Olaglig svanskupering (utbruten från Uppdateringstråd nr 24)

Japp. Bara i år har hon haft 17 valpar. Och de kostar ju inte direkt 10.000 styck.
Snarare närmre 25' än 20' skulle jag säga...
Funderar... får tingsrätten uppgifterna från skatteverket (gissar det) eller uppger personen själv sin inkomst? Och, skulle tingsrätten få återkoppla till skatteverket att den deklarerade inkomsten inte är rimlig med tanke på bisyssla?

Någon som vet?
 
Funderar... får tingsrätten uppgifterna från skatteverket (gissar det) eller uppger personen själv sin inkomst? Och, skulle tingsrätten få återkoppla till skatteverket att den deklarerade inkomsten inte är rimlig med tanke på bisyssla?

Någon som vet?

Man får uppge sig inkomst men även den taxerade kollas upp och tas med.
Vi (polisen) frågar alltid om årsinkomst, skulder, bidrag osv, men gör en taxeringskoll också så båda skrivs med.
 
Idag kuperas inte svansar öht. Inte ens under narkos hos veterinär. Undantag är skadade svansar. Men det krävs ofta upprepade besök med uppslagna svansar och oftast tas bara en del av svansen bort.
Jag har en släkting vars hund bröt svansen (tror jag det var) och den biten blev då bortopererad av veterinär. Hunden hade innan en extremt lång svans så efteråt var den normallång men det märktes ändå på hunden att hen var ledsen över sin kortade svans ett bra tag efteråt. Hur man kan utsätta en hund för det med vilje övergår mitt förstånd.
 
Förr trodde man ju inte att bebisar kände smärta heller.. Jag tycker det är en väldigt vansklig sak att förutsätta.
Det är också totalt motbevisat att valpar inte skulle känna smärta. Studier på både nyfödda bebisar, hundar och andra försöksdjur visar att smärtkänsla finns från start.
Man gjorde mycket dumt förr. Hankatter kastrerades bland annat genom att huvudet och kroppen trycktes ned i en gummistövel och så kastrerade man. På vaken katt utan smärtlindring.
 
Det är också totalt motbevisat att valpar inte skulle känna smärta. Studier på både nyfödda bebisar, hundar och andra försöksdjur visar att smärtkänsla finns från start.
Man gjorde mycket dumt förr. Hankatter kastrerades bland annat genom att huvudet och kroppen trycktes ned i en gummistövel och så kastrerade man. På vaken katt utan smärtlindring.
Usch ja kastreringen har min mamma berättat om att de gjorde med hennes katt som ung :crazy: hon minns det som ett trauma än idag.
 
Nu har jag också läst fup och dom, och som jag fattat det blev hon dömd för att ha kuperat en valp, den som hon sålde till en kompis. Övriga två, som hon initialt behöll själv, verkar inte ha undersökts. Vad händer med dem, kan man undra?

Det jag fastnade för är att det tydligen även finns misstanke om att mamman till valparna är kuperad (hon är portugisisk import). Mamma hund har en massa utsällningstitlar, men hon är också KORAD. Varken utställning eller korning är väl ok med en kuperad hund?
 
Nu har jag också läst fup och dom, och som jag fattat det blev hon dömd för att ha kuperat en valp, den som hon sålde till en kompis. Övriga två, som hon initialt behöll själv, verkar inte ha undersökts. Vad händer med dem, kan man undra?

Det jag fastnade för är att det tydligen även finns misstanke om att mamman till valparna är kuperad (hon är portugisisk import). Mamma hund har en massa utsällningstitlar, men hon är också KORAD. Varken utställning eller korning är väl ok med en kuperad hund?
Mamman är garanterat kuperad. En fd kompis köpte en hund från samma portugisiska uppfödare, den kom med falskt intyg på att den var född utan svans (Uppfödaren har alltså sagt att valpen hade haft längre svans och att den var kuperad men att hon kunde fixa ett intyg på att den var född utan svans vid eftersom SKK kan kräva det.. Och min dåvarande kompis tog det.. ).
 
Mamman är garanterat kuperad. En fd kompis köpte en hund från samma portugisiska uppfödare, den kom med falskt intyg på att den var född utan svans (Uppfödaren har alltså sagt att valpen hade haft längre svans och att den var kuperad men att hon kunde fixa ett intyg på att den var född utan svans vid eftersom SKK kan kräva det.. Och min dåvarande kompis tog det.. ).
Går inte kort svans att dnatesta för eller minns jag fel?
 
Mamman är garanterat kuperad. En fd kompis köpte en hund från samma portugisiska uppfödare, den kom med falskt intyg på att den var född utan svans (Uppfödaren har alltså sagt att valpen hade haft längre svans och att den var kuperad men att hon kunde fixa ett intyg på att den var född utan svans vid eftersom SKK kan kräva det.. Och min dåvarande kompis tog det.. ).
Och då verkar det nästan ha varit satt i system från den portugisiska uppfödaren, vilket gör det hela värre. Fullt förklarligt att kompisen är en fd kompis.

Det jag funderar på är mamma hunds alla titlar, som hon sannolikt har fått utan att ha rätt till dem. Vad händer med dem? Fungerar det som i annan sport, när någon åkt dit för doping, att de kan bli av med alltihop i efterhand?
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 325

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp