okidéer i flaska från thailand

wtf

Trådstartare
jag å gubben va på semester i thailand och där hittade jag en cool souvenir! en flaska med orkidéplantor!

läste på lappen man fick med att man skulle ha sönder flaskan när de kom upp i flaskhalsen, så nu har jag planterat dom i orkidéjord :)
tror jag fick 5 plantor i min flaska och jag har satt en i en luftig korgampel och dom andra i små krukor. runt rötterna satte jag mossa, som jag fick ett tips om.

endel är ganska stora (med ca 8-12 cm långa blad) och endel är små (ca 4-5 cm långa blad). jag har placerat dom på lite olika ställen i hopp om att iallafall nån ska ta sig :)
och så har jag läst att dom gillar luftfuktighet, så jag brukar ställa dom i badrummet när jag duschar haha.

vattnar gör jag kanske varannan vecka/en gång i veckan och då vattnar jag igenom hela krukan med rumstempererat vatten.

det är nog iallafall en månad sen nu som jag planterade dom, och bladen känns spänstiga och hårda fortfarande så jag antar att dom lever och mår bra.
vet inte riktigt vad dom heter, men dom har smala blad och liknar inte ett dugg den vanliga brudorkidén :)

jag är nybörjare med orkidéer så jag kan behöva lite tips på hur jag kan få dom att växa till vuxen storlek? :) det skulle vara så himla kul!!!
 
Sv: okidéer i flaska från thailand

Orkidéer vill ha genomskinliga krukor för att trivas, det är mitt enda/bästa råd. Och mycket sol.
 
Sv: okidéer i flaska från thailand

attans, dom som står i krukor har vanliga krukor för att jag inte hade nåt annat. sen har jag hört nånstans att det är en myt (?) att de vill ha genomskinliga krukor..?
men jag undrar då hur jag ska göra, om de nu vill ha genomskinliga så är det väl inte så bra att plantera om igen så snart? de är ju tämligen nyplanterade.. ljust står de iallafall :)
 
Sv: okidéer i flaska från thailand

Svärmor har alla sina orkidéer i vanliga krukor och de mår hur bra som helst, så jag tror knappast det är ett måste. Syrrans orkidé har blommat sedan augusti och den har också vanlig kruka så. :D
 
Sv: okidéer i flaska från thailand

Jag är en mästare på att ta död på blommor, dock inte orkideèr.
Dom är planterade i helt vanliga lerkrukor och får sällan vatten.:angel:
Jag glömmer....men dom blommar som bara den ändå!:bow:
Så det är tacksamma blommor som passar mej perfekt! :love:
 
Sv: okidéer i flaska från thailand

den har jag redan lusläst, men tack ändå :)

jag hade hoppats på att få tips på hur man får en bebisorkidé att växa upp och blir stor! :)
 
Sv: okidéer i flaska från thailand

Hej!
Jag fick en likadan flaska med orkideér julen 2004.
Jag planterade dem i ölplastglas o gjorde hål i botten. Sen köpte jag på IKEA vinglas som jag ställde dem i. Alltså så kan inte rötterna stå i vatten, för överskottet häller jag ut.
Står ljust i ett österfönster.
Alla 8 lever fortfarande. Men de växer otroligt sakta. Hade nog förväntat mig att de skulle vara stora nu. Men de är inte högre än 15-20 cm.

De dränks igenom 2 gånger i månaden. Det gör jag med alla mina orkideér.
 
Sv: okidéer i flaska från thailand

Att de behöver genomskinliga krukor är nog bara en myt, snarare.
 
Sv: okidéer i flaska från thailand

Är det inte mer så att... De trivs när de får mycket ljus = genomskinlig kruka. Men skadar inte av att vara i ogenomskinlig kruka heller.

I naturlig tillstånd hänger väl orkidéern i trädklykor i rengskogen helt exponerade istället för att växa på marken i undervegitationen. Genomskinliga krukor ska väl efterlikna det tillståndet...
 
Sv: okidéer i flaska från thailand

Fast alltså, de växer i trädklykor ja - men inte ovanför trädkronorna. Så särskilt mycket ljus är det inte där heller.
 
Sv: okidéer i flaska från thailand

Sätter du en orkidée i en vanlig kruka i ett soligt fönster så får den definitivt mer sol än i djungeln ;). Växtligheten är jättetät och blir nästan som ett tak på vissa platser.
 

Liknande trådar

Trädgård & Växter Min äldsta orkidée (ca 4 år gammal) har alltid varit min friskaste. Blommar ca 6-8 månader om året :love: och har inte haft några större...
Svar
0
· Visningar
2 174
Senast: Thaliaste
·
Trädgård & Växter har alldeles nyligen fått upp ögonen för dessa växter, jag letade efter en metod att få bort blomflugorna från orkidéerna och fick...
Svar
18
· Visningar
3 104
Senast: netia
·
Trädgård & Växter Jag vill ha fina växter i alla mina fönster, men det går inget vidare för alla växer sig för stora. Har +30 cm djupa fönster, lagomt...
Svar
6
· Visningar
1 287
Senast: Tant Acka
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra
  • HusdjursGPS

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp