Oklara ägarförhållanden hindrade inte länsstyrelsens försäljning av ponnyer

Tidigare i år omhändertog Länsstyrelsen i Skåne län över 40 ponnyer med olika ägare. Myndigheten ansåg det bevisat att ponnyerna sköttes av en man med djurförbud som fanns på gården där ponnyerna var uppstallade. Trots överklagande och visande av ägarhandlingar är de flesta ponnyer nu sålda vidare.

Ärendet har även behandlats av Förvaltningsrätten i Malmö efter att mannen och några av hästägarna överklagat länsstyrelsens beslut om omhändertagande och försäljning av ponnyerna. Mannen yrkade att besluten om omhändertagande och överlåtelse skulle upphävas och att samtliga hästar ska återlämnas till sina ägare.

Förvaltningsrätten avslog överklagandet och ansåg att länsstyrelsen har visat att mannen ”har varit delaktig i djurhållningen av de omhändertagna hästarna och därmed inte följt ett beslut om djurförbud samt att angivna hästägare har varit medvetna om detta”.

Edit; stämmer det att ärendet är avgjort?
Ärendet var sist jag såg något (läste KRs dom angående inhibitionen igår) inte avgjort i domstol.

Mannen överklagade för övrigt och begärde inhibition till förvaltningsrätten som biföll.
Länsstyrelsen överklagade till högre instans, kammarrätten, som avslog inhibitionen.

Senast ändrad:
Inhibition = verkställandet (omhändertagandet i det här fallet) av ett beslut som gäller omedelbart stoppas. Alltså fick länsstyrelsen rätt att sälja hästarna innan ärendet är avgjort i domstol. Oftast en liten fingervisning om hur rätten kommer döma, ungefär som när en brottsling blir kvar i häkte efter förhandling.

Tidigare i år omhändertog Länsstyrelsen i Skåne län över 40 ponnyer med olika ägare. Myndigheten ansåg det bevisat att ponnyerna sköttes av en man med djurförbud som fanns på gården där ponnyerna var uppstallade. Trots överklagande och visande av ägarhandlingar är de flesta ponnyer nu sålda vidare.

Varför - när en känner till riskerna, som ju är flera - låter man sin häst stå hos någon med djurförbud?

Vild gissning är att det handlar om skenöverlåtelser. Jag skulle ju personligen inte lämna mitt djur hos någon som har djurförbud, med tanke på hur trubbigt det redskapet är och hur långt det går innan någon beläggs med djurförbud.
Antar att ponnyernas ägare inte visste om att han hade djurförbud.

Jag tycker det är direkt rättsvidrigt hur länsstyrelsen och även rätten agerat i det här fallet.

Länsstyrelsen sålde sen ponnyerna för under 10’/st? Och mannen som köpte alla lade sedan ut de till försäljning inom en vecka för 3 gånger de pengarna?
Varför säljer Länsstyrelsen de så billigt? Djurförbudsmannen förlorar ju otroligt mycket på detta då det är han som ska betala för uppstallning osv.

Länsstyrelsen sålde sen ponnyerna för under 10’/st? Och mannen som köpte alla lade sedan ut de till försäljning inom en vecka för 3 gånger de pengarna?
Varför säljer Länsstyrelsen de så billigt? Djurförbudsmannen förlorar ju otroligt mycket på detta då det är han som ska betala för uppstallning osv.
För att hästarna ska säljas fort så det inte blir någon dyr utdragen uppställning? Vet inte vad denna typ av uppställning går på dock.

För att hästarna ska säljas fort så det inte blir någon dyr utdragen uppställning? Vet inte vad denna typ av uppställning går på dock.
Jo antagligen. Men det är ju en balansgång. Någon tjänar ju mycket pengar på att köpa de så billigt och kunna sälja de med stor vinst några dagar senare. Nu köpte ju en person hästarna som inte hade tillstånd för så många, så det känns ju som att historien återupprepar sig. Djurförbudsmannen fick ju rätt förra gången i rätten och slapp betala uppstallning osv. Men personen lär inte orka strida igen kan jag tro.

LS vill bli av med hästarna snabbt. Det kostar mycket pengar varje dag, som djurhållaren får betala. Bara en katt kan kosta 200-300 kr om dagen att ställa upp. Då kan man säkert ta mer för en häst. Säg att det kostar 500kr/dag och hästen blir kvar i 30 dagar. Det blir 15.000. blir djur kvar för länge så finns risken att de avlivas, för att kostnaden inte ska bli för hög. Det kanske inte är så vanligt på just hästar, det beror nog lite på hur många hästar som omhändertas

LS vill bli av med hästarna snabbt. Det kostar mycket pengar varje dag, som djurhållaren får betala. Bara en katt kan kosta 200-300 kr om dagen att ställa upp. Då kan man säkert ta mer för en häst. Säg att det kostar 500kr/dag och hästen blir kvar i 30 dagar. Det blir 15.000. blir djur kvar för länge så finns risken att de avlivas, för att kostnaden inte ska bli för hög. Det kanske inte är så vanligt på just hästar, det beror nog lite på hur många hästar som omhändertas
Med andra ord ska man lite inside-information så kan man komma åt hästarna väldigt billigt. LS höll ju hästarna i många månader förra gången.

Varför - när en känner till riskerna, som ju är flera - låter man sin häst stå hos någon med djurförbud?

Vild gissning är att det handlar om skenöverlåtelser. Jag skulle ju personligen inte lämna mitt djur hos någon som har djurförbud, med tanke på hur trubbigt det redskapet är och hur långt det går innan någon beläggs med djurförbud.

Vi hade ju en sån man i Örebro län, för många år sen, som mötte upp o hotade djuskyddet med grep o bössa, så polisen var alltid med sen. Han skrev över hästarna på fru, barn, kusin, brylling och grannar mellan varje gång... Så det var svårt för djurskyddet att få slut på det hela, det fanns/finns hyllvis med pärmar med material om bara hans hsätvkersamhet på miljökontoret... eftersom det är ändrat nu, är de väl flyttade. Jag gjorde fletalet specialarbeten om djurskydd på universitetet, så jag satte mig in i en stor dela v de hadlingarna, som alltså är offentliga.

Bara en OT-grej, Man blir mörkrädd över, vilka kryphål det finns som etniska svenskar använder sig av, och sen är det bara ett himla liv om vilka kryphål nysvenskar använder sig av. Det kan vara idé att sopa framför egen dörr, innan man försöker omvända andra. <3

Vi hade ju en sån man i Örebro län, för många år sen, som mötte upp o hotade djuskyddet med grep o bössa, så polisen var alltid med sen. Han skrev över hästarna på fru, barn, kusin, brylling och grannar mellan varje gång... Så det var svårt för djurskyddet att få slut på det hela, det fanns/finns hyllvis med pärmar med material om bara hans hsätvkersamhet på miljökontoret... eftersom det är ändrat nu, är de väl flyttade. Jag gjorde fletalet specialarbeten om djurskydd på universitetet, så jag satte mig in i en stor dela v de hadlingarna, som alltså är offentliga.

Bara en OT-grej, Man blir mörkrädd över, vilka kryphål det finns som etniska svenskar använder sig av, och sen är det bara ett himla liv om vilka kryphål nysvenskar använder sig av. Det kan vara idé att sopa framför egen dörr, innan man försöker omvända andra. :heart

Diverse felstavningar och dylikt, bjuder jag på då jag låg i sängen pga att kroppen sa ifrån, och min mobil har såna repor, att det inte går att se vad man skriver och den är engelskspråkig, så man får vända på varenda bokstav själv.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka