Olaglig svanskupering (utbruten från Uppdateringstråd nr 24)

Jag funderade lite över texten om svansen i rasstandarden. Hur ska man tolka den, egentligen?

Svansen ska vara rak, naturligt lång eller kort. Den kuperade (i länder där svanskupering är tillåten) eller naturligt korta svansen får inte vara längre än 10 cm.

Det låter litegrann som att en kort svans inte får vara längre än 10 cm, oavsett om den är kuperad eller naturligt kort. Och de flesta naturligt kortsvansade har väl längre svans än så?
Tror det syftar till att svansen inte får benämnas som kort svans om det är längre. 😅 Men inte säker.
 
Jag funderade lite över texten om svansen i rasstandarden. Hur ska man tolka den, egentligen?

Svansen ska vara rak, naturligt lång eller kort. Den kuperade (i länder där svanskupering är tillåten) eller naturligt korta svansen får inte vara längre än 10 cm.

Det låter litegrann som att en kort svans inte får vara längre än 10 cm, oavsett om den är kuperad eller naturligt kort. Och de flesta naturligt kortsvansade har väl längre svans än så?
Antar att man inte gillar halvlånga svansar helt enkelt. Det är ju nämnligen svårt att veta om det är ett stubbsvans anlag som gjort den så då eller om det är en missbildad lång svans (klämd i magen eller utvecklingsfel). "Halvlånga" svansar förekommer ju i alla raser nämligen.
 
Jag tror inte att det är mer komplicerat än att det är en direkt översättning av den amerikanska standarden. Eftersom ursprungslandets standard ska gälla inom FCI.

Formuleringen i den amerikanska standarden:

"Tail is straight, docked or naturally bobbed, not to exceed four inches in length." (Källa: AKC)

Det vill säga - svansar som är längre än tio cm kuperas, vilket är tillåtet i USA.

I det svenska domarkompendiet för rasen utvecklas det hela, vilket är nödvändigt i en kontext där kupering är förbjuden. Kompendiet finns i sin helhet här.

Citerar kommentaren till den ovan diskuterade formuleringen om svansens längd:

"I rasen finns alla svanslängder, från så kort att det kan anses vara avsaknad av svans till hellång. Rasstandarden baserar sig på ursprungslandets standard där kupering fortfarande är regel. Därför bör vare sig svanslängd eller form på svansen påverka bedömningen i högre grad då det inte är möjligt att i bedömningssammanhang värdera svanslängder i förhållande till varandra och var kort övergår i lång. Funktionsmässigt finns det ingen längd som baserat på fakta anses bättre än den andra. Svansar med knyckar och krokar förekommer i ganska stor utsträckning, men är ej önskvärt. En högt buren svans är inget fel i sig, men kan ofta skvallra om andra brister."

Formuleringen i standarden avser alltså att hunden "ska" vara kuperad eller ha en naturlig svans som är max tio cm. Längre svansar skriver man inget om för det är en icke-fråga i ursprungslandet.
 
Nu har uppfödaren reggat en ny kull valpar. Födda i december.
Med en hane som inte fyllt 1,5 än (var 14,5 månader vid parningen) och där hanen inte röntgades förrän 18/1 3022 fastän valparna är födda 10/12 2021.

Ändå har dessa fått reggas, trots att HD-röntgen är krav på aussien... 🤷
 
Nu har uppfödaren reggat en ny kull valpar. Födda i december.
Med en hane som inte fyllt 1,5 än (var 14,5 månader vid parningen) och där hanen inte röntgades förrän 18/1 3022 fastän valparna är födda 10/12 2021.

Ändå har dessa fått reggas, trots att HD-röntgen är krav på aussien... 🤷
Samma uppfödare som kuperade?!

SKK är verkligen helt kassa på att stå för en kvalitetsstämpel :banghead::banghead::banghead:
 
Nu har uppfödaren reggat en ny kull valpar. Födda i december.
Med en hane som inte fyllt 1,5 än (var 14,5 månader vid parningen) och där hanen inte röntgades förrän 18/1 3022 fastän valparna är födda 10/12 2021.

Ändå har dessa fått reggas, trots att HD-röntgen är krav på aussien... 🤷
Skyllde hen på tjuvparning tro? 🤪
 
Nu har uppfödaren reggat en ny kull valpar. Födda i december.
Med en hane som inte fyllt 1,5 än (var 14,5 månader vid parningen) och där hanen inte röntgades förrän 18/1 3022 fastän valparna är födda 10/12 2021.

Ändå har dessa fått reggas, trots att HD-röntgen är krav på aussien... 🤷
Reggas men med avelsspärr va? Det är så man brukar göra iaf. Då kommer den inte kunna hävas åtminstone.
 
Nu har uppfödaren reggat en ny kull valpar. Födda i december.
Med en hane som inte fyllt 1,5 än (var 14,5 månader vid parningen) och där hanen inte röntgades förrän 18/1 3022 fastän valparna är födda 10/12 2021.

Ändå har dessa fått reggas, trots att HD-röntgen är krav på aussien... 🤷

Läser man protokoll från UKK brukar de komma undan med en uppmaning om att i fortsättningen följa reglerna vid den här typen av regelbrott, men i de fall där tidigare företeelser finns brukar de bli anmälda till diciplinnämnden.

Det blev väl den aktuella uppfödaren redan i samband med kuperingsärendet? Undrar vad som blev av det. Nu när människan är dömd och allt bör hen ju rimligtvis definitivt uteslutas nu om hen blir anmäld till DN igen i alla fall.
 
Nu har uppfödaren reggat en ny kull valpar. Födda i december.
Med en hane som inte fyllt 1,5 än (var 14,5 månader vid parningen) och där hanen inte röntgades förrän 18/1 3022 fastän valparna är födda 10/12 2021.

Ändå har dessa fått reggas, trots att HD-röntgen är krav på aussien... 🤷
MEN WHAT ?!?! Var tvungen att kolla. Så hon har alltså tagit en 5e kull (varav 2 kullar år 2021) på tiken som hon i förhöret har sagt att hon är ”besviken på för hon inte kan lämna röda valpar” :cautious:

Hon har väl dessutom skrivit över hundarna på andra människor ?! Så då måste hon ha ”leasat” tiken också för att ta valpar på den nu. Snacka om att försöka gå runt reglerna..

Skulle tro att disciplinnämnden inväntar beslut från överklagan. Än så länge har hon inte inte dömts i disciplinnämnden iaf, jag håller koll på mailen som rasklubben får från SKK. Men detta var nog droppen..
 
MEN WHAT ?!?! Var tvungen att kolla. Så hon har alltså tagit en 5e kull (varav 2 kullar år 2021) på tiken som hon i förhöret har sagt att hon är ”besviken på för hon inte kan lämna röda valpar” :cautious:

Hon har väl dessutom skrivit över hundarna på andra människor ?! Så då måste hon ha ”leasat” tiken också för att ta valpar på den nu. Snacka om att försöka gå runt reglerna..

Skulle tro att disciplinnämnden inväntar beslut från överklagan. Än så länge har hon inte inte dömts i disciplinnämnden iaf, jag håller koll på mailen som rasklubben får från SKK. Men detta var nog droppen..

Japp. Så det var ju trist att hon inte fick några röda denna gången heller.. 🤷
Hade helt missat att det var femte kullen!

Sån sjuk soppa det här alltså.
Det tragiska är ju att hon givetvis kommer få dem sålda...
 
Japp. Så det var ju trist att hon inte fick några röda denna gången heller.. 🤷
Hade helt missat att det var femte kullen!

Sån sjuk soppa det här alltså.
Det tragiska är ju att hon givetvis kommer få dem sålda...

Har hon kvar sitt instagramkonto och skriver om valparna där? Jag tänker att man i hennes situation skulle skämmas ihjäl och inte våga nämna för någon att man skaffat valpar
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 189

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Uppdateringstråd
  • Hingstval 2024
  • Dressyrsnack 16

Omröstningar

Tillbaka
Upp