Olika benskydd?

N

Nanne

Vad för några benskydd ska man använda om man har en häst som stryker sig?
Har aldrig tidigare behövt använda några skydd eller lindor. Och varför har vissa boots bak, trodde att det var för att förhindra balltramp :confused:. Sen finns det ju benskydd som bara ser ut som hm va ska man säga en rulle, förstår ni vad jag menar...dem finns för både fram och bak i vissa modeller medans det bara finns fram i andra.
 
Sv: Olika benskydd?

Om hästen stryker sig är det strykkappor du ska ha.
Fram är de alltid höga, men bak kan du antingen välja på korta kotskydd eller höga strykkappor beroende på vart hästen stryker sig.
Boots bak kan man ha om hästen trampar sig på insidan av kronranden med den andra bakhoven, men kan också skydda mot islag vid hinder etc.
"Rullarna" antar jag att du menar kotringar? De har ingefär samma användningsområde som boots, att skydda mot ball/kronrandstramp.
http://www.hooks.se/Butik/assets/product_images/mellan/690099.jpg
 
Sv: Olika benskydd?

Rullarna, är det sånna som går ner över kotan och är gjorda i ett mjukt material, tex neoprene och har 4 st kardborrefästen?
Tex dessa:
610329.jpg


De är stötdämpande och skyddar även mot strykning.
 
Sv: Olika benskydd?

Det va de benskydden "rullarna" jag menade haha, kom inte på nåt bättre beskrivning, men går de ha både fram och bak? Eller är de utformade mest för frambenen? Damasker då? Va har man de till? :confused:
*fniss* inte riktigt hemma på detta...
 
Sv: Olika benskydd?

Du kan ha dom både fram och bak.

Damasker är som strykkappor. Ibland av mjukare material i förstärkningen.
 

Liknande trådar

Utrustning Jag har under större delen av sommaren försökt hitta bra benskydd som ger bra stöd till både senorna och även kotorna. Det finns ju en...
Svar
0
· Visningar
375
Senast: iNHALE
·
Hästvård Mitt fullblod har rivit upp ett stort sår på sidan av bålen, men inte så stort att det behöver sys. Allt man kan läsa om modern sårvård...
Svar
17
· Visningar
912
Senast: inaa
·
Kläder & Bli fin Vet finns många här inne som bra hitta kläder. Så nu ber jag er om hjälp! Jag blev av med en favorit tröja tidigare idag, dock beställt...
Svar
10
· Visningar
827
Senast: Enya
·
Kläder & Bli fin Pga annan tråd här i forumet började jag åter igen fundera på det här med olika material i kläder. Hur ska man tänka egentligen och hur...
2
Svar
20
· Visningar
1 412

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp