15 år på internet

Denna dag för 15 år sedan lade jag upp mina första webb-sidor på internet. Detta skedde alltså 14 maj 1996.

Jag försöker ofta ägna denna dag till att se tillbaka lite på det som varit men även blicka framåt.

Jag kommer skapa ytterligare några trådar runt detta inte bara i dag utan troligen också vid lämpliga tillfällen senare i år.

Jag tyckte inte jag var speciellt snabb med att börja använda internet, men nu finns det säkert en och annan här inne som inte ens var född när jag satte igång :)

Men det finns också många som varit med på den här "resan" rätt länge. En del har haft olika användarnamn och användarkonton under tiden. Andra har behållit sina konton väldigt länge.

Under hela 1996 är jag ganska säker på att det inte fanns några användarkonton alls, de kom någon gång under 1997 när sidan också fick namnet stallet.com

Under 2001 bytte sidan namn till Bukefalos.com samtidigt skedde ett av flera byten av bakomliggande "plattform".
Vid detta tillfälle "nollställdes" registreringsdatumet för användarna, vilket gör att ingen har ett äldre registreringsdatum än 2001-07-01, även om i princip alla av dessa var aktiva innan dess.

Alla användare här är viktiga och jag är glad att ni finns här, utan er vore denna sida rejält tråkig, men jag vill ändå försöka lyfta fram dessa (217) användare som i de flesta fall varit aktiva här i mer än 10 år.
http://www.bukefalos.com/f/memberlist.php?order=ASC&sort=joindate&pp=100

1997 hade jag en mycket enkel diskussionssida som jag kallade Öppet forum. Nedan klistrar jag nu in samtliga inlägg som skrevs för 14 år sedan den 14 maj. (Aktiviteten var något lägre då.)
Anna (05/14/97)
Lizette! Varför skulle det vara bättre med helskodda ridbyxor när man rider mycket????

Lizette (05/14/97)
Anna Jag tycker att det är betydligt skönare med helskodda byxor när man kanske rider nåra hästar per dag! När jag inte har helskodda så har jag lättare för att få problem på insidan av låren. De nya bomullsbyxorna känns inte heller så`svettiga`som gammla sortens ridbyxor gjorde även helskodda! Men visst kan det vara skönt att dra på sig ett par oskodda en varm och skön sommardag. Men som sagt så föredrar jag helskodda!

Lizette (05/14/97)
Prova Roping.Det är sköna byxor! Själv har jag två par,vita och beigea,båda helskodda. Lycka till!

Åsa (05/14/97)
Hejsan! Den 24 mej ska jag på min första tävling i hppning. Nå´n som kan ge mig lite råd??

Gunnar (05/14/97)
Åsa, det här kanske du redan gjort. Men kan vara bra för andra att veta kanske. I Ridklubben 4 Ben försöker vi få så många som möjligt att gå kurs hos oss och ta Grönt kort, där får man veta vad man bör tänka på vid tävling, sedan anordnar vi träningar under tävlinglika förhållanden och blåbärstävlingar som är tävlingar där man som nybörjare för information om hur allt går till samtidigt som man kan vinna rosetter. I övrigt kan du på andra sätt förbereda dig väl, så du slipper stressa och kanske blir mindre nervös, om du kan få med dig någon som tävlat förr till tävlingen eller som du gjort här ställa frågor innan är säkert bra. Ni andra kom med fler tips.

Lisa (05/14/97)
Åsa: Var bara lugn, och tänk inte på att det är tävling. Om det går dåligt får du inte ´bli besviken. Var noga med att gå banan noga och planera hur du skall rida! Tänk på att inte rida fram för länge eller hoppa för mycket på framridningen. Lycka till!!!

Kicki (05/14/97)
Fråga: HJÄLP: hästen jag har lånat har tappat skon på vänster fram. Hovslagaren kan inte komma förrän på tisdag. Kan jag överhuvudtaget rida i helgen?

Ansa (05/14/97)
Kicki! Har du ingen att fråga i stallet om såna saker?? Om du inte vet något om hästar och ÄNNU MINDRE om en häst du lånat så behöver du hjälp av människor med mer erfarenhet.

Här kommer en länk till archive.org där man kan se hur webbsidor såg ut förr i tiden, denna länk är en samlingssida över de äldsta diskussionerna när Bukefalos fortfarande hette stallet.com:
http://classic-web.archive.org/web/19990418104339/www.stallet.com/prat/diskussion/index.htm
 
Sv: 15 år på internet

Härligt! Jag har inte varit med så länge, men ändå fått en del vänner här igrnom, varit med och gjort en kalender genom en Buke-tråd, vilket gav 100 000 till ett sjukhus i Afrika, jag har lärt mig se på många saker, framför allt HBT-frågor och genusfrågor med helt andra ögon, vilket väl måste vara bra för en vanlig svensk 50-årig tant;)
 
Sv: 15 år på internet

Grattis Bukefalos!!!

Jag var oxå med en sväng där på stallet-tiden. ;) Skrev inte så mycket då, men läste en hel del. Hade ett annat användarnamn, och bytte namn 03 pga alla missförstånd med min ålder. Hade siffror bakom mitt namn (samma som min mailadress för enkelhetens skull o där fick jag bara ta nåt som fanns, vilket blev 88) att bli behandlad som om man var född 88 när man är född 78 egentligen var väl ingen hit. Funderade länge o väl men kom på namnet tack vare en nysning :) Ville inte ha nåt djurnamn, djuren finns ju inte kvar för evigt... så då blev det Prosit :)
 
Sv: 15 år på internet

Grattis Buke! :love:

Jag har lärt mig otroligt mycket här och de snart 8 åren som medlem här har format mig både som hästmänniska och medmänniska. Bukefalos är en otrolig kunskapsbank och man får ta del av så många levnadsöden och historier, tack Gunnar för att du driver den bästa sidan i världen! :bow:
 
Sv: 15 år på internet

Gunnar
om du inte haft orken att driva detta forum skulle livet vara tomt för många.

Tack för möjligheten att få utvecklas som hästägare och människa...


MMBetsybabe
 
Sv: 15 år på internet

Tack för allt ditt jobb Gunnar:bow::love

Jag hängde med redan på stallet tiden, köpte min första sadel genom Buke:love: har den fortfarande kvar o använder den! Det måste varit -93/94 fanns stallet redan då?
 
Sv: 15 år på internet

*KL*

Jag måste ha hittat till Stallet.com ganska snart efter att användarkonton infördes, eller kanske innan? Jag vet i alla fall att det var innan jag flyttade från Umeå på försommaren -97. Det var någon från ATG:s hästforum som tipsade om Stallet.

Det roligaste under alla de här åren var nog när diskussionerna på det dåvarande forumet för barockridning utmynnade i sammanslutningen Ridkonstens Vänner som bland annat hade ett par stora träffar/läger då vi hyrde ridanläggningar, tog med hästar, och red, pratade och tittade på film.

Många gånger har man åkt på tävlingar och andra arrangemang där isen så att säga redan varit bruten eftersom andra deltagare har varit bukare.

Tack Gunnar!
 
Sv: 15 år på internet

Tack så mycket för den tid som varit och den tid som(förhoppningsvis) kommer! :bow:

Som någon annan sagt så är det lite tråkigt att inte veta exakt när man registrerade sitt användarnamn, jag vet med säkerhet att jag läste mycket på Stallet redan 1999, eftersom jag lärde känna en av mina bästa vänner då och jag frågade henne om hon kände till sidan - vilket hon gjorde. Däremot vet jag inte om jag hade mitt användarnamn då, jag var i vart fall inte särskilt aktiv. Merparten av mina inlägg har jag skrivit de senaste åren även om jag haft mitt användarnamn i minst 10 år. Vad jag däremot vet är att Bukefalos och diskussionerna här har haft stor inverkan på mina åsikter i vissa frågor tack vare kloka personer som öppnat mina ögon.
 
Sv: 15 år på internet

Grattis buke :love:
Jag minns gamla stallet-tiden. Jag surfade på modem, tyvärr har jag inte haft samma användarnamn genom alla år.

Jag minns så väl stämningen i "ungdoms-forumet" och att man var så nära vän med andra bukefalister. Jag har kvar vykort som jag fått från mina bukevänner under slutet av 90-talet :love:
 
Sv: 15 år på internet

Grattis Bukefalos och tack Gunnar!

Jag tror jag hittade till stallet.com kring 98-99, men tappade sen bort sidan när det blev Bukefalos, men -03 hittade jag tillbaka igen.
 
Sv: 15 år på internet

Tiden går fort när man har roligt :angel:

Tror jag och bästa kompisen reggade ett gemensamt nick någon gång 97/98, har blivit ett antal namn (numera egna) sedan dess då jag hade en tendens att glömma dem hela tiden:p

Men nuvarande nick har lyckats hålla sig i minnet de senaste åren :D
 
Sv: 15 år på internet

Mitt konto försvann helt i samband med kraschen och jag orkade inte ta tag i att skriva något om det, så då blev det ett nytt namn så småningon. Kommer ihåg stallet.com, trots att jag inte var mer än max 10 år då när jag började hänga här. :)

Surfräkningarna var höga på den tiden - trots att vi ganska snabbt fick ett av de första bredbanden. Galet egentligen...
 
Sv: 15 år på internet

Nostalgifaktorn är hög. Jag har fått för mig att det var kring påsk (-97 då antar jag) som du startade med användarkonton. Jag är nämligen ganska säker på att mitt namn Tulip kom från påsktulpanerna jag hade på skrivbordet när jag till min stora förvåning var tvungen att registrera mig och alltså också skaffa mig ett användarnamn. Inte trodde jag att jag skulle kalla mig det även 14 år senare. Hjärnan och minnet är dock ganska opålitligt så det kan vara en efterkonstruktion. Jag undrar vad jag kallade mig innan dess, det har jag verkligen ingen aning om.

Jag minns att jag chattade med dig om ditt nick och då skrev du att nicket kom ifrån att du hade en Tulip dator framför dig.
 
Sv: 15 år på internet

Då måste du missförstått. Nån Tulip dator har jag aldrig haft. Annars hade det ju varit en bra orsak
 
Sv: 15 år på internet

Jag hängde mycket på stallet.com. Hade dock ett annat nick på den tiden som jag inte alls minns, men grattis buke till de 15 åren:love:
 

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter Den här sidan har nu hunnit bli 23 år, den startades 14/5 1996, redan förra året skrev jag att det kanske var dags att sluta räkna. Men...
Svar
5
· Visningar
4 715
Senast: IngelaH
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Nu börjar det väl strax bli dags att sluta räkna. 22 år sedan starten 14/5 1996. Den största uppdateringen som skett det senaste året...
Svar
0
· Visningar
1 731
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter Nedan har jag försökt samla de viktigaste (tekniska) händelserna under 20 år: 14 maj 1996: Sidorna görs tillgängliga på internet. 10...
Svar
0
· Visningar
1 242
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Bukefalosnyheter 14 maj 1996 lades mina första webbsidor ut på internet. Till att börja med hade de ingen egen domän, men de heter nu Bukefalos.com sedan...
Svar
2
· Visningar
1 126
Senast: Mim
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Barn och djur
  • Gryta och matberedare

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp