Okej att lämna 3,5 åring ensam ett par minuter?

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Naggur01
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 5 137
N

Naggur01

Ni som är ensamstående med hund, hur gör ni vid sista nattkissen med hunden?

Nu bor jag med killen, men vi ska flytta isär om ett par veckor och kommer då ha dottern å hunden själv. Nu går jag ut sista promenaden medans killen e hemma dottern sover.

När dottern va mindre och sov i spjälsäng brukade jag springa ut och rasta hundarna när hon sov, men då kom hon ju ingen vart om hon skulle vakna. Har gjort samma sak ett par ggr nu när hon e stor och hon har alltid sovit gott hela tiden. Jag går ju då bara runt huset så hunden får kissa.

Men snart kommer jag behöva göra så varenda kväll i stort sett.
Är det okej att göra så eller ska jag slita upp ungen ur sängen å dra med henne ut?
Jag är inte så orolig att hon ska vakna, mer för att det ska hända mig nått, hunden smiter, jag blir rånad, våldtagen, kommer inte in i porten osv. Å så ligger hon där alldeles ensam:crazy:

Sv: Okej att lämna 3,5 åring ensam ett par minuter?

Jag lämnde H när han sov och jag tog in hästarna på kvällen. Han har alltid sovit som en stock.
Däremot så har jag blivit mera noga att ta med mobilen när jag går ut. I vintras ramlade jag höggravid i stallet i 20 minus...utan mobil :crazy:

Har du ingen släkting eller bekant som du kan medela att du går ut och när du kommer in så skickar du bara iväg ett sms att du är tillbaka. Då är det ju någon som vet att dottern är själv om det händer dig något.

Du har ingen babyvakt som du kan ha med dig? Eller med en 3åring kan det ju fukna med walkie talkie med. Vaknar hon kan du ju kuta in.
Harald nyborg har en för 399 som kan båda sakerna... Den har jag på när jag fodrar hästarna.
Jag har pratat väldigt illa om den för att man inte fattade vad den andre sa men det var för att jag knappat på röstförvrängning... ;)

Jag är precis i situationen (och då menar jag typ när jag skrivit klart inlägget) att mannen är bortrest och jag måste ta in hästarna. Det tar väl på sin höjd 5 min, men det känns riktigt olustigt att lämna sonen även om han sover gott. Just IFALL något händer mig!

Tar med mig babymonitorn och har en vän på "jour", meddelar henne när jag går ut och hör hon inget på 15 min så vet hon vad hon ska göra.

Alternativet att ta med honom i vagnen ut finns ju, men då är ju risken att OM något händer så blir han liggandes i nästan 0-gradigt tills vännen kommer. Bättre han får sova inne.

Tack för era svar!

Jag har bott själv i många år med barnen, och det har hänt att jag har behövt lämna dem sovande. Innan jag hade egen tvättmaskin var jag tvungen att hämta tvätten i tvättstugan på kvällarna.
Nu har jag hund och går ut en kort kissrunda när barnen sover.
Det har hänt en gång att 9-åringen var uppe när jag kom in. Han gick i sömnen och hade vaknat innan jag kom.
Det händer inte så ofta nu för tiden att jag behöver lämna dem eftersom jag numera har en sambo. Men han är borta och jobbar vissa nätter.

Min ena tjeja har alltid varit väldigt rädd att bli lämnad utan att hon skulle veta helt säkert var vi var eller att vi skulle försvinna trots att det aldrig har hänt! Så där hade det varit totalt omöjligt att i den åldern riskera att hon vaknade och var ensam.

Nu som 5-åring skulle det antagligen fungera bättre om hon lärt sig walkie-talkien vilket jag inte tror hade fungerat lika bra då hon var 3 (att hon, yrvaken, helt enkelt blivit så rädd att hon inte skulle fixa/komma ihåg walkie-talken.
Hur långt måste du gå för att rasta? Kan du göra det inom synhåll?

För mig har den här problematiken två sidor, både den ev. skaderisken för dig där ingen vet att barnet är ensamt samt ett barn som skulle vakna upp och föräldern är inte i huset/lägenheten.

Att kunna sköta rastningen som det absolut sista ni gör på kvällen (barnet fixat för sängen, får somna i vagnen om ni går långt eller att ringa en vän samt träna mycket dagtid med walkietalken tror jag skulle vara bäst.

Jag har fått göra så i princip dagligen under en lång period. Hade ingen walkie talkie, däremot två mobiltelefoner. Ringde upp den ena från den andra, svarade, tog med mig ena telefonen och lämnade den andra utanför dotterns rum. (Har man inte två telefoner, kan man alltid skaffa ett kontantkort o stoppa in i en gammal telefon, deras startpaket brukar vara gratis och man behöver ju inte fylla på kortet utan kan ringa från den riktiga telefonen till kontantkortet).

Så gjorde vi i helgen när vi kollade min häst på betet... Det var inte långt men ändå en trygghet....

Oj- du gav mig nästan dåligt samvete nu ;) Jag lämnar min dotter varje morgon i spjälsängen för att fixa hästarna... Men hon är ju inte "rädd" ännu... Det kommer nog lite senare...

Jag kan inte ta med mig henne ut innan hon ska sova. Hon sover i 11-12 timmar på natten. Hunden kan inte hålla sig så länge.

Hon är inte så harig av sig, så OM hon vaknar tror jag inte att hon får panik.

Jag kan kissa hunden där jag ser huset hela tiden. men det hjälper ju inte så mycket.

Det där med mobiltelefonen va smart. Det ska jag fixa=)

Äsch alla barn är olika, alla barn blir inte rädda av att någon vuxen dröjer med att komma lite grann =)

Naggur1
När vi bodde i lgh och jag var ensam körde jag alltid med babyvakten så jag hörde om hon vaknade, mobilen för min egen skull ( gbg kvällstid, fast jag har ju en kampgris ;-) ). Hon vaknade en gång och jag var hemma och inne hos henne på ungefär lika lång tid som om jag hade stått i duschen när hon vaknade. Kvällskissen behöver ju inte vara så långt ifrån hemmet.

Det hade inte fungerat för mig heller att rasta Z innan E gick och la sig för kvällen, tycker det är oschysst att låta hunden hålla sig så länge som det skulle bli.

Senast ändrad:

Den där rädslan kom någon gång efter 2 års ålder när de blir mer medvetna (tvillingsyrran är inte alls lika brydd).

Jag har gått och slängt sopor (20 meter) samt kört in bilen i garaget (10 meter) när dottern sovit och jag varit ensam, samt varit i ett hus bredvid med babyvakt när barnet var så litet så det inte kunde komma ur spjälsängen.
Jag skulle inte känna att det var ok att lämna dottern mer än så faktiskt (fast förstår att man kanske kan hamna i situation där det inte finns något val).

OM jag ändå var tvungen att göra det skulle jag berättat det för dottern, dvs att det KAN vara så att om hon vaknar på natten så är jag inte där, men kommer alldeles strax. Skulle tycka det var hemskt om hon vaknade och började leta efter mig i huset och tro att jag var borta för alltid...

Om man nu funderar genom säkerhetsfrågan så bör man kanske även fundera på brand...

Min yngsta är tre år.
I min förra lägenhet (nu kan jag släppa ut på baksidan) tog jag med mobilen och sprang 50 meter till pinkstället med voffan.

Jag ringde upp nån kompis eller mamma eller nåt och sa att "ongen sover och jag är ute med hunden." Sen pratade vi som vanligt under de minuter det tog att pinka hunden och gå hem. hade nåt hänt så skulle de hört det plus att de visste att han var själv.

OM han vaknade så gick han in i TVrummet och satte sig i soffan, hände väldigt sällan dock. (Barnsäkrat ordentligt självklart.) Dörren låst men nyckel ute som behöriga (typ alla jag känner..:angel:) visste vart den fanns. Oftast har jag dock storebror på samma vecka så han fanns där.

I tidigare huset med spjälsäng hade jag en walkietalkie på nåt läge där hans wt var på hela tiden så jag hörde honom. Min hade jag i fickan. :laugh:

sjäv ringde jag upp hemtelen med mobilen (som jag ringer gratis till hemtele med) hade den på högtalaren när jag var hemma själv med med bebisen sovandes. Har man då ett lite sörre barn kan man ju lära dem att mamma finns i luren om de vakar. Sen kan man ju även lära ett lite äldre barn ringa till mormor på snabb val eller112 o mamma inte kommer hem. Min två åring klarar ju ringa till mormor på inrådan men en tre-fyra åring kan säket ta initsiativet.

Min mamma har berättat att hon, när jag var liten (typ på stenåldern;)), brukade lägga en teckning bredvid min säng med en bild på en mamma som gick med en hund i koppel. Sen ställde hon fram sin antika docka, som jag bara fick leka med vid mycket speciella tillfällen, och jag visste att om jag vaknade då så var hon bara ute med hunden och kom strax tillbaka. Vaknade min lillebror (som var fyra år yngre dvs bebis) så skulle jag prata med honom och ge honom en leksak, men fick inte ta upp honom ur sängen. Det funkade för oss från att jag var två år ca. Som säkerhet ringde hon alltid till mina morföräldrar innan hon gick och när hon kom tillbaks, så att de kunde larma om något hände.
Jag har haft samma princip för min dotter om hon behövt lämnas ensam. Framför allt tror jag att det är viktigt att berätta för barnet att det kan hända att mamma är ute om det vaknar, så att det inte får panik. Rita en teckning (kanske låta barnet vara med och rita) och förklara vad meddelandet betyder.
Men jätteviktigt att ha någon som vet att du är ute och håller koll på att du kommer in igen!

När ja går ut och nattar hästarna lämnar ja bägge barnen 3 & 5 år sovandes inne, tar inte många minuter, då tar jag med babyvakt som jag kan anropa barnen OM de vaknar. samt mobilen med mig. funkar smidigt. barnen vet att de kan ropa i fall de vaknar. har en mkt ljudkänslig babyvakt. som hörs på flera meters håll, om barnen fast går ut ur sitt rum så kan de ropa och de hörs. lite tryggare för mig.

när jag var liten (3-5år) och mina mamma gick till hästen på morgonen innan jag vaknade hade hon en serieteckning som hon lade på köksbordet. Serien bestosav 4 teckningar: av mamma som gick ut, mamma som matade hästen, mamma som ledde ut hästen i hagen och till sist en bild på mig som satt i soffan och tittade ut genom fönstret. Mamma hade pratat med mig om serien innan och om jag vaknade innan hon hann in så kunde jag "läsa" serien och se var mamma var och att jag skulle sätta mig i soffan och vänta :) det funkade bra på mig, för mobilernas tid.

Jag tror inte att det är så farligt att ta en kissväng med byrackan medan barnet sover.

Jag har det lite förspänt - jag har kommande på min jycke. Jag säger "Gå å kissa!" å så knatar hon iväg och gör det. Väldigt smidigt då man inte orkar ta någon längre sväng... Eller om man år ute å åker bil. Snabbt å smidigt att bara behöva kommendera. Inte såå svårt att lära in. Lite svårare med kommando på nr 2...:angel:

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 402
Senast: Johanna1988
·
Äldre Jag blir galen på våran granne snart! Huah, är jag lättretlig eller har jag rätt till att vara det? :eek: Sambon och jag har nyligen...
Svar
18
· Visningar
3 003
Senast: martha
·
D
Övr. Hund Hej Jag har för ett par månader sedan tagit mig an en amstaffmix på tre år, alltså omplacering. Den förre ägaren hade låtit honom... 2
Svar
25
· Visningar
2 976
M
Övr. Hund Vet inte hur jag ska börja, men tänkte höra om någon har erfarenheter från liknande hund, eller tips på hur jag ska göra. Går och...
Svar
10
· Visningar
5 049
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka