Okej, halshugg mig!

Jag skulle uppleva det som väldigt konstigt i en del situationer.
Exempelvis i affärer - säg att jag är på banken och vi enas om ett bostadslån.

Handhälsning är ju ett lite mer formellt sätt att hälsa...

Jag tror, om jag ska fundera på saken, att jag ser ett "hej" utan handhälsning som slarvigare, mer distanserat.
Handhälsning är lite mer formellt, men också respektfullt, jämfört med ett "hej!". Man "ser" den man hälsar lite mer, när man också tar i hand.

Men jag hör ju å andra sidan till dem som tycker att ett handslag inte på något sätt är intimt eller nära.

Kindpussar, som framförts som alternativt hälsnings-skick är jag inte heller van vid. Men jag har stött på det när jag varit utomlands, i familjer till bekanta.
Där har jag uppfattat det som inte särskilt intimt, men samtidigt inte jätteytligt. Vet inte om min tolkning är den korrekta, förstås.
Och jo, jag har kindpussats i de familjerna.
Men jag har inte sett de kindpussande familjemedlemmarna kindpussa fullständiga främlingar.

Precis som jag hälsar släkten och vissa vänner med kramar, men inte okända människor med kramar.
Det beror ju på hur det sägs/görs. Ett hej samtidigt som ögonkontakt är mer seriöst i min mening än ett handslag utan ögonkontakt.

Fånig? Allvarligt?

Du skulle inte bli arg om någon hälsade på din man och vägrade hälsa på dig endast för att du är kvinna?

och därmed har du ju också beskrivit att du tycker att det är oförskämt att inte bli hälsad på.
Men det är väl två olika frågor? Den ena är frågan handlar om att en man hälsar på en kvinna på ett annat sätt än en man. Den andra om att man bara hälsar på män och inte på kvinnor.

Det tänker i alla fall jag är två olika saker.

Det är ju det...
det skaver fast det känns lite tvivelaktigt att det skaver, så att säga.
För antingen skaver det att man (kanske) är främlingsfientlig.
Eller så skaver det för att särbehandling pga kön accepteras.

Bra beskrivet :D

Jag känner litegrann att jag har rätt till min känsla av skav, jag är ju också en produkt av traditioner. Samtidigt finns ju en annan tradition och det är ju artighet, dvs hur man uppför sig gentemot andra. Dvs det skulle vara enormt oartigt av mig att läxa upp någon som håller på sina traditioner (lite "Vad skulle salig Magdalena Ribbing göra?"). Så jag kan ha min känsla av att det inte är helt ok men jag behöver inte uttrycka den där och då.

Edit: Ribbings svar på dilemmat :love: https://www.aftonbladet.se/nyheter/article12149633.ab

Det är absolut inget tvingade från deras sida!:D
De hade varit lika glada om det bara var en handskakning eller bara ett leende. Det är mer jag som ''vill'' även om det är lite konstigt och för nära med kindpussar :p
Jag reagerade bara på att du skrev att det var jobbigt. Men om det är en grej du vill komma över och känner att det är värt det så... ja. :)

Men det är väl två olika frågor? Den ena är frågan handlar om att en man hälsar på en kvinna på ett annat sätt än en man. Den andra om att man bara hälsar på män och inte på kvinnor.

Det är åtminstone tydligt olika nyanser.
Att hälsa olika beroende på kön: oartigt.
Att bara hälsa på ena könet: riktigt riktigt oförskämt, att inte se ena individen.

och därmed har du ju också beskrivit att du tycker att det är oförskämt att inte bli hälsad på.
Ja men det har jag inte sagt att det inte är. Såklart är det oförskämt att inte hälsa. Det är själva handskakningen jag ser som onödig. Jag tycker att det räcker med att säga hej. Eller vägrade han säga något alls? Isåfall är det ju bara märkligt på alla plan.

Nu är jag förvirrad :o

Jag frågade @TinyWiny om hon skulle bli arg/ledsen/sur om någon hälsar på hennes make men inte på henne bara för att hon är kvinna.
Jag skulle koka.

Ja men det har jag inte sagt att det inte är. Såklart är det oförskämt att inte hälsa. Det är själva handskakningen jag ser som onödig. Jag tycker att det räcker med att säga hej. Eller vägrade han säga något alls? Isåfall är det ju bara märkligt på alla plan.

som sagt: han retirerade (jo, jag yttrycker mig i andra ord) och sade att han inte hälsade på kvinnor. Presenterade sig inte, om det nu har någon betydelse...

Jaså? Många jag känner gör såhär (när de träffar nån de känner):
Kvinna träffar kvinna: *kram*
Kvinna träffar man: *kram*
Man träffar man: *Handslag, alternativt med dunk i ryggen.*

Misstänker att det har något med homofobi att göra eller så...

Det är inget jag stött på. Många av mina manliga vänner hälsar på varandra med en kram, precis som de gör med mig. De flesta är vad jag vet heterosexuella. Några av mina kompisar är homosexuella men de män som är straight kramar dem också. Vi är väl lite kramiga :D

men jag tycker det är oförskämt...
När jag hälsar på en (muslimsk manlig) person, räcker fram handen i vanlig ordning och vederbörande drar undan händerna.

Jag är säkert inskränkt.

Frågan är bara vem som är mest fördomsfull: jag som tycker mig bli oförskämt behandlad, eller personen som tycker att jag är oförskämd som förväntar mig att hälsa i hand...
Jag ser händelsen i sig som ganska obetydlig men den är en del i ett större sammanhang som är av mycket större betydelse.

Jag frågade @TinyWiny om hon skulle bli arg/ledsen/sur om någon hälsar på hennes make men inte på henne bara för att hon är kvinna.
Jag skulle koka.
Tidigare hade diskussion varit kring vad man tyckte om att män vägrade ta i hand med kvinnor, och jag tolkade ditt inlägg som en del i den diskussionen och kände då att fråga hur hon känt kring att inte alls bli hälsad på var en annan sak än att hon inte tyckte illa om att någon inte ville ta i hand med henne. :)

Jag skulle koka.
Nu har jag ingen make men nej jag hade inte kokat. Jag hade som sagt var inte ägnat personen en blick ens. Jag lägger ingen energi på sådant. De är helt enkelt inte värda det.

Fånig? Allvarligt?

Du skulle inte bli arg om någon hälsade på din man och vägrade hälsa på dig endast för att du är kvinna?
Fast nu vrids det ju till riktigt extra, lite halmdockavarning faktiskt.
Ingen situation som tagits upp handlar om att "inte hälsa". Allt handlar bara om själva ritualen.
Att jag hälsar på min sambo med en kram och hälsar på dig genom ett leende, en nickning och en höjd hand betyder ju inte att jag undvikit att hälsa på dig bara för att jag inte vill vidröra dig. Eller? :)

Kom att tänka på hur min sambos pappa (som är muslim, från Sudan) hälsar. Han kör på både kram, ryggdunk och handslag (varför välja, när man kan ha allt ihop liksom? :p) - när han hälsar på alla, oavsett kön. Det är tydligen så man hälsar på folk i Sudan. Det tog en stund innan jag lärde mig det - det känns nästan som en liten dans ibland :D

Liknande trådar

Övr. Hund Har en renrasig hund av mindre ras som kom till oss för fyra år sedan direkt från uppfödaren. Hon var 14 månader när vi tog henne och är... 2
Svar
20
· Visningar
2 621
Senast: Otherside
·
Övr. Hund Jag vet inte vad jag ska göra. Jag har i dagsläget tre hundar, en 11-årig labradorblandning, en 8-årig storpudel och en 3-årig... 2
Svar
23
· Visningar
2 115
Senast: __sofia__
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 808
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför... 2
Svar
22
· Visningar
3 992
Senast: lirco11
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka