Okej så här då!

K

Krummeluryttaren

Borde det inte vara så att dressyrdomarna kollades av ansvariga så att dom följer riktlinjerna för kritik.En del skriver inte någon uppmuntran i slutet av kritiken och är det då ryttaren första tävling vågar denne sig kanske inte ut i gen på tävling. :confused:
 
Man kan nog tycka att det borde finnas någon kontroll. men frågan är väl hur det skulle fungera i praktiken. Nu går ju alla domare kurser kontinuerligt och de ansvariga tycker nog att utbildningen skall vara tillräcklig. Tyvärr förekommer det domare som antingen inte skriver kritik alls efter underkända rörelser och reglerna säger att de ska tala om varför ett underbetyg delats ut. Likaså kan kritiken vara helt fel för ekipaget och klassen. Som exempel tänker jag på en liten 12 årig tjej som vågat sig ut på en liten ridskoleponny (b-ponny) tidigt i våras och tävlade en L:C. Första gången hon provade på dressyrtävling och hon fick kommentaren. "Tänk på att inte tävla alls om inte ekipaget är tillräckligt tränat för uppgiften."
att skriva så till en liten tjej som försöker få upp ett intresse för dressyr i en så pass enkel klass är att släcka intresset för dressyr för lång tid framåt. Tjejen i fråga grät i flera dagar och vill aldrig sätta sin fot på en dressyrbana igen. (tar nog lång tid)
otroligt opedagogiskt gjort av domaren. Utbildningsklasser är ju utbildningsklasser och ska bedömas därefter. Några uppmuntrande ord hade gjort stor nytta här.
Själv har jag bara dömt klubbklasser och på märkestagningar, men jag är noga med att alltid avsluta med någa uppmuntrande positiva ord. Hur fel en ritt än har blivit finns det ju alltid något positivt att lyfta fram. Det är lättare att ta till sig kritiken också om den inte är odelat negativ. Lite mer pedagogik kanske skulle vara bra på domarutbildningarna.
 
Jag tycker att i lägre klasser LC och LB så skall domarna bara komma med konstuktiv kritik och vara lite uppmuntrande, just för att det finns många unga nybörjare i dessa klasser.

Senare i dom svårare klasserna är det ju mer befogat att säga ifrån om dom tycker det är helt åt helvete med träningen osv, där rider ju oftast äldre och eller mer rutinerade ryttare.
 
Vi har en domare i vårt område som är väldigt impopulär. Upplevs som orättvis och snål. H*n togs in för "samtal" och efter det blev det en otroligt skillnad! Inte på poängen, men nu fick man konstruktiv kritik så man förstod varför man fick en viss poäng. Stor skillnad blev det!
 

Liknande trådar

  • Omröstning
Hästmänniskan 😟 Är det okej att kalla sin häst nånting annat än det uppfödaren namngett den? Min häst har ett kort, "ovanligt" namn i passet, efter...
4 5 6
Svar
119
· Visningar
10 072
Senast: sweep
·
Tjatter I denna evighetslånga vinter så måste det vara fler än jag som längtar efter våren. Och vad passar då bättre än en omgång med Secret...
23 24 25
Svar
482
· Visningar
13 893
Senast: Barbabelle
·
  • Artikel
Dagbok Tänkte att det kunde vara bra för mig att ha en liten dagbokstråd här, där jag kan skriva av mig och även dela med mig av hästiga tankar...
Svar
6
· Visningar
825
L
Relationer Jag har en fråga som jag väldigt gärna skulle vilja veta hur andra tänker! Men jag ska försöka att förklara utan att av slöja förmycket...
2 3
Svar
48
· Visningar
4 015
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp