte ok om ni inte kommit överens om det.
 
Att dricka öl är väl ungefär som att äta.
en eller två öl en eftermiddag efter jobbet gör väl ingen skada.

Sedan finns det ju de som inte klarar av det utan övergår till överkonsumtion.

Samma som med mat.

De som inte klarar av ölkonsumtionen går ner sig
och de som inte klarar av matkonsumtionen går upp.
;)
PS en starköl (33cl) har kroppen förbränt efter 1 timme. Sedan kan man utan problem hämta eller skjutsa hundar o ungar.

Och är det mer bråttom än en timme får du väl ta bilen och köra...
 
Jag har en rätt problemfri inställning till alkohol - kanske beroendepå att jag itne haft någon med problem i min närhet.

Kanske på grund av det känns frågan för mig lite främmande - varför det skulle vara ett bekymmer med att dricka en öl. Bekymret kommer om det finns någon annan orsak till ölen än enbart att det är gott och om det är fler än en öl.

Som jag ser det kan man dricka av flera orsaker. En är att det är gott. En annan är att det löser något problem - att slappna av, släcker något behov etc.

Om det inte är drickande för att lösa något litet eller större problem och om det verkligen bara är en öl för att det är gott och stannar vid den där ölen. Ja då ser jag inga bekymmer i tidpunkten för ölen.
Om det ställer till bekymmer - t.ex. att någon annan måste köra för att personen inte är körklar - ja då är det ett problem.
 
Under min uppväxt dracks det aldrig alkohol mitt i veckan o inte i mitt förra äktenskap heller, därför känns det konstigt för mig. Men det verkar som flertalet tycker det är ok så då behöver jag kanske inte oroa mig! Det har funnits en hel del alkoholism i min sambos släkt, bl.a. hans mamma som tog livet av sig....kan vara därför jag är lite nojjig oxå.
Jag skulle också vara orolig om någon med alkoholism i släkten tog en starköl på måndagseftermiddagen. En person som troligen är genetiskt disponerad bör ha strikta regler för sitt alkoholintag, (typ dricker bara mellan 19-23 på fredagskvällen, eller på måndagseftermiddagen.....).
 
Jag skulle också vara orolig om någon med alkoholism i släkten tog en starköl på måndagseftermiddagen. En person som troligen är genetiskt disponerad bör ha strikta regler för sitt alkoholintag, (typ dricker bara mellan 19-23 på fredagskvällen, eller på måndagseftermiddagen.....).

Vad har du för grund för det påståendet? Eget tyckande eller vetenskap?
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok När jag gjorde recap av mitt kärleksliv här i dagboken för ett tag sen utelämnade jag såklart en massa personer som av en eller annan...
Svar
0
· Visningar
416
Senast: miumiu
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
28 658
Senast: Snurrfian
·
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 744
Senast: Lhas
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
2 326

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp