Okej att kalla hästen nåt annat än det i passet??

Kallat hästen uppfödarens namn, även om du inte tyckt om det?

  • Hållit tyst om det nya precis som jag gör, även på sociala medier.

    Röster: 0 0,0%

  • Antal omröstningsdeltagare
    36
  • Omröstning stängd .
Jag tycker du gör något väldigt enkelt oerhört komplicerat.
Jag har 2 hästar, den ena heter Alliaria och den andra Aconitum. De kallas Alliaria och Sprätt/Sprättedjuret. Jag har fött upp dem själv.
Jag har lite svårt för att en vän kallar Alliaria för det smeknamn hon hade som unghäst helt enkelt för att jag idag inte kopplar ihop namnet med hästen men jag får acceptera att inte alla vill använda hennes rätt krångliga namn så säger inget om saken. Mina stackars stallkompisar kan dock inte det namnet så de är utlämnande till det riktiga.
Jag valde sista alternativet i din lista då alla andra verkar inbegripa uppfödaren på det ena eller andra sättet. Jag hade tyckt det känns creapy om hästens ägare kontaktade mig om jag sålt en häst för att be om lov att använda ett smeknamn. Nästan alla hästar har ju sådana.
 
Jag har alltid läst hennes namn uttalat som jag skulle göra på svenska, alltså Selia.
Jag uttalar för övrigt alla namn som svenska om det inte är uppenbart att det ska uttalas på annat sätt.

För mig kändes det rätt uppenbart att Celia uttalas på engelska. Eller iaf inte på svenska. Spanska kan jag inte så det kan jag inte uttala mig om.
 
Enligt internet är det även en kortform för Cecilia. Oavsett så är det inget vanligt svenskt namn och jag hade automatiskt antagit att det uttalades på engelska.
Gör du likadant med alla namn som inte är vanliga på svenska? Även fast det kan stamma från länder som inte är engelsktalande?
 
Gör du likadant med alla namn som inte är vanliga på svenska? Även fast det kan stamma från länder som inte är engelsktalande?

Jag antar att namn jag stött på många gånger i engelsk kontext uttalas på engelska om ingen säger nåt annat. Namn jag stött på i annan kontext än engelsk uttalas naturligtvis inte på engelska. Gör dig inte dum nu!
 
Jag kan inte ens uttala en av mina hästars namn så som det faktiskt ska uttalas :angel:
Hon heter Lowri, vilket är den walesiska varianten av Laura.

Jag uttalar det Låå-Ri för att jag är lat och inte orkar försöka få min mun att forma "ough"-et sådär dagligdags. Många andra försöker uttala det som "Lov-ri", vilket är fel men förståeligt. Min brittiska kollega kunde uttala det korrekt, men tyckte att jag borde kalla henne Laura (engelskt uttal) istället för hon tyckte det var finare :D
 
Mina hästar har i stort sett alltid haft smeknamn, även de jag själv bestämt namnet på :)
Undantag när det egna namnet varit tillräckligt kort, t.ex. dotterns förra ponny Laban.
 
Jag tycker faktiskt att det är du som gör dig dum genom att hävda att namn i engelskt kontext ska uttalas på engelska även i Sverige.

Jag har inte sagt att de SKA. Bara att namnet Celia för mig är mest naturligt att uttala på engelska. Inte på svenska.
 
Tur att du då är ett undantag eftersom det här var första gången på tolv år som jag fick höra det.

Det verkar vara fler som är förvirrade över uttalet. Det finns en tråd på ett annat forum (får man länka?) där samma sak diskuteras. En person skriver: "Sii-lia, som Cecilia fast utan första Ce. Samma på både svenska och engelska. I allafall utalar min svägerska som är både Svensk och Brittisk medborgare sitt namn så." Andra uttalar det Sélia med långt e. Och nån annan gillar en sångerska från Cuba som heter Celia och uttalar därför på spanskt vis.
 
Min senaste häst ”hette” Bertil (hade det som smeknamn) men då det namnet finns i familjen (bland människor) funkade det inte.
Jag kallar honom Berra, och det smeknamnet kommer från ”Kan du vissla Johanna” (som min morfar som också hette Bertil alltid ringde och sjöng för mig 😅 som heter Johanna):
”Han heter Bertil men kallas för Berra” är nämligen med i den filmen ❤️

Men man får ha vilka smeknamn man vill på sina djur, eller familjemedlemmar, även om andra personer haft andra smeknamn på dem.
Sambon t ex har ett smeknamn bland sina barndomsvänner som jag aldrig har använt. De använder det, och inte vad jag kallar sambon.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Bukefalosnyheter Denna dag för 15 år sedan lade jag upp mina första webb-sidor på internet. Detta skedde alltså 14 maj 1996. Jag försöker ofta ägna...
2
Svar
39
· Visningar
5 800
Senast: Lydia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lös i magen
  • Ännu en tråd om hundfoder

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp