Okej att lämna 3,5 åring ensam ett par minuter?

• Småbarn
  • Trådstartare Trådstartare Naggur01
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 32
  • Visningar Visningar 5 137
Sv: Okej att lämna 3,5 åring ensam ett par minuter?

Jag är mest rädd att det ska hända MIg nånting så hon är ensam där inne. Jag har ju precis som du, en kampgris=) (för er icke insatta så är det en staffordshire bullterrier)
Jag behöver gå max 20 meter från porten för att han ska kissa så det är ingen lång sträcka och handlar om 2-3 minuter typ.
Teckningen är ju en bra idé. De ska jag nog köra på=)
Och mobilen så jag hör om hon vaknar så jag kan springa in. Mamma bor 5 minuters gångväg bort så hon får en nyckel om det skulle behövas.

Jag har gått och slängt sopor (20 meter) samt kört in bilen i garaget (10 meter) när dottern sovit och jag varit ensam, samt varit i ett hus bredvid med babyvakt när barnet var så litet så det inte kunde komma ur spjälsängen.
Jag skulle inte känna att det var ok att lämna dottern mer än så faktiskt (fast förstår att man kanske kan hamna i situation där det inte finns något val).

OM jag ändå var tvungen att göra det skulle jag berättat det för dottern, dvs att det KAN vara så att om hon vaknar på natten så är jag inte där, men kommer alldeles strax. Skulle tycka det var hemskt om hon vaknade och började leta efter mig i huset och tro att jag var borta för alltid...

Om man nu funderar genom säkerhetsfrågan så bör man kanske även fundera på brand...

Fast det är ju ungefär så långt hemifrån som TS ska- alltså 20 meter till närmnsta gräsplätt för att kissa hunden- hon ska ju inte ut och promenera med den direkt.

Då så =)

Jag tycker lugnt du kan kissa av lillegris 20m från huset 2-3 min ..

Jag skulle försöka lösa hundrastandet på annat vis än genom att lämna barnet ensamt i huset och det trots att jag själv lämnade min äldsta son ensam någon stund då och då när han var liten.

Det var dock innan vårt hus brann ner vilket skedde på några minuter bara. Visst kan det hända när man ligger hemma och sover med barnen också men det skulle vara en ännu värre mardröm om man lämnat barnet ensamt då det hände. Vi hade änglavakt att det började brinna dagtid och inte då vi sov för det tog inte många minuter för hela huset att bli helt övertänt.
Vill inte skrämma dig men personligen skulle jag numera aldrig våga lämna huset med små sovande barn i ensamma.
Du har inte möjlighet att få hjälp med sista rastningen?

Usch o fy- vilken mardröm!

Men för TS del så tror jag inte det tar längre tid att kasta sig in och hämta barnet än vad det hade gjort om hon låg o sov. Jag tycker det skulle vara svårt att begära av andra att de ska gå ut o gå med min hund varje kväll iaf.
Då skulle det ju vara större risk att det händer den som går med hunden något på vägen dit eller hem än att det börjar brinna...

Min kompis blev anmäld till soc när hon kvällskissade hunden utanför lägenheten (ensamstående med tre barn) :o. Snacka om att ha ögonen på sig från grannar.. Jag själv fodrar och tar in hästar (+ rastar hundar) medan dottern sover, går inte att lösa det på annat sätt. Tar ca fem minuter och under dessa tre år har hon inte vaknat en enda gång. När hon var riktigt liten användes så klart babywatchen flitigt.. Uppstår egentligen samma bryderi på morgonen. Då brukar jag bädda ned henne i soffan framför morgon-tv medan jag släpper ut hästarna snabbt. Har gjort så sedan hon föddes, så för henne är det en självklar morgonritual :).

Jag tror inte att det är så farligt att ta en kissväng med byrackan medan barnet sover.

Jag har det lite förspänt - jag har kommande på min jycke. Jag säger "Gå å kissa!" å så knatar hon iväg och gör det. Väldigt smidigt då man inte orkar ta någon längre sväng... Eller om man år ute å åker bil. Snabbt å smidigt att bara behöva kommendera. Inte såå svårt att lära in. Lite svårare med kommando på nr 2...:angel:

Fast jag har faktiskt lyckats, min vovve vet skillnad på "gå och kissa" och "gå och bajsa".:o Väääldigt praktiskt!:D

Usch o fy- vilken mardröm!

Men för TS del så tror jag inte det tar längre tid att kasta sig in och hämta barnet än vad det hade gjort om hon låg o sov. Jag tycker det skulle vara svårt att begära av andra att de ska gå ut o gå med min hund varje kväll iaf.
Då skulle det ju vara större risk att det händer den som går med hunden något på vägen dit eller hem än att det börjar brinna...

Jo, antagligen skulle det ta samma tid men tänk om hon inte hinner in? Hur leva med det sen?
Sen så vet jag inte vad sannolikheten för en brand är jämför med att något händer hundrastaren? Vet inte om jag är extra uppmärksam på grund av det inträffade, men nog brinner det ganska ofta? I byn där vårt radhus brann upp så brann ett annat hus upp året före (med två barn i dessvärre). Detta är några år sen men det är definitivt inget som bara "händer i tidningarna"....

Jag förstår självfallet att du tar extra vid dig av detta då det drabbad dig direkt.
Men om man ska hårddra det så går resonemanget att applicera på en mängd saker som vi gör trots att det händer att andra förolyckas.

Du åker bil vintertid med barnen i bilen ( tänk om du kör i diket , hur leva med det sedan ? ), vi låter våra något äldre barn leka ensamma ute trots att vi vet att barn rövas bort osv osv ..

Jag skrev att jag skulle hårddra det, men förstår du poängen?

Min mamma har berättat ...
Min mamma lämnade också ofta mig ensam med en bebis hemma när jag var liten när hon gick ut med hunden på kvällsrundan. Jag låg då alltid i mammas säng och spjälsängen stod bredvid och jag visste att oavsett vad skulle jag aldrig gå ur sängen. Jag hade också ett papper med mormors telefonnummer som jag ganska snart lärde mig känna igen (3-4 år?) så om hon inte kom skulle jag ringa det.

Jag är mest rädd att det ska hända MIG nånting så hon är ensam där inne.

Jag har ockskå ett antal gången varit tvungen att lämna sonen ensam då min sambo (liksom jag) reser jättemycket med jobbet. En gång när sonen var sjuk ringde de från sjukhuset och sa att jag måste komma för att hämta labsvar och betala räkningen innan de stängde en timme senare. Det var kväll, jag hade ingen som jag kunde få att vara barnvakt på så kort varsel. Vi hade suttit på akuten massa timmar och han var så trött och ville att jag skulle åka utan honom (han hade försökt sova i bilen tidigare men inte lyckats). Lämnade extramobilen bredvid hans säng (han har sen han var 3 vetat att man trycker grönt två gånger så ringer han min mobil. Och körde. Har nog aldrig kört så försiktigt samtidigt som jag bara ville köra så fort jag kunde. Lämnade dörren olåst så att grannarna skulle komma in om det började brinna. det var verkligen inget jag vill göra igen men kunde verkligen inte göra något annat kändes det som. Var borta en halvtimme och han sov tryggt när jag kom hem igen.
När han var mindre lämnade jag honom ibland med barnlarmet på och han har alltid varit trygg i sig själv så har han vaknat har han bara väntat tills jag kom hem eller somnat om. Enda gången jag hörde barnskrik i babylarmet sprang jag hals över huvud hem och slet upp dörren till en helt tyst lägenhet. Det var ett barn på samma frekvens...

...
Vill inte skrämma dig men personligen skulle jag numera aldrig våga lämna huset med små sovande barn i ensamma.

Har också tänkt tanken på om det börjar brinna. En gång lämnade jag sonen i ett låst hus framför teven men vände hem innan jag hunnit 100 meter för jag kom på att om det började brinna kanske han inte kunde öppna och grannarna kanske inte fick ut honom. Så nu är det alltid öppet och det känns tryggare. Vi bor i ett radhusområde med murar och vakter (inte Sverige) så det är ju inte så att vem som helst kan ta sig in ändå.

Jo, jag lyckades oxå med det. Kul!

Till och med min sjuåring kan kommendera min jycke till nr 2 - en gubbe bara garvade då han hörde killen kommendera jycken. Gubben gick tyst därifrån då jycken gjort sitt... ;)

Jag har lämnat min minsta son själv ibland på morgonen sedan han var fyra år. Min sambo jobbar och som äldre barnen går skola. När han blev fyra år kom han på att han inte alltid vill följa med till stallet och släppa ut hästarna, han är alltid vaken och vet vars jag är och att jag kommer ganska fort tillbaka. Första året ringde jag hem till honom flera gånder under tiden jag gick till och från stallet samt att någon annan tex mamma visste vars jag var. Det är endast pga brandrisken jag vill att han är vaken när jag är borta, även om det tar ca 10 min att åka till stallet för att släpppa ut hästarna. När min sambo jobbar kväll ser nån av dom äldre barnen (10 och 12 år) till minstingen. Samma då vill ha dom vakna ifall att det skulle börja brinna.
Om jag skulle bli tvungen att lämna dom själva när dom sover så ser jag till att skriva vad jag gör, fast jag är alltid livrädd att lämna dom själva sovandes.

Knapp

Tack för era svar. Nej jag kan inte lösa det på annat sett. Det är just bara på kvällen jag har det problemet. Är hon vaken kan hon ju följa med mig ut.

Jag behöver bara gå några meter ifrån porten. Dvs typ 2 minuter. Jag oroar mig för att porten ska gå i lås å nyckeln inte funka å sånna grejjer med. Så porten kommer jag ställa upp, allternativt köpa ett flexikoppel (ve och fasa) men då bara använda det till detta ändamål. Att jag står kvar i portdörren och han kan springa ut "själv"

Mobiltricket kommer jag köra med då jag inte äger någon babyvakt. Låsa dörren vågar jag inte heller göra ifall nått skulle hända mig, jag blir rånad å blir av med nycklar till exempel.

Min lillebror kommer att bo inneboende hos mig men det är sällan han är hemma sent på kvällarna.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 402
Senast: Johanna1988
·
Äldre Jag blir galen på våran granne snart! Huah, är jag lättretlig eller har jag rätt till att vara det? :eek: Sambon och jag har nyligen...
Svar
18
· Visningar
3 003
Senast: martha
·
D
Övr. Hund Hej Jag har för ett par månader sedan tagit mig an en amstaffmix på tre år, alltså omplacering. Den förre ägaren hade låtit honom... 2
Svar
25
· Visningar
2 976
M
Övr. Hund Vet inte hur jag ska börja, men tänkte höra om någon har erfarenheter från liknande hund, eller tips på hur jag ska göra. Går och...
Svar
10
· Visningar
5 049
Senast: Jenka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka