Okej bomlöst igen men lite specifikt....

LillaMy84

Trådstartare
Hmmm har nu läst massor och åter massor av trådar som handlar om bomlöst men inte hittat svar på min fråga..... :crazy:
Har bestämt mig att äntligen köpa en alldeles egen bomlös....
MEN nu är valet och kvalet mellan en freeform eller sbs flexion... :confused:
freeformen är ju lite billigare än sbs:n men känner att nu när jag väl sparat såpass kan man ju faktiskt spara några tusenlappar till om den dyrare ÄR bättre.... :idea:
Så vad jag nu skulle vilja ha svar på är OM det finns någon som har erfarenhet av BÅDA märkena??? gärna på samma häst (är ju lite lättare att bilda sig en uppfattning om hur sadeln i sig är då) vad tyckte ni?? var det någon väsentlig skillnad på dem? vad hade ni köpt om det hade stått mellan dessa sadlar?? :bump:
Har även hört att stigläderfästen (typ under sätet, i sadeln, nånstans) absolut inte får gå rätt över ryggen som ett tunt band, vet ni hur dessa är utformade på dessa sadlar??
och tillsist är det någon som vet hur man gör om man vill köpa direkt från tillverkare?? :banana:
jo justeja... vet ju att man kan ta hem och prova.. ska åka ut å prova freeformen men sbs:n har jag ingen som helst aning om vem som säljer den + att det verkar lite dyrt att skicka efter en tung sadel som man kanske inte ska ha ändå och skicka tillbaka om man vill ha, i vänta på en ny... lite för krångligt känns det... :crazy:

Senast ändrad:
Sv: Okej bomlöst igen men lite specifikt....

Tror att Svea har testat båda sadlarna, du kan ju pm;a henne och fråga.

Man kan skicka sadlarna på postorderretur (eller nåt sånt) , kostar 85:-
Kolla på stallvrås sida så ser du stigläderfästena på freeformen. Jag satt dock bäst i freeformen!

jo.. vet ju hur själva fästena ser ut, men en kompis menade på att man nog inte bara kan sätta på ett par stigläder pang bom med bara kardborre utan att det måste/borde vara något inutisadeln/under sätet el nåt sånt... vet inte riktigt själv vad som menas med detta då jag aldrig öht sett hur en sadel vanligtvis ser ut inuti :bump: men på torsions dressyrmodell kan man ju se på bilden där sätet är borttaget att det kanske går en smal rem rätt över ryggen och det är det jag skulle akta mig för tydligen... har inte sett några liknande bilder på freeformen tyvärr... men ska ju ut dit med hästen nästa helg :bump: så jag får väl se då... men sbs:n vet jag ju inte vart man får tag på... eller hur den ser ut heller för den delen vad gäller stigläder :crazy:

:bump: åh tusen tack för ditt svar! Men hur satt du bättre i freeformen? menar du balans eller bekvämare eller hur :rofl: ? är nyfiken på att höra allt allt allt :banana:

LillaMy84 skrev:
:bump: åh tusen tack för ditt svar! Men hur satt du bättre i freeformen? menar du balans eller bekvämare eller hur :rofl: ? är nyfiken på att höra allt allt allt :banana:

Jag gillar Flexionsadeln men skulle aldrig få för mej att köpa en Freeform. Jag har inte provat Freeformen, men anledningen till att jag inte gillar den är att jag tycker den ser plastig ut. En Flexion skulle jag köpa om man vill tävla och/eller hoppa i sadeln, och det tror jag inte man kan göra i en Freeform. Skulle jag INTE göra något av det köper jag hellre en ännu billigare bomlös, men smaken är som baken.

En vanlig bomsadel ser ut så här inuti:

1.jpg

Som du ser så läggs ju den mesta vikten av stigbyglarna där på framvalvet.

:idea: aaaa så d e så dom ser ut :banana:
man lär sig nåt nytt varje dag :bump: 1000-tack! :rofl:

Liknande trådar

Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
910
Senast: MissFideli
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
867
Senast: Lisen82
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 278
Senast: lillamy73
·
Utrustning Har skrivit lite under dressyrsnack men eftersom det verkar bli en liten följetång så startar jag en ny tråd istället. Dom trådar som... 5 6 7
Svar
123
· Visningar
23 946
Senast: DarkInNight
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Tråden för spår