Jag har försökt räkna fram och tillbaka på om jag kan ha råd med egen häst. Är uppväxt med egen häst men sålde ponnyn när jag skulle studera, nu har jag fått ett jobb där jag tror att det kanske kan gå ihop, men det lär inte bli mycket över så jag kan spara pengar. Har dock en rätt bra buffert och sparpengar sen tidigare utöver pengar för köp av hästen. Jag tjänar ca 30K efter skatt, har en bostad på 7k/månad, en bil och inga andra omkostnader. Bor i en mindre stad, och vill helst ha hästen inackorderad med mycket service. Kanske på lösdrift, men med skrittavstånd till ridhus? Tror ni det kan gå? Hur ser er ekonomiska situation ut? Jag vill inte känna att jag får räkna kronor och ören varje månad för att få ihop det, och kunna ha råd att träna mycket och iallafall starta några enstaka tävlingar per säsong
Det jag är mest orolig över är försäkringarna som känns så dyra. Om man ska köpa en häst för 100-200K (som dem numera verkar kosta) och försäkra den fult ut i liv, vad landar det på? Är 1000kr/månad en rimlig uppskattning med hög veterinärvård?
Det jag är mest orolig över är försäkringarna som känns så dyra. Om man ska köpa en häst för 100-200K (som dem numera verkar kosta) och försäkra den fult ut i liv, vad landar det på? Är 1000kr/månad en rimlig uppskattning med hög veterinärvård?