L
Lindi
jag ger upp, frågar er om min pålle... :smirk: alla (?) här har betydligt mer erfarenhet av både hästar och trav än vad jag har, så ni har kanske några tips att komma med?
Min pålle är en ganska lång historia, men om jag inte skriver allt så blir det ju bara fel i slutändan. :smirk:
Han är en 7-åring med bra stam som var talangfull som unghäst. Tyvärr hamnade han hos en tränare som är mycket hård mot hästarna och Pipers psyke knäcktes, hästen blev mycket het.
Han började då galoppera, särskilt i starten då han SKA vara före dom andra hästarna... Som 4-åring på våren kom han till oss, då var han ohyggligt bakskygg (man kunde tex inte röra tömmarna när man körde för då knep han och stack och när man red kunde man inte ens vrida handen för att kolla på klockan!) och väldigt het. tränaren är van vid svåra hästar och betslar inte upp utan kör för att lugna ner i stället och på sensommaren börjar jag ridträna honom (vilket resulterar i några vurpor...
) Så fort det är tävling så håller pållen på att bajsa ner sig av nervositet och ute på banan är han het som ett svin (de flesta jag pratar med nu för tiden säger "den där hete?" så fort jag nämner hans namn...). I skogen tittar han på allt och försöker sticka så fort han får en chans. I somras fick jag hem honom på foder, då hade han stått i några månader innan. I augusti blev jag sen lycklig ägare till honom, det hade då gått 2 år sen jag började sköta honom. Han flyttas till en mindre gård 2 km från travet. Vid det här laget är han naturligtvis mycket lugnare än han var för 2 år sen! Sen dess har jag tränat på. Jag sysslar med NH, vilket har bidragit till att jag bla kunnat skritta ut barbacka i grimma med en gul påse i ena handen!
När jag rider honom sköter han sig, men det är sällan jag rider då han tycker det är tråkigt... :smirk: I augusti var han mycket lugn att köra, hade slutat pulla i bakvarv och klarade voltning från baksspår i provlopp. I december kvalades han (vilket många blev förvånade över att han klarade...), då från spår 6 vilket han också löste galant. sen tog han det lugnt under julen för att i februari börja jobben igen med sikten på start i mars-april. Han är nu helt underbar att köra i skogen, tuggar lugnt på bettet och lyssnar på ruggigt små signaler. glömde skriva att vi tog vargtänderna i somras med, dom var nedslitna av bettet...
Långa skrittturer är inga problem och han har även kunnat ha ett fladdrande ländtäcke i vinter!
På sandslingan och rakbanan är han oxå lugn och "sköter sitt" på ett utomordentligt sätt. På inre slingan och banan kan han bli upphetsad och när man kör in i stallet till tränaren (jag hjälper fortfarande honom) så blir det mycket bajs i gången (bra, för då slipper man mocka ut så mycket ur boxen
). Men pållen har ju kännts så himla lugn och fin i träningen, så han fick gå provlopp i onsdags med sikte på start den 19:e. hmm, pållen galopperade lääänge första starten (spår 2 på volt med 3 hästar)och sen tog kusken en egen volt bakom 40+ hästarna och då travade han... men han var väldigt spänd och travade därför inte ordentligt.
19:e är absolut inte aktuellt längre...
Nu kommer frågan, hur ska jag göra nu? (nej, ett skott i pannan är inget alternativ och ja, jag har mycket tid!)
i dagsläget ser pållens träningsschema ut följande:
måndag: jogging i skogen 45 minuter
tis: vila
onsdag: jogging i skogen 45 minuter
tors: vila
fre: jogging i skoge 45 min/sandslingan 45 minuter
lör/sön: snabbjobb på rakbana, dagen efter vilar han.
ev. ska den ändras om, eftersom jag ska lägga in mer träning för ryggmusklerna.
hans foderstat är uträknad: 8 kg hö, 1 kg krafft grund och 1,5 kg krafft nya groov (till 400 kg häst...)
Kusken är samma person som tränade honom när jag skötte honom, är det kanske kemin som inte riktigt stämmer 100? (absolut inte enda orsaken) Kan det vara värt att testa kuskbyte (finns en trevlig som kört honom bra tidigare), men det här kusken gör otroligt mycket gratis för mig
...
Equiterapeut är på väg ut igen, hade en ute i höstas. Då hade han en väldigt liten snedhet i bäckenet som rättades till. Tycker dom senaste dagarna att jag sett en snedhet, så därför ska en annan få komma ut igen.
Vad tror ni om terapiträning på banan? typ jogga lugnt ett var, för att så småningom gå ner till skritt och öka på till flera varv? (jag är redan idiotförklarad av många, så det är jag inte orolig för...
)
Pållen har ett fint steg när han väl slappnar av, är väldigt mysig och har visat lite tider iaf + att han älskar att springa fort (när han är lugn...) så jag vill gärna fortsätta med trav (han blir nog ingen bra ridhäst heller...
)
alla tips mottages...
*desperat matte*
http://community.webshots.com/user/pusslindi
under Piper Garden, finns det bilder på "underverket", även några "in action"
Min pålle är en ganska lång historia, men om jag inte skriver allt så blir det ju bara fel i slutändan. :smirk:
Han är en 7-åring med bra stam som var talangfull som unghäst. Tyvärr hamnade han hos en tränare som är mycket hård mot hästarna och Pipers psyke knäcktes, hästen blev mycket het.
Nu kommer frågan, hur ska jag göra nu? (nej, ett skott i pannan är inget alternativ och ja, jag har mycket tid!)
i dagsläget ser pållens träningsschema ut följande:
måndag: jogging i skogen 45 minuter
tis: vila
onsdag: jogging i skogen 45 minuter
tors: vila
fre: jogging i skoge 45 min/sandslingan 45 minuter
lör/sön: snabbjobb på rakbana, dagen efter vilar han.
ev. ska den ändras om, eftersom jag ska lägga in mer träning för ryggmusklerna.
hans foderstat är uträknad: 8 kg hö, 1 kg krafft grund och 1,5 kg krafft nya groov (till 400 kg häst...)
Kusken är samma person som tränade honom när jag skötte honom, är det kanske kemin som inte riktigt stämmer 100? (absolut inte enda orsaken) Kan det vara värt att testa kuskbyte (finns en trevlig som kört honom bra tidigare), men det här kusken gör otroligt mycket gratis för mig
Equiterapeut är på väg ut igen, hade en ute i höstas. Då hade han en väldigt liten snedhet i bäckenet som rättades till. Tycker dom senaste dagarna att jag sett en snedhet, så därför ska en annan få komma ut igen.
Vad tror ni om terapiträning på banan? typ jogga lugnt ett var, för att så småningom gå ner till skritt och öka på till flera varv? (jag är redan idiotförklarad av många, så det är jag inte orolig för...
Pållen har ett fint steg när han väl slappnar av, är väldigt mysig och har visat lite tider iaf + att han älskar att springa fort (när han är lugn...) så jag vill gärna fortsätta med trav (han blir nog ingen bra ridhäst heller...
alla tips mottages...
*desperat matte*
http://community.webshots.com/user/pusslindi
under Piper Garden, finns det bilder på "underverket", även några "in action"