Ok eller inte?

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Generalen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 79
  • Visningar Visningar 4 957
Sv: Ok eller inte?

Men om en varg har lämnat flocken, blir den ju lite svår att klå upp..:angel:
Jag har varit på många seminarium om flockpricipen, bla med Anders H. Jag har aldrig hört talas om ovanstående.

Självklart menar jag när vargen/hunden återvänder! Har du aldrig upplevt att de kvarvarande hundarna i flocken läxar upp den som stack iväg?! Eller du kanske bara har haft en hund i taget?:angel:

Just nu är de fem i den flock som min hund tillhör och nej, jag har faktiskt aldrig sett nån bli uppklådd efter att ha kommit tillbaka.

Trots att rottistiken som regerar är i min mening en riktig surtant.

Självklart menar jag när vargen/hunden återvänder! Har du aldrig upplevt att de kvarvarande hundarna i flocken läxar upp den som stack iväg?! Eller du kanske bara har haft en hund i taget?:angel:

Dina hundar kanske läxar upp den som kommer tillbaka för att de försöker jaga iväg den...
För SÅ gör ju faktiskt vargarna!

(:angel:)

Just nu är de fem i den flock som min hund tillhör och nej, jag har faktiskt aldrig sett nån bli uppklådd efter att ha kommit tillbaka.

Trots att rottistiken som regerar är i min mening en riktig surtant.
Det är väl bara taskiga humanledare som klår upp en hund som kommer tbx.

Leta reda på en boxer-människa som har handskats med bruksboxrar länge. Betala med guldtackor om det är vad som krävs för att få den hjälpen, det är värt det.

Till TS, jag känner en sådan, du vet vem det är.
Vill du att jag skall fråga henne om det finns någon som Skogstrollet avser i din närhet?

mvh

Men hur tänker ni som ger tips om att generalen ska "lägga ner", "läxa upp", "klå upp" sin hund?

Hur fanken tänker man när man ger sådant tips till någon man inte känner ett jäkla dyft?

Förstår man då resultatet om tipset man ger slår fel?

Nej skulle fasen inte tro det ( skakar på huvudet ).

jag håller med dig där angående vad hunden ska tåla. Vid smärta hugger/nafsar hon dock, inget tjut där inte... :crazy: att hon inte är särskilt boxerlik i mentaliteten gick upp för mig redan efter att ha haft henne ett par veckor hemma. Boxrar beskrivs som vänliga, lugna och läraktiga. Man skulle väl ungefär kunna säga att hon är en ganska duktig motsats, även om hon till viss del är läraktig (om det inte finns tillräckligt mycket att vinna på om man lyder är en annan femma). Vänlig är hon väl också, om än för skarp.

Oj, vart har du läst och hört om detta? Jag skulle vilja påstå raka motsatsen. En boxer är full av energi, ivrig, skitglad, tuff/hård och inte alltid förig.Men en jäkligt kul hund om man har styr på den.

Vi har ex antal boxrar i vår träningsgrupp och det har även ordnats IPO dagar för endast boxer, ingen av dem har varit enligt din beskrivning. Har även en fd granne med boxer och han föder upp småskaligt. Dom tikarna är om än något understimulerade, men riktiga tuffingar. GLADA tuffingar :)

Hm..skickar ett pm!

Det har jag märk på mina, om lille är borta en stund så får han "nackgreppet" direkt av den gamle

Jag tycker du ska "dra åt ramarna" för din hund. Ha zoner i hemmet där hon inte är tillåten. Lämpliga ställen är sängen, soffan och t ex i närheten av matbordet. Var bestämd och schasa iväg henne när hon försöker komma in i dessa zoner. Du som ledare måste visa din hund att det är du som bestämmer när det är ok att hon träder in i gemenskapen. Lär henne att hon ska gå och lägga sig i sin säng eller annan utvald plats så blir det mycket enklare när det t ex kommer folk på besök eller du och din sambo ska ha "egen tid". Jag vet att det är mysigt med hunden i sängen och i soffan men det är inte läge för henne att vara där just nu.

Bra talat. TS behöver bokstavligt talat se till att jycken vet sin plats. Egot är bestämt lite för uppblåst!

Generalen: Jag skulle råda dig att aldrig acceptera några dumheter från hennes sida utan att du kostar på dig att bli vansinnigt förbannad. Skräm upp henne så hon inte vågar göra så igen. ALDRIG att hon skall få bestämma och styra över er.

I övrigt se till att begränsa hennes frihet. Kort koppel, tydlighet och bestämda rutiner/regler så att hon får en mer ödmjuk inställning.

Senast ändrad:

Jag förstår att det kommer att göra ont i dig men i det här läget är det bäst att sätta klara bestämda gränser. Badrummet går det visst att duscha henne i men då är det du som tar in henne där och hon bestämmer inte själv. Men hon ska inte få gå in som hon själv vill. Självklart kan den andra hunden fortfarande få vara i sängen och soffan. Det behöver inte vara millimeterrättvisa. Däremot ska det vara totalförbud i soffa, säng och ev kök. Förbudet att vara i köket kan vara närni äter. Men förövrigt får hon vara där. När ni sätter er till bords ska hon ut därifrån. Hon kommer nog att lära sig fort. Konsekvent träning är nog, som jag ser det, bästa lösningen för er och hunden.

Och till blandrastik:

Ja, ni har rätt i det ni skriver. Dock, så har jag ett litet problem angående sängen. När vi sover kan hon ju smyga upp utan att vi gör något? Stänga ute djuren kan vi inte göra, vi skulle inte få en lugn stund alls då våran andra hund är väldigt mattebunden och vill ligga under den svala sängen. Katten skulle skrika oss döva. Även om vi stänger ut henne genom t ex kompostgaller så hoppar inte katten över sånt, utan skulle stå och skrika tills vi lyfte över henne fram och tillbaka. Hur göra?

Alla hundar kan inte ta fysiska korrigeringar, så är det bara. På henne är det som att be om skit, helt enkelt. Hon svarar bättre på enstaka nyp, kroppsspråk och rösten.

Jag har läst kurser om djurs beteende och kommunikation, bl a specifikt för hundar, på universitetsnivå. Jag har även levt med flockar av hundar på upp till 13 individer, aldrig har jag varit med om att en hund som varit borta får däng när den kommer hem? Det skulle väl i så fall vara ranghöga hanar som möjligtvis spänner sig lite.

Jag kan erkänna att jag tagit matskålen ifrån henne, för den dagen hon tuggar på något giftigt måste jag kunna ta det utan att riskera att få handen avbiten. Hon har, pepparpeppar, aldrig visat någon aggression eller ens tendens till det när man tagit mat, leksaker eller annat ifrån henne. Det betyder dock inte att jag gör det i tid och otid.

Ja, jag har också tänkt i banor om att hon skulle vara stressad och osäker också. Svårt att säga, då hon just nu både inträtt i könsmognad och spökålder :angel:. Jag kan tänka mig att en svart/vit tillvaro skulle passa henne, träna mig själv behöver jag också göra även om det är sambon som får se till att bli mer konsekvent. Nu när hon blivit några månader så syns det verkligen vad vi har varit konsekventa med och inte.

Så fort jag har listat ut hur jag tar mig till den där jäkla brukshundsklubben (nyinflyttad till Örebro :angel:) så är det dit på kurs som gäller. Jag vet att det finns flera bra boxer-ekipage i området och en riktigt bra brukskennel.

Guldtackor har jag inte som fattig student, tror du att det räcker med hembakta bullar? :D

Och till blandrastik:

Ja, ni har rätt i det ni skriver. Dock, så har jag ett litet problem angående sängen. När vi sover kan hon ju smyga upp utan att vi gör något? Stänga ute djuren kan vi inte göra, vi skulle inte få en lugn stund alls då våran andra hund är väldigt mattebunden och vill ligga under den svala sängen. Katten skulle skrika oss döva. Även om vi stänger ut henne genom t ex kompostgaller så hoppar inte katten över sånt, utan skulle stå och skrika tills vi lyfte över henne fram och tillbaka. Hur göra?

Lyft upp kompostgallret ca 20 cm från golvet, då kan katten krypa under men inte hunden.

Lyft upp kompostgallret ca 20 cm från golvet, då kan katten krypa under men inte hunden.

Vår valp sover i en komposthörna i köket. Det är hennes plats. Självklart tyckte hon att vi var världens elakaste, men nu trivs hon ganska bra i sin hörna. Bra ställe för avkylning också när hon får sina tokfnatt.

Jag vet inte vad jag hade gjort utan hörnan. För oss har den gjort stor skillnad på många sätt.

Vår valp sover i en komposthörna i köket. Det är hennes plats. Självklart tyckte hon att vi var världens elakaste, men nu trivs hon ganska bra i sin hörna. Bra ställe för avkylning också när hon får sina tokfnatt.

Jag vet inte vad jag hade gjort utan hörnan. För oss har den gjort stor skillnad på många sätt.

Jag hade också en hörna, fast utan galler. Jag lärde min "plats i bädden". Det krävdes otroligt mycket envishet att få till det, men det var väl värt det i slutändan.

Och till blandrastik:

Menar du att hon smyger upp i sängen utan att ni märker det? När det gäller sådan här träning så är det tyvärr så att man får ta ett antal halvt sömnlösa nätter. Är det så att ni inte ens märker hennes entré i sängen blir det genast svårare. Det bästa är att vänligt men mycket bestämt fösa ner henne från sängen så fort som möjligt. Jag använder inte våld på mina hundar när de ska lära sig något utan envishet och tålamod är vad man måste vara utrustad med. Det är kämpigt men man har igen det senare.

Det jag räknade upp var bara en bråkdel av det jag både hört och läst, men ja jag är fullt medveten om att det inte stämmer! ;) Jag läste in mig på boxer ordentligt innan jag skaffade en (notis: ordet "lugn" finns faktiskt med i rasstandarden... :eek: :D). Vår skit är en väldigt glad tuffing, precis som de beskrivs, om än med en del dominansproblem och det är hon som sagt inte ensam om i kullen.

Du har svar! :laugh:

Liknande trådar

Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 147
Senast: __sofia__
·
Övr. Hund Jag behöver höra nya infallsvinklar. Jag har en ung tysk terrier. Är uppväxt med rasen, men hon är min första egna. Enda sedan jag... 2
Svar
23
· Visningar
2 371
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 685
Senast: Hermelin
·
Övr. Hund Hej! Jag ber om ursäkt för en låång text. Jag är förtvivlad över situationen med min 7 månader gamla valp, jag känner mig så jävla... 2 3
Svar
42
· Visningar
6 439
Senast: fixi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka