old mac's eller boa boots??

Seabaz

Trådstartare
För och nackdelar med båda sortens boots. Vilka har ni eller har ni erfarenhet av?

Vilka är bäst?
Vad ligger priserna på?

Sv: old mac's eller boa boots??

Jag har köpt boa boots til min häst, och jag tycker dom är jättebra! :bow: Kostar ca 1200,-/paret. Eftersom jag inte tycker om H. och anser att kvaliten på deras grejer är skit, så funderade jag inte ens på deras boots. Stod mellan Easy boots och Boa. Valde Boa för att dom är mjukare än EB.

Har bara haft dom nån mnd, men funkar jättebra, hästen går jättefint med dom. :)

Jag köpte ett par Boaboots till min ena häst ifjol. Jag rider inte henne så ofta, hon är avelssto nu, och jag tyckte det var onödigt att sko henne då. Tyckte det verkade vara en toppenidé med boots - och det var det till henne också. Dom var jättebra att rida i, vi var ute ett par gånger och hon fick inget skav eller så.

MEN- sen har jag inte använt dom igen för dom är helt hopplösa att få på hoven! :mad: Första gången jag skulle ha på dom tog det 40 minuter och tre personer innan dom var på plats!! :eek: En halvtimme nästa gång.. Sen orkade jag inte använda dom mer. Tänkte för några veckor sen att jag skulle prova igen, men det gick inte alls.. Och jag har mätt noga så att det är rätt storlek - och dom sitter ju bra när man väl fått på dom. :smirk:

Skulle gärna ha tips på andra boots som funkar att få på hoven! :bow:

JennyK skrev:
Jag köpte ett par Boaboots till min ena häst ifjol. Jag rider inte henne så ofta, hon är avelssto nu, och jag tyckte det var onödigt att sko henne då. Tyckte det verkade vara en toppenidé med boots - och det var det till henne också. Dom var jättebra att rida i, vi var ute ett par gånger och hon fick inget skav eller så.

MEN- sen har jag inte använt dom igen för dom är helt hopplösa att få på hoven! :mad: Första gången jag skulle ha på dom tog det 40 minuter och tre personer innan dom var på plats!! :eek: En halvtimme nästa gång.. Sen orkade jag inte använda dom mer. Tänkte för några veckor sen att jag skulle prova igen, men det gick inte alls.. Och jag har mätt noga så att det är rätt storlek - och dom sitter ju bra när man väl fått på dom. :smirk:

Skulle gärna ha tips på andra boots som funkar att få på hoven! :bow:

Och jag 'klär på' 4 boaboots på under 5 minuter, och då inklusive gaiters. Så olika det kan vara..

Jag har (haft snart då jag hålle rpå och säljer dem till en annan bukefalist) till valacken. Fungerat utmärkt, lätta få av/på, sitter kvar i all terräng/på alla underlag, hästen trivdes med dem, inga skav (skvakänslig herre) etc. Dessutom gjorde de honom KOMPLETT oöm på ALLA underlag i samma skeund de sattes på.

MEN jag skodde på honom igen för en vecka sen. ANledningen är att han nu tränar mer, och på skogsmullehästsnivå på halvpensionsnivå, dvs uteritter 3-4 ggr/vecka så fungerade de perfekt, men nu tränas han mer, och han är ju T-märkt och jag är KINKIG med honom, och JAG kan inte bli kvitt känslan att det blir som viktboots. Som sagt HÄSTEN verkar inte bekymras alls, och är fräsch och fin och har inte påverkats neg av bootsen ALLS, men JAG kan inte släppa känslan att det belastar hans ben extra, och allt sånt undviker jag iom att han inte HAR friska ben egentligen. Så, inga klagomål alls på bootsen, men har avslutat bootsprojektet pga klena nerver hos matte ;)

har boa boots runt om på min häst. dom fungerar jättebra, inget skav, inget smuts i o hästen klarar alla underlag o bryr sej inte om bootsen. men dom e förjävliga att få på. på fram går det ibland bra o ibland mindre bra. i början tog det hur lång tid som helst, man stod helt yr i huvet o försökte efter alla konstens regler få på bootsen men man blev nästan gråtfärdig för att de inte gick. bak är det hur lätt som helt att få på men de krävdes endel träning... så nästa gång blir det en annan modell... en av bootsen har gått sönder dessutom men ja ska få utrustning till att fixa dom igen. kostade 1100+130/paret för boots+gaiters

dessutom går dom att hoppa med, rida dressyr med, rida i lera, vatten eller ojämn terräng, man behöver inte oroa sej för att hästen ska få sticksår i hoven om den trampar på något vast osv massor me fördelar.. fast det stämmer överens med de flesta boots...

Senast ändrad av en moderator:

ja vill inte låta näsvis eller så men järnskor är större belastning på hästens ben än ett par boots eftersom hoven kan flexa fritt i bootsen o på så sätt absorberas stöten i nedsättningen av hoven. har man skor kan inte hoven flexa o stöten går upp i benen istället...

titta in på Barfotahäst där står det massor som ja tror du kan uppskatta om du är rädd om hästens ben :)

Silly skrev:
ja vill inte låta näsvis eller så men järnskor är större belastning på hästens ben än ett par boots eftersom hoven kan flexa fritt i bootsen o på så sätt absorberas stöten i nedsättningen av hoven. har man skor kan inte hoven flexa o stöten går upp i benen istället...

titta in på Barfotahäst där står det massor som ja tror du kan uppskatta om du är rädd om hästens ben :)

Javisst, men det är stor skillnad på att springa i gymnastikskor eller i gummistövlar också. Hänger du med hur jag menar? Det är DEN delen som gjorde att jag avbröt. Det blir 'klumpigare' med boots än med järnsko liksom.

Sen är jag väl medveten om för och nackdelar med barfota vs sko, hur hovmekanismen etc påverkas osv. Men i det här fallet föll valet utan tvekan på järnsko. Trots den hämmande effekt på hovmekanismen man får så överväger fördelarna. Just för att det är 'nättare' med järnsko än boot. Ur alla andra aspekter är boots bättre, men jag fäster när det gäller den hästen STOR vikt vid just den där detaljen. I en IDEALISK värld skulle jag vilja ha honom oskodd.

På samma sätt som att tvååringen är skodd fram trots att jag generellt INTE vills ko unghästar förrän den första vintern de är i träning, dvs inte en sekund tidigare än man MÅSTE och helst inte innan de vuxit färdigt. Men av diverse anledningar så överväger fördelarna nackdelarna även där, även om jag fortfarande hellre skulle se henne oskodd ro.

ok.. förlåt att ja e lite envis men ja är så starkt för barfota att ja gärna vill hjälpa me förslag o annat iallafall. det finns "barfotaskor" som tillåter hovmekanisken samtidigt som dom skyddar hoven o är nätta :) om du är intresserad (behöver inte svara)

som när stallägaren skulle sko sin treåring börja ja predika om va hon egentligen gav sej in på o att de fanns andra lösningar osv... :angel:

Hippogrip :bump:

Senast ändrad av en moderator:

Det tar mig max fem minuter att sätta på bootsen på alla fyra, då inkluderar det att borsta hovarna rena! Du måste ju göra nåt fel??

Silly skrev:
ok.. förlåt att ja e lite envis men ja är så starkt för barfota att ja gärna vill hjälpa me förslag o annat iallafall. det finns "barfotaskor" som tillåter hovmekanisken samtidigt som dom skyddar hoven o är nätta :) om du är intresserad (behöver inte svara)

som när stallägaren skulle sko sin treåring börja ja predika om va hon egentligen gav sej in på o att de fanns andra lösningar osv... :angel:

Hippogrip :bump:

Var envis du, jag förstår ju att det är av välmening. Men jag kan lugna dig med att jag är väl insatt i både barfota, hippogrip, boots osv. Och att jag strävar efter ett alternativ som är så bra som möjligt för hästen, ständigt och oavsett. Och GÄRNA har mina barfota så mkt det bara går. Och att valacken har sina järnskor eftersom det är det 'säkra' alternativet. Alltså jag skulle kunna prova t ex Hippogrip på honom, men till och med Hippogrip själva AVRÅDER mig från att göra det när det gäller valacken.

Ingen som använt/använder old macs?? Vill gärna vet lite om dem, hur storlekarna är (går det jämföra med vanliga skor, så svårt att vet att man mäter rätt), kvalité osv

det lär väl bero på hur samarbetsvillig hästen är också? annars förstår jag inte vad alla människor ska vara till för? eller så gör du bara väldigt fel.

förresten - var köper man boaboots? och är dom halkfria?

vad lägger du i halkfria? Dom går att brodda om det är det du menar? Annars ger dom bra grepp på dom flesta underlag.

Min häst är så snäll, han lyfter själv upp sina hovar så jag kan sätta på bootsen.:)

Jag har använt Old macs, men de är inget jag rekommenderar. Svåra att få att sitta bra, med remmar å kardborreband till höger å vänster... Man får dra å stå i som sjutton, å sen så efter en stunds ridning verkar de töjt ut sig ändå så att de "tjippar" för varje steg. Har numer Boa och Easyboots Epics. Bäst gillar jag Epicsen, väger 125 gram mindre (storlek 1) än Boa, samt klämmer inte uppe på kronranden som Boa gör på min häst. Dessutom så sitter gaitern fastskruvad i själva skon, så den hjälper till att hålla fast skon samt hålla grus utanför skon.

Var hittar man Easyboots Epics? Jag är helt oinsatt i detta, men har börjat bli lite nyfiken =)

Har provat Old macs, Marquise supergrip och Easy boot eptcs.
helt klart mest nöjd med Episen. Om Marquisen hade haft samma idé med en gaiter bakom hade de nog funkat de med men med den uppblåsbara gummiputan på ballarna blev det lätt lite skav när det var fuktigt och kom in grus.
OldMacsen är klumpiga, tar lång tid att få torra och har dålig passform.

Jag gillar epicsen då ingen hård del kommer i kontakt med nån mjukdel. Dessutom är de relativt billiga, 400kr st hos den återförsäljare jag köpte av. De går även att brodda.
Har sådana fram på båda mina hästar.

På min häst blev det för mycket rörelse i sömmarna med hippogrip vilket resulterade i sprickor.
Nu går han barfota igen med epics på framfötterna. Pållen är nöjd, matte har gott samvete och slipper hovslagarräkning var 7:e vecka.
Endast dojorna som kostar 800kr, och dom håller ju ett tag.

Liknande trådar

Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
564
Senast: Ramona
·
Utrustning Hej! Någon som har koll på företag man skulle kunna anlita för att köra en häst från stockholmstrakten till Nederläderna? (Eindhoven)...
Svar
3
· Visningar
260
Senast: Rosett
·
Utrustning Jag har velat fram och tillbaka en tid gällande att hålla vår ponny barfota. Vi tog av skorna bak för en tid sedan och har jag nog...
Svar
8
· Visningar
854
Utrustning Jag undrar om någon här kan förslå ett par barfota boots till min nya häst som normalt går barfota utan problem. Men på vissa...
Svar
4
· Visningar
588
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka