olika stora bossor,samt sned bom,

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare oof
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 2
  • Visningar Visningar 1 261
O

oof

Jag har stött på sadlar som haft bossor som varit olika stora, ex den ena nån cm längre än den andra. är det farligt/dåligt eller kan man använda sån sadel iallafall? , kan det bli bra med en omstoppning?

Sen undrar jag, om en sadel är sned (men hel i bommen) kan man fixa det med en enkel omstoppning då?

Sv: olika stora bossor,samt sned bom,

Jag skulle inte använda en sadel med sned bom. Ang olika stora bossor så kanske det går att fixa vid omstoppning, men är sadeln ojämn och oliksidig så ska den inte användas.

Sv: olika stora bossor,samt sned bom,

Olika stora/hårda bossor kan en sadelmakare fixa med en omstoppning. Snedsydda bossor däremot är svårare, krävs betydligt mer arbete och är ofta inte lönt då det kostar en slant. En sned bom däremot kan man inte göra någonting åt, bara att kassera sadeln.

Liknande trådar

R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 342
Senast: Blyger
·
Utrustning Har köpt en begagnad Fautras Provan fr 2011 för att underlätta för unghästen som får lite härdsmälta när han ska lastas borta. Hade en... 2
Svar
27
· Visningar
3 018
Senast: HannaZ
·
Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla... 2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 998
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är alls inte bara kris och katastrof att bo här och få öva på problemlösning (även om jag bryter ihop nångång ibland). Mesta tiden...
Svar
0
· Visningar
1 603
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma