Olika sorters Lusern

Varför kallar man en gräs-klöverblandning för lusern?
För att det säljer såklart. Varför bytte man namn på senapskål till ruccola liksom? ;) jag tror att många hästägare inte har en aning om, och/eller skiter fullständigt i, att lucern är en viss växt.
 
För att det säljer såklart. Varför bytte man namn på senapskål till ruccola liksom? ;) jag tror att många hästägare inte har en aning om, och/eller skiter fullständigt i, att lucern är en viss växt.
Både klöver och lusern tillhör baljväxter vilket även lupin och ärtor gör så då borde det vara okej att även sälja det som lusern.

Står det isbergssallad på förpackningen i affären så tycker jag inte det är okej om det visar sig vara ruccola i förpackningen.
 
Jag förstår inte hur de kan få fortsätta sälja den pelletsen med de värdena, som man förmodligen bara kan få optimala år, det är medelvärden från 2006 (enligt producentens hemsida)! Vet en som lämnade på analys av deras pellets i fjol eller förfjol, stämde inte alls! Tyvärr vet jag dock inte vilka värden de kom fram till att det var! Men skulle vara intressant om fler gjorde det!
Har du någon länk? låter väldigt märkligt om det är ett värde från 2006...
 
Jag förstår inte hur de kan få fortsätta sälja den pelletsen med de värdena, som man förmodligen bara kan få optimala år, det är medelvärden från 2006 (enligt producentens hemsida)! Vet en som lämnade på analys av deras pellets i fjol eller förfjol, stämde inte alls! Tyvärr vet jag dock inte vilka värden de kom fram till att det var! Men skulle vara intressant om fler gjorde det!
http://www.spannex.se/uploads/file/...7.13776280/lusernpellets-complett-bobergs.pdf

2016-10-10 står det på det bladet...
 
Fast enligt den där deklarationen så är det lucernpellets, inte den gräsklöverblandningen de sålde förut!
Tror faktiskt de lyckats använda en gammal etikett igen, den som de använde innan folk påpekade för dem att det inte alls var lucern de sålde, med ett ny datum!
Värdena ser i alla fall identiska ut med dessa, mineralerna är angivna per kg TS här!
http://www.genevadstorken.se/analys-30017604

Salsa Naturell Grön kommer nog från samma ställe, de kompletterade med en egen analys på socker för några år sedan!
http://www.salsafoder.se/images/SALSA-A5-folder-NY.pdf
 
Senast ändrad:
Är ingen foderexpert eller agronom, men kan det vara möjligt för ett pelleterat foder att vara rikt på växttrådar?? :confused:
 
Jag hittade ingen nyare tråd om detta och leverantörerna hittar ju på nya/ändrar produkter hela tiden så jag startar en ny.

Vilket lusern använder ni och varför?
De som finns tillgängliga här är brogaarden Lucerne mix, krafft (även "pure" utan melass :D tyvärr endast pellets) , spannex och equsana alfa omega. Erfarenheter av dessa, bra, dåligt? Jag har inget emot en kvot med lite mer energi i eftersom pållen min är svårfödd men det ska ändå främst ge tillskott av protein.

Jag har en lite svårfödd (dock med bra aptit) pålle sedan tre år tillbaka och en ny som verkar mer benägen att lägga på sig men som behöver bygga muskler. Min spinkiga krabat har en känslig mage och jag vill göra allt för mer tuggtid till honom = lusernhack hellre än pellets.

En liten bonusfråga, en bekant till mig med stor hästkunskap (av slaget "samlat på sig genom livet" snarare än forskningsrön) sa att det är bra att ge lite betfor för att hjälpa matsmältningen om man fodrar mycket hösilage, stämmer det? Varför?

Equisana eller hur det stavas. Min häst älskar det och det blir lång tuggtid när det inte är i pelletsform. Betfor ger jag inte till känsliga hästar. Ger hellre mash.
 
Equisana eller hur det stavas. Min häst älskar det och det blir lång tuggtid när det inte är i pelletsform. Betfor ger jag inte till känsliga hästar. Ger hellre mash.
Jo det blev equsana, mycket uppskattat av pållarna.

Han klarade faktiskt betforen bra. Mash? Är det verkligen en sorts foder? jag får mera uppfattningen att många foderföretag gör en egen variant foder som ska blötas och som de kallar för "Mash".

Den variant som andra i stallet använder är full med spannmål och det vet jag att pållen min inte klarar så bra.
 
Jag har alltid använt krafft lucern hack. Men nu denna sommaren så har det blivit fiberrik low carb då det är mindre påse och ngt att blanda mineralerna i. Tog dock hem en storsäljare nu, alpha omega blev det. Också bara för att ta en näve och blanda mineraler i. Men vet inte vad som är bäst nu. Hästarna är inte ridbara Så får kolla vad jag stoppar i dem istället..
 
Växttråden försvinner inte bara för att växten pressas ihop till en pellets!
;) Google is my friend, läste om växttråd och lärde att det till stor del är cellulosa. Så kan jag bättre förstå att det inte försvinner i malt pelleterat foder. Man lär så länge man lever :)
 
Köp ett jättebra hö istället. Hull, muskler och tuggtid alltiett.
Så har ju inte alla lyxen att välja och vraka mellan skördar och leverantörer... Det är klart att målet är enbart grovfoder men det funkar inte alltid.
 
Jo det blev equsana, mycket uppskattat av pållarna.

Han klarade faktiskt betforen bra. Mash? Är det verkligen en sorts foder? jag får mera uppfattningen att många foderföretag gör en egen variant foder som ska blötas och som de kallar för "Mash".

Den variant som andra i stallet använder är full med spannmål och det vet jag att pållen min inte klarar så bra.

Här är det tvärtom, min känslige klarar ej betfor men funkar jättebra på mashen. Magen hålls i lagom trim och dom älskar det.
 
Fast enligt den där deklarationen så är det lucernpellets, inte den gräsklöverblandningen de sålde förut!
Tror faktiskt de lyckats använda en gammal etikett igen, den som de använde innan folk påpekade för dem att det inte alls var lucern de sålde, med ett ny datum!
Värdena ser i alla fall identiska ut med dessa, mineralerna är angivna per kg TS här!
http://www.genevadstorken.se/analys-30017604

Salsa Naturell Grön kommer nog från samma ställe, de kompletterade med en egen analys på socker för några år sedan!
http://www.salsafoder.se/images/SALSA-A5-folder-NY.pdf


Pelletsarna ÄR annorlunda nu å sväller inte lika snabbt + att de är mer ljusgröna.... OM det är en annan analys så känner jag mig fett lurad... har proppat i min fölmärr efter att hon inte fick mat på ett ställe.....
 
Fast enligt den där deklarationen så är det lucernpellets, inte den gräsklöverblandningen de sålde förut!
Tror faktiskt de lyckats använda en gammal etikett igen, den som de använde innan folk påpekade för dem att det inte alls var lucern de sålde, med ett ny datum!
Värdena ser i alla fall identiska ut med dessa, mineralerna är angivna per kg TS här!
http://www.genevadstorken.se/analys-30017604

Salsa Naturell Grön kommer nog från samma ställe, de kompletterade med en egen analys på socker för några år sedan!
http://www.salsafoder.se/images/SALSA-A5-folder-NY.pdf
Hej!

Jag har nu varit i kontakt med förman på Genevads grönfodertork. De levererar EJ till Spannex (Teknosan) längre då jordbruksverket satt stopp just för att Spannex påstår att det är lucern.
Genevads vallar består av gräs och rödklöver. Spannex är alltså troligtvis numera lucern. Dock har jag ingen aning om analysen stämmer.
Salsa Naturell Grön kommer från Genevads och deras analys stämmer säkert!
Jag har även märkt att Spannex inte sett ut och luktat som förr. Hästarna tycker inte lika mkt om det som tidigare när det var gräsblandingen. Jag kommer köpa Salsas istället.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Finns det någon typ av hack utan lusern? Hade velat ha något mellanting mellan hösilage och gräspellets och om möjligheten finns även...
Svar
7
· Visningar
980

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp