Bukefalos 28 år!

Olika typer av skor

M

md5krist

Funderar lite kring skor till en ridhäst. Våra hästar skos med "vanliga" järnskor och det fungerar bra. Men jag funderar på om det egentligen inte borde vara skonsammare med lättare skor för en häst som tävlas och rids ganska hårt. Med travare har jag förstått att det laboreras ganska friskt med skor, och skorna ska ofta vara så lätta som möjligt, både med tanke på prestation och hållbarhet. Borde inte det gälla ridhästar också?

Samtidigt tycker jag att många travskor ser ut att vara väldigt smala, vilket kanske inte är så bra med tanke på tryckfördelningen.

Någon som har andra skor än vanliga järnskor på sin ridhäst? I så fall varför och hur fungerar det? Finns det några nackdelar?

Så att s.k. guldskor finns i en lite bredare ridhästmodell. Det kanske vore något att pröva.

Jag har som sagt inga problem med hästarnas hovar, men tycker ändå att ämnet kan vara värt att begrunda. :)
 
Skälet till att man ofta vill ha lätta skor på travhästar är de höga farterna de utsätts för. De "kastar fram" benen snabbt och med tyngre skor blir det ett större slitage på ben och leder.
Travhästarna är också oftast lättare (VIKT alltså) än halvblod, vilket gör att de inte sliter ut de tunna, lätta skorna riktigt lika fort som ridhästar skulle göra.
Dessutom skor man om travarna BETYDLIGT oftare än de 6-8 veckor som ridisarna har som standard (ofta dessutom 8-10 veckor, av snålhet eller nåt... :crazy:).

Värt att veta kan också vara att aluminiumskor, som ju är LÄTTA, sliter VÄLDIGT mycket på pållarnas hovar, så det är inget man gärna använder mer än till tävling...
 
Ja, det är ju säkert avsevärt större slitage på en travhäst som går lopp än på en hopphäst som inte tävlar några jättehöga klasser, men jag tänkte ändå att det kanske skulle kunna bli lite bättre även för "vanliga" hästar. ;)

Visste inte att aluminium sliter på hästarnas hovar. Vad kommer det sig?

Har du några erfarenheter av "guldskor"? Det kanske vore praktiskt nu under vintern eftersom det finns "färdigbroddade" med många broddar i varje sko.

Skulle tro att det slutar med att våra hästar behåller sina järnskor, men jag tycker som sagt att det är en ganska intressant fråga; har man järnskor till hopp-/ridhästar för att dessa sammantaget är det bästa valet, eller för att man "alltid" haft det.
 
Det är aluminiumet som material som nöter hårt på hornet.

Visst finns det säkert ridhästar som skulle må bättre av lite lättare skor. Man laborerar VÄLDIGT lite med ridhästskoningar, faktiskt.
Tror att det faktiskt är så att man konstaterat att järnskorna ÄR det bäst fungerande på ridhästarna, att det ÄR därför man alltid använder dem.

Jag har skott EN ridhäst med guldskor med fasta broddar. Och den fick jag sko om 2 veckor senare, med vanliga skor... :D Fast det berodde på att han krafsade sönder stallgolvet med tåbroddarna - hade ju eg inget med guldskorna att göra, mer än att broddarna inte gick att skruva ur... :p
Man KAN även svetsa fast broddarna i sina vanliga ridskor, om det är just DET som är problemet... ;)

Något värt att fundera på också är att man OFTA vill ha 10 mm järnskor på islänningar, för att få högre benlyft (tror jag... :angel:). "Normala" ridskor är 8 mm tjocka..
 
Ok, tack för informationen! :)

Jag får väl fundera på om jag ska våga mig på att prova något annat än de vanliga gamla skorna.
 

Liknande trådar

Ridning Vilka alternativ till järnskor borde jag titta på? Mitt sto har alltid gått med järnskor, sista åren också med sula. Detta efter en...
4 5 6
Svar
115
· Visningar
12 800
Hästvård Försöker orientera mig i djungeln mellan barfota och "standardskodd" häst eftersom min häst inte riktigt fungerar inom något av de...
Svar
6
· Visningar
2 909
Hästvård *långa funderingar* Jag har hamnat i funderingar när det gäller skor och barfota. Jag är varken i ena eller andra läget, personligen...
Svar
17
· Visningar
2 668
Senast: muslidag
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
3 815
Senast: lillamy73
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hönstråden II
  • Kattbilder #9

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp