olika kostnader..

BRAGO

Trådstartare
hejhej. vad betalar ni varje månad för hästen? vad för saker och hur mkt blir det? har gjort lite "kalkyler" för att se om jag har råd att hyra/köpa häst, men det vore bra om man kunde få höra vad lite olika personer har för kostnader varje månad så jag ser att jag inte glömt nått. :smirk: :D
 
Stallhyra 1000:-
Ensilage + spån 800:-
Kraftfoder 180:-
Skoning 230:- (han skos 7 ggr om året)

Sedan tillkommer vaccinering och avmaskningskostnader. Samt ev. om vet. behövs. Kostnader för träning. Utrustning m.m
 
Stallplats: 4000
O 250 KR extra för heldag..
O 1500 KR för träningar
Sen blir väl bensinen 1600 KR Månad..
Skoning var 6:e vecka 750
Sen är det alltid andra löpande kostnader :mad:!!!
 
Jag betalar:
800:- för stallplatsen (stor och fin box). Fri tillgång till spån ingår. Ägaren till stallet sköter alla in & ut släpp, alla fodringar och täckningar.

2,90 kr/kg för analyserat bra torrhö

500:- för varje hösilage som det är ca 600-750 kg i och det är bra och torrt hö

600:- för hovslagaren inkluderat skorna (dock tillkommer ev. broddar, sulor m.m.)

Sen tillkommer ju självklart kostnadet för avmaskning, vaccinationer mot stelkramp, hästinfluensa och botulism.

Även bensinkostnader, träningar m.m.
 
Jäcklar vad mycket du betalar för din stallplats :eek:
4000:- + helger och så :crazy:
 
Jag betalar

Hyra: 1100:- då ingår in- utsläpp, hö, halm, fodring.

Foder: Kraftfoder ca. 50:- i månaden(köper själv)

Hovslagare 460:-(köper skor själv 22:-/st.* 4 st)

Avmaskning: 100:- * 4ggr

Försäkring: ca. 2000:-/ år

Det är ganska mycket pengar man lägger ner på hästen egentligen :o
Men det är det värt :love:
 
Hyra: 500kr/mån (inkl in-utsläpp, täckesbytning, betfor och halm)
Hovslag: 600kr (var nionde vecka)
Försäkring: 370kr/mån
Hö: ca 500kr/mån
Havre,korn,mineraler, vitaminer, lusern osv: ca 250kr/mån
Träning, transport: ca 400kr/mån (minst)

Sen tillkommer ju avmaskning, veterinär, och en jäkla massa pengar till utrustning! :crazy: men visst är det värt det, hon är ju ändå mammas ögonsten! :love:
 
Hejsan!

Jag gjorde precis en sådan kalkyl som du försöker göra nu innan jag köpte häst, men som vanligt räknade man med alldeles för lite pengar.. suck! :smirk:

jag betalar:
  • 1500 kr okt-maj, sen 500 kr juni-sept, inklusive allt! Mat, insläpp, utsläpp, täcke etc. Behöver i stort sett bara komma dit och rida! :rofl: :angel:
  • hovslagare 600 kr var åttonde-tionde vecka
  • Försäkring 3000kr/ år
  • Träning 400-1000kr i veckan.
  • Vaccinationer ca: 2000/år
  • Löpande kostnader varierar från 0kr-4000kr i månaden.. :o

Lycka till med kalkyleringarna! :bump:
 
Hur går det med hästeriet?
Du har samma problem som jag, kan inte komma fram till vad det kostar.
Endel (Moa) betalar ju 8000-10000 i månaden. Anneli (Hrönn) betalar typ 3000. I samma stall..

Men vad kan man räkna med att det kostar ungefär om kallhyran ligger på 1550/mån (i sthlm) exklusive träning
 
Betalar 600:- i månaden för stora boxar med fri halm och kvällsfodring, hagar och egen paddock.
Kollektivschema på in/utsläpp - väldigt lindrigt (få hästar) täcke av och på ingår och allt sånt.
Hö kostar 1.50 kr/kg och havren 1.10 kr/kg, samma för kornet. Köper Hippo Breed och betfor och vetekli.

För fölisen kommer jag betala 1300:- i månaden hela vintern, då ingår allt, lösdrift, foder, halm, tillsyn, fodringar, uppbindning och översyn, hjälp vid passning av hovslagare etc. Det enda jag behöver göra är borsta och det gör jag så gärna!!! :D
 
Bor i Småland (på landet) o har därmed det mesta ganska billigt! Har ett halvblod.
*stallhyra 1200 kr/mån (sommaren 500 kr/mån), hö, havre, strö, utsläpp morgon o fodringar ingår, tillgång till transport, belyst liten paddock m hinder
*mineraler, vitaminer, biotin, vitlök, saltsten ca 300 kr/mån
*avmaskningar ca 150 kr/gång 3 ggr per år
*vaccination tror det är 200 kr/spruta
*veterinär, svårt att säga.... förhoppningsvis ingenting
*hovis 520 kr för verkning, skoning runt om (mer då snösulorna ska på)
*försäkring 3500 kr/år
*träningar minst 400 kr/mån
*tävlingar ca 100-200 kr/gång
*utrustning har lagt åtskilliga tusenlappar på det, köper bra utrustning m kvalite som håller, utrustningen kostar MYCKE mer än man tror.... Men beror ju oxå på om du använder ex täcken, skydd osv osv. Jättesvårt att säga vad det blir per månad!

Sen tillkommer ju....
*bensinpengar (bilen drar mer med släp+häst)
*kostnader för ex massör (betalar 300 kr en gång i månaden), sadelutprovare o såna saker ibland
*anläggningskort på ridklubben (jag 350 kr/år) för att få utnyttja anläggningen
*medlemsavgift i ridklubben
osv osv

Tkr det är värt varenda krona man lägger på hästen :D
 
Det är svårt att räkna vad min pålla kostar i månaden då det varierar från månad till månad

Jag har eget stall så ingen stall hyra.
Hö: 2kr/kg. = ca 500 kr/månad

Hovslagare: 1000 kr var 8:e vecka = 500 kr/månad

Havre: köper en säck som räcker i ca. 2 mån. 60 kg för 100kr = 50 kr/månad

Krafft Grund: Drygt 2 säckar i månaden = 260 kr/månad

Morötter: 65 kr/månad

vitlök, B-vitamin, mineraler, Turbo m.m.: Ca. 150 kr/månad

Träningar: Endast hoppträning: 700 kr/månad
Tränar ej dressyr mer än sporadiskt. Ska börja regelbundet, då ytterligare ca. 500kr/månad

Ridhuskort: 275 kr/månad

Tävlingar: ca. 100kr/månad (tävlar avd. B)

Försäkring: Drygt 4000/år tror jag (eller jag kan vara helt ute och cykla.... :confused:)

Sen är det alltid en massa utrustning osv. som måste köpas ny.

Jag bor i Sthlm och kommer undan relativt billigt tycker jag själv.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Hej! Lite nyfiken på vad import kostnader idag inom EU ligger på ungefär. Funderar på att ta hem en häst från Tjeckien och är lite...
Svar
12
· Visningar
846
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 267
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 009
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 208
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Byta jobb. Men vad göra?
  • Vad gör vi? Del CXCIV
  • Vabruari

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp