Okej att kalla hästen nåt annat än det i passet??

Kallat hästen uppfödarens namn, även om du inte tyckt om det?

  • Hållit tyst om det nya precis som jag gör, även på sociala medier.

    Röster: 0 0,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    36
  • Omröstning stängd .
Min ena heter [Stuterinamn] Kelyddon. Tog mååånga år innan jag lärde mig hur det skulle uttalas, han kallas Kelly, Ior eller Idde och ibland Evert eller Kjelle. 🤷🏽‍♀️
 
Jag hade för övrigt rätt roligt åt alla försök att uttala Kailzie när jag kom hem till Sverige med henne. (hon heter så i passet och det var också hennes tilltalsnamn, eftersom jag fick döpa henne själv.) :D Det är faktiskt inte lätt det här med namn och stavningar.
 
Shiban heter Lorendale Happy Soul i stamtavlan. Knappast ett lämpligt namn för en shiba tänkte jag och döpte henne till Chika. Kattens namn är Baroushka Valentin - jag sa vid första träffen med uppfödaren att han skulle heta Kimchi. Det är inte det minsta konstigt.
(Jag hade faktiskt kunnat leva med Valentin också, det är fint, men vid det laget hade jag redan kallat honom Kimchi i mitt huvud. :) )

Kantarell heter Angel of Rainbows King Simba 😅
Klart jag hade kunnat kalla honom Simba men finns det något mer fantasilöst namn på en katt 😴
Herr Kantarell är mycket bättre 😁

Den enda av djuren som har namnet från stamtavlan är Prada.
Harry heter Jason Bourne och jag tycker inte det är några bra filmer 😆
 
Kantarell heter Angel of Rainbows King Simba 😅
Klart jag hade kunnat kalla honom Simba men finns det något mer fantasilöst namn på en katt 😴
Herr Kantarell är mycket bättre 😁

Den enda av djuren som har namnet från stamtavlan är Prada.
Harry heter Jason Bourne och jag tycker inte det är några bra filmer 😆
Du resonerar klokt! :D Her Kantarell är ett fantastiskt namn!

När jag tänker efter fick i och för sig lillhingsten Frövir faktiskt heta Frövir, men oftast Virre eller Vicke Vire... och Grysaje blev Saje eller Sajeman. De var ju rätt enkla stamtavlenamn att "omvandla" lite lagom. :)
 
Min Paso Fino ar dopt till Ricardo KM efter uppfodaren's doda son.:eek: Jag klarade bara inte av det sa jag funderade ett tag och gav honom smeknamnet Michico, vilket ar ett vanligt smeknamn pa Spanska (han AR en Columbian!) som betyder "My little guy". Det passar perfect pa honom :heart

Flera stycken har uttryckt sitt missnoje, mest for att han inte ar sa liten i Paso kretsar, men da jag ocksa hade "normal hoga" hastar pa atminstone allt fran 15 hander (152 cm) till 17.2 hander (178 cm) sa var Michico "my little guy" med sina 14.2 hander (147 cm) precis nar det var dags att verka hovarna ... nar de var nyverkade var han nagon cm kortare.☺️ Och han passar i sitt namn.
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Fumo heter för övrigt Fumo i passet också, jag gjorde tappra försök med smeknamn i början men inget tog riktigt. Som bäst kan jag kalla honom typ ”fumpen”
 
Min nuvarande häst har ett ganska vanligt kvinnonamn i passet och jag kallar henne faktiskt för det också, får se längre fram om det växer fram något/några smeknamn men för tillfället är det hennes passnamn och små variationer av det som används. Min förra häst som var en irländsk import med supermysko namn fick ett helt annat namn av mig när jag köpte honom.

Ps. @Görel Har också trott att Celia ska uttalas som det gör på engelska 🙈
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Min häst kallar jag vid hennes smeknamn. Detta fick hon av mig. Känner hur många som helst som gör likadant. Kommer inte ändra namn i passet på hästen och tror inte uppfödaren direkt bryr sig. Han bor i Portugal :rofl: namnet med hans stuteri kommer ju synas vid tävlingar etc.
 
Min häst hette Aktiv Tempo, som den travare hon var. Glömde fråga förra ägaren vad hon egentligen kallades, det är ju inte ett namn man ropar eller säger. Jag behövde ett smaknamn helt enkelt, så en kompis kom på Akima. Hon hette med andra ord Aktiv Tempo i allt annat, men kallades Akima ständigt. Eller Ia, av dottern samt systerdottern när de var små och inte kunde säga Akima.
 
Min nuvarande häst har ett ganska vanligt kvinnonamn i passet och jag kallar henne faktiskt för det också, får se längre fram om det växer fram något/några smeknamn men för tillfället är det hennes passnamn och små variationer av det som används. Min förra häst som var en irländsk import med supermysko namn fick ett helt annat namn av mig när jag köpte honom.

Ps. @Görel Har också trott att Celia ska uttalas som det gör på engelska 🙈
Hästen har klarat sig i tolv år utan att någon uttalat hennes namn på engelska så för mig blev det helbissart när någon gjorde det.
 
jag som uppfödare hade inte brytt mig ett skit när det gäller hästarna. På katterna stör jag mig faktiskt att folk döper om det jag tycker är bra och fina namn till skitfåniga namn. Varför byta Love till Sonic? eller Fenix till Londo? Eller Crimson till Simba av alla tråkiga namn. Sen kan jag ju förstå att Dacia blivit Daisy (öh men det var visst jag som gjorde) eller att Deronda blev Doris (också jag)

Mina hästiga uppfödningar kallas av mig Stina, Vilma, Cruzet, Måns, Mackan, Eskil, Divan, Glenn, Tusse och Elmer, ingen av dem heter så i stamtavlan. Det är bara två av alla mina uppfödningar som kallas det dom heter tror jag.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter Denna dag för 15 år sedan lade jag upp mina första webb-sidor på internet. Detta skedde alltså 14 maj 1996. Jag försöker ofta ägna...
2
Svar
39
· Visningar
5 847
Senast: Lydia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp