Sv: Olika skostrolekar
vdb skrev:
Ska och ska, ibland är det så och ibland inte, vissa skotillverkare gör baksorna medvetet lite mindre men kallar de fortfarande för samma storlek som framskorna, dvs en fram1 är lite större än en bak1.
Hur vet du det? Kan du bedömma det? Om ena hoven ÄR mindre än den andra varför då inte sko den därefter? För att undvika en trång sko som det kan bli om man envisas med att spika fast en för stor sko.
vdb skrev:
Du verkat inte ha hört tals om mycket.
Jag har på vänster fot strl 42 och på höger 43. Jätte praktiskt(och billigt) när jag ska köpa skor...
Du var verkligen trevlig du..
1Har faktiskt aldrig hört talas om nån person som har olika skostorlek, men uppenbarligen har jag misstagit mej. Trodde det var ytterst ovanligt, men det verkar ju vara vanligare än vad
jag trodde.
2 De flesta hästar jag nåsin stött på har en strlk större framskor än bakskor, men har sett flera hästar som har samma fram som bak,
självklart är det individuellt hur man väljer storleken!
3 Den ena hästen med olika bakskor HAR inga fel på sina fötter, har aldrig heller haft, däremot skos den i mitt tycke med för små skor runt om.. Vet att det finns hovslagare som skulle hålla med mej till fullo, trots att jag bara är hästägare utan nån som helst erfarenhet av skoning, det är rent sunt förnuft..
Det jag undrade över egentligen var ju varför? Om det nu är som jag förmodar att det inte finns nån egentlig anledning(inga skador, många tappskor, andra defekter)
Och hur det påverkar hästen i övrigt?
-------------------------------------------------
Min tränare sa en gång att om man har två(eller fler) hästar som har samma problem så är det troligen ryttaren det sitter hos..
speciellt om en annan ryttare sitter upp och inte har problem alls...
Därför tänkte jag

att:
Om samma hovslagare skor alla hästar med olika skor på samma benpar, är det alltid hästen det är fel på då?