olika nosgrimmor..

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare belan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 891
B

belan

vad är de för skilnad på olika nosgrimmor ? asså.. vad gör de för skilnad?

typ pullargrimma, islandso oså .

tack:p

Sv: olika nosgrimmor..

"Islandso" har jag aldrig hört talas om... :confused:

*Den engelska nosgrimman spänns ovanför bettet, innanför sidostyckena. Kan ge skador i kindslemhinnan om den spänns för hårt.

*Aachengrimman är en engelsk nosgrimma med en extra rem som spänns nedanför bettet.
Behöver man av någon anledning korrigera hästens mun genom att dra ihop den är det dock bättre att välja remontgrimman. Den nedre remmen kommer nämligen lätt i en vinkel (snett uppifrån) som gör att den kan trycka bettet uppåt.

*Remontgrimma/hannoveransk nosgrimma spänns nedanför bettet och är "ledad" med en ring på varje sida för att hamna i rätt läge.
Ligger inte an mot några tänder, och är därför en ganska snäll nosgrimma, även om den används för korrigering.

*Pullargrimman spänns som en snara runt hästens huvud, den består i princip av två remmar som spänns i kors.
Kan vara ett bättre alternativ än aachengrimman för korrigering, eftersom den inte spänns direkt mot kindtänderna utan mycket högre upp. Den nedre remmen kommer dock in en ännu brantare vinkel mot bettet än vad aachengrimman gör...

Alla nosgrimmor ska spännas så att minst två fingrar ryms mellan nosremmen och nosryggen!! (Inte under käken eller på sidorna...)

Sv: olika nosgrimmor..

okej , tack. :) ja stava fel på "islandso". ;) det skulle vara islandträns.. :P men tack för svaren!

Liknande trådar

Utrustning Japp, då var det dags för det näst svåraste inköpet när det gäller hästar. Sadel. Jag har köpt en ung häst som både ska växa mer och...
Svar
5
· Visningar
412
Senast: Freazer
·
Utrustning Hej! Jag gör ibland repgrimmor på fritiden i hopp om att en dag kunna öppna och sälja hållbara grimmor av bra kvalitet. Har lagt massvis...
Svar
5
· Visningar
635
Senast: morgaine
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 213
Senast: sweep
·
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
463

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka