olika kategorier

• Träning
  • Trådstartare Trådstartare Geasey
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 838
G

Geasey

Ponnyhästar delas väl in i olika kategorier efter hur utbildade de är?
Kan någon berätta vad en kategori D innebär?
Skriv inte bara förkortningar för det säger mig inget.
Tacksam för svar!

Sv: olika kategorier

Inte efter hur utbildade de är, utan efter sin storlek. En ponny i kategori d (en d-ponny) är mellan 140 och 148 cm i mankhöjd.

Ja just det, nu blandade jag ihop det lite. Men man använder väl bokstavskombinationer el. kategorier för att mäta hästens kunskaper med?
Ex. L/C, L/D, L/A. Lätt A är väl bäst? Men vad kommer efter det?
Ursäkta men jag vill gärna veta?

L:C, L:B osv. är tävlingsklasser. LD betyder Lätt D och är lättast. Sedan kommer LC, LB och LA är svårast av dom lätta klasserna. Sedan kommer de medelsvåra klasserna som heter Msv:B och Msv:a, Msv står för medelsvår. För ridhäst heter hoppklasserna inte LD osv. utan LD heter 0,90 m, LC heter 1 m, LB heter 1,10 osv.
I dressyr kommer först dom lätta klasserna sedan de medelsvåra och sedan kommer st. georg och andra sådana klasser. Det finns även klasser som heter t.ex. Svår B:1. Kürprogram är när ryttaren gör ett eget program med musik till. I kürprogrammen finns det vissa rörelser som måste vara med. I dressyr betyder L:B1 att det är den lättaste LB-klassen, LB2 att det är den näst lättaste LB-klassen. I dressyr finns inte LD utan det är från LC och uppåt.

Fattar du min konstiga förklaring? :p

ja det var ju en hel vetenskap det här, men tack för hjälpen!

Liknande trådar

Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
611
Senast: Lavinia
·
Träning Min häst har börjat te sig lite konstigt vid varje ridpass, han skrittas igång ordentligt, brukar skritta ut grusvägen en bit och... 2
Svar
33
· Visningar
2 555
Senast: Idaw83
·
Skola & Jobb Hej! Jag håller på att leta arbete efter att ha läst klart på universitetet. Ingenjör som inte är renodlat datainriktad, men med väldigt...
Svar
10
· Visningar
794
Senast: Anna-Bella
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 241

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka